Vastuullisia tuotteita ja palveluita


Lähellä tuotettua

Osuustoimintamme lähtökohta on paikallisuudessa. Valikoimissamme on runsaasti lähituotteita, ja pidämme huolta siitä, että myös yhteistyökumppanimme ovat sitoutuneet vastuullisuuden periaatteisiin. Lyhyet kuljetusmatkat vähentävät kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä ja takaavat tuotteiden tuoreuden.

Meillä on kumppanina yli 300 paikallista tavarantoimittajaa ja tuottajaa.

Kotimaisuusaste ruokakauppojemme valikoimissa on noin 80 prosenttia.

Katso lähituottajavideomme täältä.

Vegaanisia ja luonnonmukaisia vaihtoehtoja

Ympäristön, ihmisten ja eläinten hyvinvointi kiinnostaa entistä enemmän, mikä on lisännyt vegaanisen ruoan kysyntää. Viimeisien vuosien aikana vegaanisten ruokien menekki kasvanut runsaasti ja jatkaa edelleen kasvuaan.

Ravintoloissamme on saatavilla kasvisruokavaihtoehtoja. Myös suurin osa ravintoloissamme tarjolla olevista viineistä ovat luomuja ja vegaanisia. Esimerkiksi asiakasomistajaviinit, jotka ovat jokaisessa ravintolassamme tarjolla.

Vastuullista kalaa

Kestävän kalastuksen kriteerien mukaisesti emme hyväksy päivittäistavarakauppojemme ja ravintoloidemme valikoimiin kaloja uhanalaisista, vaarantuneista tai ylikalastuksen kohteena olevista kalakannoista. Emme myöskään hyväksy ympäristölle haitallisia kalastustapoja, kuten myrkyllisten aineiden käyttöä kalastuksessa. Kalojen pyyntialue ja tuotantomenetelmä ovat aina näkyvissä.

Kahdeksasta päivittäistavarakaupastamme löytyy MSC-sertifioitu kalatiski: kaikista Prismoistamme sekä S-market Goodmanista ja Sokos Lahdesta. Kala- tai äyriäistuotteen MSC-merkki kertoo tuotteen olevan peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä sekä tuotteen jäljitettävyydestä. MSC-sertifioituja tuotteita löytyy kalatiskien lisäksi myös pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista sekä pakatuista kaloista. Tavoitteenamme on kasvattaa MSC-sertifioitujen kalatiskien määrää tulevaisuudessa.

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan ostamisen helpoksi asiakkaille. Uusin keino on Rainbow-merkin MSC-sertifioidusta tonnikalapurkista nykyisin löytyvä QR-koodi, jonka avulla tonnikalan alkuperän voi jäljittää aina pyyntihetkestä kaupan hyllylle saakka.

Vastuullinen hankinta, alkuperä ja jäljitettävyys

S-ryhmän hankintaamme ohjaavat syrjimättömyysperiaate, tuotekohtaiset laatuvaatimukset, sekä työ- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Omien merkkien hankinnassa varmistamme vastuullisuuden ja tuoteturvallisuuden koko prosessin alusta saakka. Omien Kotimaista-, Rainbow- ja Xtra –merkkien tuotepakkauksista löytyy aina tieto valmistusmaasta sekä tuotteen pääraaka-aineen alkuperämaasta.

Olemme sitoutuneet omien merkkien tuotteissa vain vastuullisesti ja kestävästi tuotetun kahvin, teen ja kaakaon hankintaan. Ketjuravintolamme ovat sitoutuneet hankkimaan vastuullisesti ja kestävästi tuotettua kahvia ja teetä.

Siirrymme asteittain vuoteen 2025 mennessä käyttämään omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Olemme sitoutuneet kestävästi tuotetun palmuöljyn käyttöön. Sitoudumme vastuullisen soijan käyttöön: tavoitteenamme on, että vuoden 2021 loppuun mennessä oma merkki –tuotteissa sekä ravintoloissamme ja kahviloissamme käytettävä soija ja eläinperäisen raaka-aineen tuotantoketjussa käytetty rehusoija ovat saaneet vastuullisen soijan sertifikaatin.

Olemme sitoutuneet vastuulliseen lihanhankintaan ja eläinten hyvinvoinnin kunnioittamiseen. Kasvatamme kotimaisen lihan osuutta valikoimissamme. ABC-ravintoloissamme tarjoillaan vain kotimaista broilerin-, sian- ja naudanlihaa.  Luovumme virikehäkkikanojen munista asteittain vuoteen 2026 mennessä.

Tuotteiden jäljitettävyyden ja alkuperän tuntemisen varmistamiseksi, tuotteemme tulevat luotettavilta tavarantoimittajilta. Tavarantoimittajan valitsemisessa tärkeitä asioita ovat tuotteen lisäksi laatu, saatavuus, hinta sekä ympäristö- ja sosiaalinen vastuu. Tuotteiden turvallisuuteen vaikuttavat muun muassa logistiikka ja optimoidut kuljetustiheydet. Huolellinen omavalvonta, kuten kylmäketjun seuranta, on osa tuoteturvallisuuden varmistamista.

Kestävää matkailua

Kaikissa Sokos Hotelleissa tehdään työtä onnellisemman matkailun eteen. Se tarkoittaa, että niin ihmisten kuin ilmaston ja ympäristön hyvinvoinnista huolehditaan. Tämän ovat huomanneet myös Sokos Hotellien asiakkaat, jotka ovat jälleen valinneet Sokos Hotels -ketjun vastuullisimmaksi hotellibrändiksi (Sustainable Brand Index). Myös paikallisuus on Sokos Hotelleille tärkeää. Hotellien tarjoamasta ruoasta jo 80 prosenttia on suomalaista alkuperää, ja niiden ravintoloissa on tarjolla kunkin hotellin lähistöllä tuotettuja paikallisia makuja – niin myös meillä Hämeessä!

Osuuskauppa Hämeenmaan Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella ja Hämeenlinnan Original Sokos Hotel Vaakunalla on kummallakin Visit Finlandin myöntämä kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkki. Tunnuksen saaminen tarkoittaa taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen sekä kulttuurisen kestävyyden kriteeristön täyttymistä. Se kertoo myös hotelliemme merkityksellisestä ja pitkäjänteisestä työstä vastuullisuuden parissa.

Lahden Seurahuoneella ja Hämeenlinnan Vaakunalla on myös kestävää matkailua tukeva Green Key -sertifikaatti.

Lue lisää vastuullisuudesta Lahden Seurahuoneella: Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone | Hotellit Lahti - sokoshotels.fi
Lue lisää vastuullisuudesta Hämeenlinnan Vaakunassa:  Original Sokos Hotel Vaakuna, Hämeenlinna | Hotellit Hämeenlinna - sokoshotels.fi