Positiivinen perehdytyskokemus


Lahden Sokoksessa myyjänä työskentelevä Aino Salo on aurinkoinen ja varmoin ottein hommansa hoitava tyyppi. Asiakkailta on tullut kiitosta Ainon huipputason asiakaspalvelusta. Kaiken takana Aino kokee olevan hyvän työyhteisön ja onnistuneen perehdytyksen.

#tuhatjayksitarinaahämeenmaalta

Aino suoritti merkonomiopintoihinsa kuuluvan työharjoittelujaksonsa Sokoksella syksyllä 2021. Sen jälkeen oppilaitosyhteistyö poiki nohevalle Ainolle osa-aikaisen työpaikan, jossa Aino aloitti joulukuussa. Onnistuneen aloituksen juuret ovat hyvässä perehdytyksessä. Siitä on vastannut koko työyhteisö, mutta erityisesti Ainon ”perehdytyskummi” Henna Taipale.

- Perehdytys on yksi työsuhteen tärkeimmistä prosesseista. Ajan investoiminen pitkäjänteisesti on tärkeää, jotta uusi työntekijä saa tarvittavat tiedot ja taidot itse työhön, ja sen lisäksi tunteen, että hänestä välitetään, Henna sanoo.

- Ja just siltä musta on täällä tuntunutkin, Aino komppaa.

Sokoksella työtä ohjaa asiakaspalveluslogan ”Myyn mielihyvää”. Perehdytys ei suinkaan olekaan vain käytännön asioihin tutustumista, vaan syventymistä myös siihen, mikä on oma rooli isossa kuvassa. Ainon perehdytyksessä Sokoksen positiiviseen asiakaskokemukseen tähtäävä toimintaperiaate otettiin käsittelyyn heti ensimmäisenä päivänä.

- Tiedän, miksi työtä tehdään ja että oma osuuteni on tärkeä yhteisissä tavoitteissa. Voin itse siihen asiakaspalvelullani vaikuttaa. Erityisesti iäkkäämpien asiakkaiden palveleminen tuntuu merkityksellisiltä, koska kyseessä voi olla ikäihmiselle ainoa päivän sosiaalinen kontakti, Aino sanoo.

- Työturvallisuuteen, kassatyöskentelyyn ja myymälätyöhön perehtymisen lisäksi tärkeää on ollut myös se, että minut on otettu avosylin vastaan työporukkaan. Voin aina kysyä neuvoa ja muut auttavat mielellään. Se tuo tosi paljon varmuutta omaan tekemiseen, hän lisää.

Henna sanoo, että hänestä ja muista tiimiläisistä itsestäkin tuntuu motivoivalta, kun pääsee hyödyntämään omaa ammatillista tietotaitoa uuden ihmisen opastamisessa. Keskenään myös jaetaan hyviä hetkiä ja onnistumisen kokemuksia.  Jokainen voikin omalta osaltaan ottaa koppia uuden työkaverin perehdytyksestä.

- Minun vinkkini on, että ottaa kiireessäkin huomioon uudet tyypit. Nekin tilanteet ovat hyviä mahdollisuuksia oppia jotain tärkeää erilaisista asiakaspalvelutilanteista. Kannattaa myös miettiä asioita, jotka itselle ovat itsestäänselvyyksiä ja kertoa niistä, koska uudelle työntekijälle ne voivat olla ihan uutta tietoa, Aino miettii.

- On tärkeää päivittäin kysyä, että mitä kuuluu, miten pärjäät, missä tarvitset apua. Ilmaise, että olet saatavilla toista varten, kun tarve tulee, Henna lisää.

Kesken haastattelun huoneessa piipahtaa Arla Ahola, yksi Ainon kollegoista. Hän kysyy mitä teemme. Kuullessaan, että Ainosta ja hänen kokemuksistaan uutena työntekijänä tehdään juttua, hän toteaa ”Ai mahtavaa, Aino on ihana!” Se kiteyttänee hyvin sen vastaanoton, jollaisen Aino on työyhteisössään saanut ja joka varmasti kantaa pitkälle.