”Haaveiletko työpaikasta, jossa työkaverit pitävät yhtä ja jossa voit olla just sellainen kuin olet? Sellainen meininki on meillä Hämeenmaalla.”


21.03.2022

Näillä sanoin alkaa Osuuskauppa Hämeenmaan uusin HämeenOmaa -vastuullisuusvideo. Vastuullisuus on konkreettisia tekoja ja vahvasti Osuuskauppa Hämeenmaan toiminnan ytimessä. Se on jatkuva toimintatapa, joka näkyy arjessamme niin suurina, kuin pieninäkin tekoina. Vastuullinen toimintamme kytkeytyy ilmaston, ympäristön ja talouden näkökulmista vahvasti myös sosiaaliseen vastuuseen. Se on sitä, että tuotamme etuja ja palveluita ja siten hyvinvointia omistajillemme − eli asiakkaillemme. Sen lisäksi yksi tärkeimmistä vastuullisuustehtävistämme on pitää hyvää huolta henkilöstöstämme, ovathan he Hämeenmaan tärkein voimavara.

Sosiaalinen vastuu on välittämistä

Työnantajana Hämeenmaalle on tärkeää, että kaikki organisaatiossa voivat kokea olevansa tasa-arvoisesti yhtä tärkeitä ja tervetulleita. Tämä on myös yksi koko S-ryhmän vastuullisuusohjelman kolmesta keskeisestä teemasta. Sen ydin on ”Kohti yhdenvertaista maailmaa – eriarvoisuutta poistaen”. Henkilöstönäkökulmasta keskeisiä asioita ovatkin työturvallisuus, yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys.

– Sosiaalinen vastuu on välittämistä. Työpaikassa se tarkoittaa esimerkiksi vähemmän työtapaturmia, työilmapiiriä, jossa jokaisen on hyvä ja turvallinen olla, erilaisten elämäntilanteiden huomioon ottamista, vuorovaikutusta ja läpinäkyvää viestintää. Se on empatiaa ja työtyytyväisyyden edistämistä, siis huolehtimista meidän omasta porukasta, selittää Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti.

Hämeenmaan vuosittaisen työtyytyväisyyskyselyn mukaan Hämeenmaalla viihdytään keskimäärin erittäin hyvin – etuihin ollaan tyytyväisiä ja isossa organisaatiossa nähdään paljon mahdollisuuksia. Yli 80 prosenttia henkilöstöstä suosittelisi Hämeenmaata työnantajana myös muille.

– Emme toki ole täydellisiä, mutta pyrimme kehittymään työnantajana jatkuvasti. Ja sekin on vastuullista. Juuri nyt kiinnitämme erityistä huomiota perehdytyksen kehittämiseen. Haluamme tarjota varsinkin nuorille onnistuneita kokemuksia, joiden turvin työelämään on helpompi siirtyä, Virtainlahti lisää.

HämeenOmaa loistoporukkaa

Hämeenmaalta löytyy monenlaisia työmahdollisuuksia esimerkiksi ABC-liikenneasemilla, eri kokoisissa marketeissa, ravintoloissa, hotelleissa, autoliike Nelipyörässä sekä Hämeenmaan konttorilla erilaisissa asiantuntijatehtävissä. Uudet ovet organisaation sisällä ovat avoinna halukkaille. Täten jokainen voi halutessaan lähteä rakentamaan juuri omannäköistään urapolkua. Hämeenmaan kautta on mahdollista osallistua monenlaisiin koulutuksiin ja oppimiskokonaisuuksiin.

– Mahdollisuus oppia ja kehittyä itselle mielekkäissä tehtävissä on tosi tärkeä osa positiivista työntekijäkokemusta ja siihen Hämeenmaalla myös panostetaan. Se on iso syy sille, että olen viihtynyt Hämeenmaalla jo 16 vuotta ja edennyt siinä ajassa ensin kesätyöntekijästä vakituiseksi työntekijäksi ja vuoropäälliköstä eri roolien kautta nykyiseen tehtävääni, ABC-palvelupäällikkö Satu ”Niksu” Nikulainen kertoo. Lisäksi Niksu kertoo suorittaneensa Hämeenmaalla vuosien aikana kaksi tutkintoa, merkonomitutkinnon oppisopimuksella ja S-ryhmän oman Jollas-instituutin kautta lähiesihenkilön ammattitutkinnon.

S-ryhmällä on loistavat, ehkäpä Suomen laajimmat henkilöstöedut. Hämeenmaalaiset saavat esimerkiksi -25% pienemmät ravintolalaskut, edulliset hotelliyöt Sokos hotelleissa ja 3-15% tuotealennukset S-ryhmän myymälöissä, Virtainlahti kertoo.

Hämeenmaan työntekijöillä on käytössään myös maksuttomat ja kattavat työterveyshuollon sekä työhyvinvointiasiantuntijan palvelut. Lisäksi Hämeenmaalla työskentelee Suomenkin mittakaavassa aika uniikissa roolissa hyvinvointikoutsi. Se on ollut arvokasta esimerkiksi koronapandemian aikana, kun henkilöstöllä on ollut mahdollisuus purkaa mielen päällä olevia huolia matalalla kynnyksellä. Hämeenmaa tarjoaa työntekijöilleen vuosittain ePassi –edun, jota he voivat käyttää liikuntaan, hyvinvointiin ja kulttuuriin. Hämeenmaan koko henkilöstö kuuluu myös tulospalkkauksen piiriin, jonka lisäksi käytössä on runsaasti muita palkitsemismuotoja.

– Se ilahduttaa joka kerta, kun postilaatikkoon kolahtaa yllättäen silloin tällöin esimerkiksi ravintolalahjakortti työnantajalta tai kiitos –kirje toimitusjohtajalta. Tulee tosi arvostettu olo. Se motivoi antamaan parastaan myös takaisin päin, Niksu toteaa.

Yhteishenki tärkeänä vahvuutena

Ennen kaikkea Hämeenmaan vahvuutena korostuu vuosittain aidosti yhteisöllinen ja kannustava ilmapiiri toimipaikkojemme työyhteisöissä. Myös Hämeenmaan matala hierarkia on koettu vahvuutena – Hämeenmaan johdossakin moni on aloittanut uransa myyjäportaalta ja tietää, millaista työ toimipisteissä käytännössä on. Se lisää kykyä asettua henkilöstön saappaisiin ja pohtia asioita heidän näkökulmastaan.

– Kyllä meidän ehdoton valttikorttimme on vahva Hämeenmaa-henki. Sellainen toisiamme kannustava meininki, jossa omaa persoonaa voi laittaa likoon. Tuntuu, että meillä ollaan aidosti kaikki työkavereita keskenämme. Titteleihin katsomatta yhtä arvokkaita ja sitoutuneita matkalla kohti yhteisiä tavoitteita, Niksu kehuu.

– Tämän kesän teemana meillä on kesätyöntekijöiden ja muiden uusien työntekijöiden kohtaaminen. Siihen haluamme panostaa jatkossa entisestään, jotta meille olisi mahdollisimman helppo ja mukava tulla töihin. Edistämme tietoisesti ajatusta siitä, että olisimme kaikki vastuullisia työntekijöitä ottamalla muut huomioon ja auttamalla uusia tulijoita, Virtainlahti sanoo.

Yksi esimerkki aidosta Hämeenmaa-hengestä saatiin HämeenOmaa -videon kuvauspäivän aamuna. Yksi ABC Renkomäeltä videolle ilmoittautuneista työntekijöistä oli estynyt ja hänen tilalleen kaivattiin paikkaajaa. Paikalla oli yksi aivan ensimmäiseen työpäiväänsä hetkeä aiemmin saapunut liikennemyymälätyöntekijä, jonka Satu ja muut hänen uudet työkaverinsa pyysivät mukaan kuvauksiin. Ja hän suostui lennosta! Hän sai ikimuistoisen ensimmäisen työpäivän Hämeenmaalla, ja pääsi samalla tutustumaan useampaan työkaveriinsa heti kättelyssä. Ennen kaikkea hän sai huomata käytännössä, miten mutkattomasti uusi tyyppi otetaan mukaan porukkaan. Tämäkin on osaltaan sitä, kuinka teemme yhdessä paremman paikan elää.

HämeenOmaa –konsepti kokoaa Hämeenmaan vastuullisuustyötä yhdeksi kokonaisuudeksi. Sen kampanjoiden kautta avataan Hämeenmaan monipuolista vastuullisuustyötä ja tuodaan arjen tekoja esimerkkien ja tarinoiden muodossa lähelle asiakasta.