HämeenOmaa kestävää arkea


Hämeenmaan ravintoloiden arjessa ympäristöystävällisyys näkyy esimerkiksi energiaratkaisuissa, hävikin minimoimisena ja lähituottajayhteistyönä.

Kestävä arki rakentuu omista valinnoistamme

Teemme tavoitteellista työtä yhä kestävämmän arjen rakentamiseksi. Kannustamme myös asiakkaitamme kestäviin valintoihin omassa arjessaan; esimerkiksi S-mobiilin eri laskurit ovat oivia arjen sparraajia. Tavoitteenamme on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

Osuuskauppa Hämeenmaa tekee vastuullisuustyötä yhdessä oman henkilöstönsä, asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Hämeenmaan toimipaikkojen arjessa ympäristöystävällisyys näkyy esimerkiksi energiaratkaisuissa, hävikin minimoimisena ja lähituottajayhteistyönä. Osuuskauppa haluaa edistää omalla toiminnallaan myös sitä, että sen asiakkaiden olisi yhä helpompaa tehdä vastuullisia valintoja omassa arjessaan: mm. S-mobiilin kotimaisuus-, hiilijalanjälki- ja ravintolaskuri ovat apuna tässä arjen vastuullisuustyössä.

Vastuullinen ajattelu korostuu yhä enemmän myös paikallisessa yhteistyössä. Tänä vuonna Hämeenmaa sai esimerkiksi mahdollisuuden lähteä yhteistyöhön vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi valitun Lahden kanssa. Yhteistyötä tehdään monella tasolla, ja sillä on merkittävä vaikutus niin Lahden asukkaisiin, alueeseen kuin laajemminkin ympäröivään yhteiskuntaan.

Osana S-ryhmää Hämeenmaalla onkin Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet: olla hiilinegatiivinen jo vuonna 2025.

 Räätälöityjä annoksia

Yritysnäkökulmasta vastuullisuuteen kuuluu myös asiakaslähtöisyys, josta hyvänä esimerkkinä on Hämeenmaan Lahdessa toimiva hiiligrilliravintola Coppa eatery. Coppassa jokainen asiakas huomioidaan yksilönä. Pienet vieraat saavat Coppassa oman listan, tai halutessaan he voivat valita puolikkaan annoksen ravintolan á la carte -listalta. Sormiruokaakin on sitä kaipaaville tarjolla. Jos pikkuväen aika käy kesken ruokailun pitkäksi, löytyy Coppasta oma erillinen leikkipaikka lapsille.

– Meille on helppo tulla. Ruoka, ja myös henkilökunta, on helposti lähestyttävää, hymyilee vuoropäällikkö Anna Saikkonen.

Sanonnat ”moneen makuun” ja ”jokaiselle jotakin” ovat menettäneet ahkerassa käytössä hieman merkitystään. Coppan kohdalla niihin kuitenkin kiteytyy ravintolan asiakaspalvelun ydin.

– Asiakkailtamme tulee jonkin verran omia toiveita esimerkiksi lisukkeiden vaihtamisesta tai annoksen vegaaniseksi muokkaamisesta, Anna kertoo.

Keittiön puolella häärivä keittiömestari Mikko Ilmevalta toteuttaa asiakastoiveita muun keittiötiimin kanssa.

– Räätälöin annoksia asiakkaidemme henkilökohtaisten mieltymysten tai erityisruokavalioiden mukaan. Listan ulkopuolelta tulee viikoittain toiveita.

Kasvisruokailijat: vinkkejä kehiin

Coppa eateryn kasvisannokset ovat saaneet laajalti kiitosta herkullisuudestaan.

– Kasvisruokaa kysellään toistuvasti, ja mielellämme me sitä valmistammekin. Olisi kiva saada kasvisruokailijoilta itseltään enemmän vinkkejä siihen, millaisia kasvisannoksia he listalle toivovat, Mikko toteaa.

Coppa eateryn yksi suosituimmista kasvisannoksista, Coppan vege, on mukana Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden avajaisten ravintolatapahtumassa. Avajaisia juhlitaan ympäri Lahtea 15.–24. tammikuuta. Coppan lisäksi tapahtumassa on mukana muitakin Lahden keskustaravintoloita.

Vastuullisuustyö on kiinteä osa niin Coppan kuin muidenkin Hämeenmaan ravintoloiden arkea.

– Hävikin minimoiminen on yksi keskeisistä toimintaperiaatteistamme. Hyödynnämme kaikki raaka-aineet mahdollisimman pitkälle, ja lounaalla pyrimme hyödyntämään sesongin raaka-aineita, kertoo Mikko.

Sekä lounas- että á la carte -listalla on runsaasti kasvisvaihtoehtoja, ja ravintolan käyttämän lihan kotimaisuusaste on lähes 100 prosenttia. Lähituottajayhteistyö arvotetaan korkealle.

– Teemme mielellämme yhteistyötä paikallisten tuottajien kanssa. Esimerkiksi Salpausselän Kala ja Pekan Leipä ovat meidän lähituottajakumppaneitamme, Mikko sanoo.

Vastuullisuus on kasvava trendi myös viinien kysynnässä – ja tarjonnassa.

– Asiakasomistajaviinimme ovat luomua ja myös vegaanisia, samoin meidän talonviinimme, Anna kertoo.

Coppassa on lisäksi ollut pian vuoden verran käytössä ResQ-palvelu, josta saadut kokemukset ovat olleet kannustavia.