Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Ennätykselliset Bonukset asiakasomistajille

Osuuskauppa Hämeenmaalla oli joulukuun 2023 lopussa 173 031 asiakasomistajaa (+ 3 147 edellisvuoteen verrattuna). Asiakasomistajien talouspeitto nousi ja oli vuoden lopussa 85,3 prosenttia. Bonuksia Hämeenmaan asiakasomistajille maksettiin vuonna 2023 ennätysmäärä, 36,6 miljoonaa euroa (2022: 33,7 milj. euroa).

Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää Hämeenmaan asiakasomistajia sekä varmistaa alueellisen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden. Toiminnan tuotto investoidaan asiakasomistajien eduksi kehittämällä palveluja, uusimalla toimipaikkoja ja maksamalla asiakasomistajille Bonuksia.

– Ydintehtävämme on varmistaa asiakasomistajillemme hyvät palvelut ja edulliset hinnat. Alueelle tehtävät investoinnit lisäävät vetovoimaa ja vahvistavat elinvoimaa, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.

Viime vuonna keskimäärin 25 193 Hämeenmaan asiakasomistajataloutta saavutti joka kuukausi täyden 5 prosentin Bonus-tason – osuus on kasvanut hyvin, sillä vuonna 2022 vastaava luku oli 23 033. Ylimmän tason saavuttaa 900 euron kuukausiostoilla. Keskimäärin Hämeenmaan asiakasomistajataloudet saivat viime vuonna 214 euroa Bonusta ja maksutapaetua ostoksistaan. Lisäksi osuuskauppa maksoi viime vuonna asiakasomistajilleen yhteensä lähes 1,7 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta.

Laskimme hintoja S-marketeissamme

Hämeenmaa laski tammikuun lopulla jopa 1 600 tuotteen hintaa S-marketeissaan. Kuudensadan tuotteen hinta laski yli 10 prosenttia.

Hintojen laskemisen mahdollisti osuuskaupan vakavaraisuuden vahvistuminen ja velan pois maksaminen.

– Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti palveluverkostomme rakentamiseen ja samalla vahvistaneet vakavaraisuuttamme. Nyt olemme maksaneet takavuosien velkamme pois, minkä ansiosta pystymme tuottamaan entistä parempia etuja kanta- ja päijäthämäläisille, Vormisto iloitsee.

Yksittäisten tuotteiden hinnat elävät kaupoissa jatkuvasti – niihin vaikuttavat sekä ulkoiset kustannustekijät että paikallinen kilpailutilanne. Edullinen hintataso sen sijaan pitää.

– Osuustoiminnallisena toimijana päätavoitteenamme on varmistaa kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso, ja siitä lupauksesta pidämme kiinni, sanoo Vormisto.

Xtra-tuotteiden hintoja on laskettu viimeisen noin vuoden sisällä kolmesti koko S-ryhmässä: Koko tuotesarjan hintaa laskettiin maaliskuussa 2023 ja vielä syyskuussa 2023 uudelleen noin sadan Xtra-tuotteen osalta. Tammikuussa 2024 laskettiin jälleen koko tuotesarjan hintaa.

Keskimäärin noin 2 000 euroa tulospalkkioita kokoaikaiselle työntekijälle

Hämeenmaa jakaa henkilöstölleen vuodesta 2023 ylimääräisen tulospalkkion, jonka suuruus on kokoaikaiselle työntekijälle jopa 1 200 euroa. Ylimääräinen tulospalkkio maksetaan normaalin tulospalkkion päälle, jonka piiriin koko Hämeenmaan henkilöstö kuuluu. Viime vuodelta maksettavat tulospalkkiot tulevat olemaan suuremmat kuin koskaan aikaisemmin: keskimäärin tulospalkkiot ovat yhteensä noin 2 000 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Henkilöstöllä on merkittävä rooli menestyksessämme. Maksamme työntekijöillemme ylimääräisen tulospalkkion ystävänpäivänä, ja samalla juhlistamme Hämeenmaan 120-vuotista historiaa, Vormisto sanoo.

Hämeenmaan juhlavuosi näkyy läpi vuoden monin eri tavoin niin omalle henkilöstölle kuin osuuskaupan asiakasomistajille.

Myynti kasvussa – tulos historiallisen hyvä

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli viime vuonna 1 448 miljoonaa euroa (2022: 1 362 milj. euroa). Osuuskaupan tulos ylsi historiallisen hyvään lukemaan: 53,0 miljoonaa euroa (2022: 42,5 milj. euroa).

Valtaosin tuloksen kasvua selittää useamman toimialan hyvä menestys: majoitus- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään 10 prosenttia edellisvuoteen nähden, ja marketkaupan myynti kasvoi 8 prosenttia. Autokaupan (Nelipyörä Oy) myynti kasvoi 18 prosenttia.

Tavaratalo- ja rautakaupassa myynnin lasku oli 18 prosenttia. Liikennekaupassa myynti laski 4 prosenttia, minkä taustalla on raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen putoaminen ja sitä seurannut polttonesteiden hintojen lasku.

Kymmenillä miljoonilla investointeja omalle alueelle

Hämeenmaa teki viime vuonna investointeja yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla Kanta- ja Päijät-Hämeeseen.

Uusi S-market Turenki avasi ovensa keväällä 2023. Sähköautojen latauspisteitä asennettiin ABC Heinolan, ABC Renkomäen, ABC Riihimäen, Prisma Riihimäen ja S-market Turengin yhteyteen. ABC-latausverkoston kaikki sähkö on uusiutuvista lähteistä.

Toimipaikkoja uudistettiin laajalla rintamalla: Päijät-Hämeessä uudistuivat Prisma Holman ravintolamaailma, S-marketit Renkomäki ja Metsäkangas, Salet Ersta ja Vierumäki (miljööuudistus) sekä ABC Nastola. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella tehtiin kylpyhuoneuudistukset. Kanta-Hämeessä uudistuivat Prisma Hämeenlinna, Prisma Forssan ravintolamaailman Buffa, S-market Iittala, Salet Ryttylä, Poltinaho ja Forssa, ABC:t Forssa ja Tiiriö sekä Emotionit Forssa ja Goodman.

Orimattilan Prisman rakentaminen alkoi, Hämeenlinnan Vaakuna uudistuu isosti

Orimattilan S-marketin laajennus Prismaksi aloitettiin tammikuun toisella viikolla. Kunnolla laajennusremontti pääsee vauhtiin huhtikuussa, ja myymälä laajenee asteittain kuluvan vuoden aikana. Tavoitteena on, että uusi Prisma Orimattila päästään avaamaan pääsiäiseksi 2025. Prisma Heinolan kaavoitustyö etenee.

Toimipaikkauudistuksia tehdään myös kuluvana vuonna laajalla rintamalla koko Hämeenmaan alueella.

Päijät-Hämeessä Sale Hollola sekä S-marketit Tonttila ja Padasjoki saavat uudet kylmälaitteet. ABC Renkomäen ja ABC Heinolan ravintolat saavat uudet ilmeet. Lahden keskustan Sokos-tavaratalon kosmetiikkaosasto uudistuu, samoin tavaratalon yhteydessä toimiva ravintolamaailma.

Kanta-Hämeessä Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan mittava uudistustyö on suunniteltu käynnistyväksi loppuvuodesta. Hotelli suljetaan remontin ajaksi. Tavoitteena on päästä avaamaan uudistettu Vaakuna keväällä 2025. Hotelli uudistetaan kokonaisvaltaisesti, ja muutos näkyy erityisesti Vaakunan sisätiloissa. Uudistuksen jälkeenkin hämeenlinnalaisessa järvihotellissa näkyy vahvasti paikallisuus, esimerkiksi paikallinen luonto ja käsityöläisyys. Prisma Forssaan tehdään alkuvuoden aikana kattava uudistus. S-market Loppi laajenee. Prisma Riihimäen ravintolamaailma ja ABC Riihimäen ravintola uudistetaan. S-market Tammela sekä Salet Humppila, Renko ja Läyliäinen saavat uudet kylmälaitteet.

Lisäksi sähköautojen latauspisteverkosto laajenee entisestään, kun Lahden Sykkeen ja Holman, Hollolan, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen yhteyteen rakennetaan uudet sähköautojen latausasemat.

Hämeenmaan muita vuoden 2024 investointeja ovat: rengashotellin avaaminen Lahteen, Luvian tuulipuistohanke (osana S-ryhmää) ja lisäosakkeiden ostaminen S-Pankista.

Aurinkovoiman suuri hyödyntäjä ja merkittävä yhteisöveron maksaja

Uusiutuvaa energiaa hyödynnetään merkittävissä määrin, sillä Hämeenmaa omistaa yli neljäsosan koko S-ryhmän aurinkopaneeliverkostosta. Aurinkopaneelit löytyvät 39 toimipaikkamme katolta, ja ne kattavat vajaan kymmenyksen koko osuuskaupan vuosittaisesta sähköntarpeesta. Toimipaikkavoimaloiden yhteenlaskettu tuotto riittäisi kattamaan esimerkiksi yhden Prisman vuosikulutuksen.

Olemme myös merkittävä yhteisöveron maksaja alueellamme: Vuonna 2023 maksoimme yhteisöveroja 9,3 miljoonaa euroa (2022: 7,0 M€) ja kiinteistöveroja 2,3 miljoonaa euroa (2022: 2,2 M€). Investoimme viime vuoden aikana 35,5 miljoonaa euroa paikallisten palvelujen kehittämiseen ja esimerkiksi energiatehokkuuteen.

HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuus keväällä Hämeenlinnassa ja Lahdessa

Hämeenmaalla on yli 300 paikallista ja alueellista tavarantoimittajaa ja tuottajaa kumppanina. Valikoimissamme on paljon lähitoimittajien tuotteita, ja teemme mielellämme yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme kiinnostuneita myös uusista paikallisista tai alueellisista kumppanuuksista. Suurelle osalle asiakkaistamme monet lähituotteet ovat tärkeä osa ostoskoria.

– Järjestämme huhtikuun alussa Hämeenlinnassa ja Lahdessa HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuudet. Tilaisuuksien tavoitteena on helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä sekä vahvistaa entisestään Hämeenmaan ja alueen lähitoimittajien yhteistyötä. Samalla voimme osaltamme edistää lähitoimittajien verkostoitumista toistensa kanssa, kertoo Vormisto.

Ruokahävikin vähentämiseksi Hämeenmaan ravintoloissa on käytössä ResQ-ruokasovellus, jossa tarjoamme ravintoloidemme valmistamaa herkullista jäljelle jäänyttä ruokaa edullisempaan hintaan. Useimmat annokset ovat take away -aterioiksi pakattua lounasruokaa.

– Tilaaminen on superhelppoa ja nopeaa. Ruoka odottaa aina valmiina sitä hakiessa, ja annos on poikkeuksetta ollut maukas ja annoskoko hyvä! Plussaa myös esillepanosta – näyttää ihan ravintola-annokselta, vaikka onkin rasiassa, päijäthämäläinen asiakkaamme Veera kertoo.

Suurin osa annoksista haetaan ensimmäisen tunnin aikana

Viime vuonna ravintoloistamme noudettiin yhteensä 18 873 ResQ-annosta, joista asiakkaidemme suosiossa olivat etenkin Hämeenlinnan Svenni eateryn ja Lahden Coppan annokset. Svenni eaterystä haettiin jopa 95,9 % ilmoitetuista annoksista.

– Sekä Svenni että Amarillo ovat mukana ResQ-palvelussa, ja sitä kautta saamme myytyä lähes 100-prosenttisesti kaiken lounaalta syntyvän hävikin. Tämä on meille erittäin tärkeä palvelu ja myös asiakkaiden keskuudessa saanut suuren suosion. Valtaosa ResQ-palveluun lisätyistä annoksista myydään ensimmäisen tunnin aikana, mikä kuvastaa myös asiakkaidemme aktiivisuutta ruokahävikin vähentämiseen, Svennin ravintolapäällikkö Tero Tila kertoo.

Ruoka pakataan noin 400 gramman annoksiin ja annetaan asiakkaalle paperikassissa mukaan.

Myös Lahden Coppa-ravintolassa ollaan mielissään viime vuoden luvuista, ja kestävän ruokailun toivotaan jatkossakin pysyvän osana asiakkaiden arkea.

– Aina, kun lounaalta jää lounasruokia, laitamme ne ResQ-sovellukseen myyntiin. Ja todella hyvin ihmiset ne sieltä ostavat. ResQ-palvelu on meille tärkeä, mutta toki pyrimme siihen, ettei hävikkiannoksia tulisi, kertoo Lahden Coppa eateryn ravintolapäällikkö Johanna Saarinen.


Top 5 -ravintolamme – eniten pelastettuja ResQ-annoksia 2023:

  1. Svenni eatery, Hämeenlinna
  2. Coppa eatery, Lahti
  3. Amarillo Lahti
  4. Amarillo Hämeenlinna
  5. Ravintolamaailma Prisma Riihimäki

Vastuullisuus näkyy monin tavoin ravintoloissamme

Hämeenmaan ravintoloiden arjessa vastuullisuudesta huolehditaan myös esimerkiksi oikeaoppisella kierrätyksellä, ruuan menekkiä ennustamalla, erityisruokavaliot huomioimalla sekä ruuan tuoreudesta ja laadusta huolehtimalla. Useimpien ravintoloiden valikoimasta löytyy monipuolisesti myös luomutuotteita sekä vegaanisia vaihtoehtoja.

Kaikissa ravintoloissamme voi lisäksi nauttia vastuullisesti ja kestävästi tuotetusta kahvista ja teestä.

Vastuullisuus on tärkeä osa kaikkea toimintaamme. Missiomme on tehdä yhdessä parempi paikka elää – haluammekin jatkuvasti kehittää palvelujamme, tuotteitamme ja tapojamme yhä kestävämmiksi.

 

Lue lisää vastuullisesta ruokailusta:

https://www.raflaamo.fi/fi/uutinen/3175-saasta-resq-club-hameenmaan-ravintoloissa

Osuuskauppa Hämeenmaa tukee jälleen Kannustajat-ohjelmansa kautta 60 000 eurolla lasten ja nuorten harrastustoimintaa Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Lasten ja nuorten toimintaa kannustavat ensivaiheessa Hämeenmaan asiakasomistajat ja sittemmin myös osuuskauppa sekä alueelliset seura-, yhdistys- ja järjestötoimijat.

Ilmoittautuminen Kannustajat-ohjelmaan järjestetään kerran vuodessa, tänä vuonna 1.–29.2.2024. Mukaan voivat ilmoittautua alueen lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä hyvinvointia edistävän toiminnan parissa työtä tekevät seurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus Kannustajat-ohjelmaan viimeistään 29.2.2024 sähköpostitse osoitteeseen: sponsorointi.hameenmaa@sok.fi. Kerrothan sähköpostissa edustamasi paikallisen toimijan toiminnasta.

Ilmoita, äänestä, ole mukana toiminnassa – kannustamisen keinot ovat monet!

Kannustajat-ohjelma ei ole uusi, mutta ehkä on syytä avata sitä hieman lisää. Kuka tai ketkä voivat kannustaa ja millä tavoin, entä keitä kannustetaan?

Ohjelman äänestysvaiheeseen pääsevät kaikki hakukriteerit täyttävät alueelliset toimijat. Kannustajat-tuen jakautumisesta puolestaan päättävät Hämeenmaan asiakasomistajat.

– Haluamme edistää yhdessä asiakasomistajiemme kanssa alueellista hyvinvointia, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä sanoo.

Kannustajat-ohjelmaan ilmoittautuneista toimijoista voi jokainen Hämeenmaan asiakasomistaja äänestää omaa suosikkiaan sähköpostitse saapuvan äänestyslinkin kautta.

Ohjelmassa on mukana paikallisia kanta- ja päijäthämäläisiä seuroja, yhdistyksiä, kulttuuritoimijoita sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöjä, joilla on lapsille ja nuorille kohdennettua toimintaa.

Maksimituki 3 000 euroa

Äänestysajan päätyttyä 60 000 euron tukipotti jaetaan 40:lle eniten ääniä saaneelle toimijalle. Alueellisuutta tarkastellaan suhteessa osuuskaupan asiakasomistajamäärään: tuettavista yhteisöistä 22 on Päijät-Hämeestä, 18 Kanta-Hämeestä. Suurin tukisumma on 3 000 euroa ja pienin 300 euroa. Jaettavan tuen määrä on suhteessa toimijan saamaan äänimäärään.

Viime vuonna Hämeenmaan asiakasomistajat antoivat Kannustajat-äänestyksessä upeat yli 16 000 ääntä.

– Suuri äänimäärä kertoo asiakasomistajiemme aidosta auttamisen halusta sekä Kannustajat-ohjelman merkityksellisyydestä Kanta- ja Päijät-Hämeessä, toteaa Järvenselkä.

Viime vuonna maksimituen eli 3 000 euroa saivat Päijät-Hämeessä Lahden ensi- ja turvakoti ry ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry sekä Kanta-Hämeessä Kanta-Hämeen perhetyö ry.

Ilmoittautuminen Hämeenmaan vuoden 2024 Kannustajat-ohjelmaan on käynnissä 1.–29.2.2024. Vapaamuotoiset ilmoittautumiset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen: sponsorointi.hameenmaa@sok.fi. Kerrothan sähköpostissa edustamasi alueellisen toimijan toiminnasta.

Lisätietoja:
Jaana Järvenselkä, asiakkuusjohtaja, 050 542 3811

Oikotien Vastuullinen kesäduuni -tutkimus on Suomen suurin kesätyökokemuksia kartoittava tutkimus, joka tehdään vuosittain. Tutkimuksessa selvitetään organisaatiossa työskentelevien kesätyöntekijöiden kokemuksia työnhausta, perehdytyksestä, työkokemuksista ja organisaatiosta työnantajana.

Tänä vuonna Kesäduunitutkimukseen vastasi valtakunnallisesti yhteensä 13 162 nuorta 136 organisaatiosta. Hämeenmaa työllisti kuluneena kesänä 1 300 kesätyöntekijää kahden viikon Tutustu työelämään ja tienaa -jaksolla sekä pidemmissä kesätyösuhteissa. Vastauksia tutkimukseen saimme yhteensä 576 kappaletta.

– Tämän vuoden tavoitteena meillä olikin nostaa vastaajamäärää huomattavasti ja tässä onnistuttiinkin mainosti, kun määrä lähes kolminkertaistettiin, henkilöstöjohtaja Minnastina Miettinen iloitsee tuloksista.

Tuloksista on syytä olla iloinen muutenkin – kesätyöntekijöiden antama keskiarvo kesätyökokemuksesta asteikolla 1–5 oli huikea 4.45, ja monissa yksittäisissä kohdissa oli selkeää nousua edelliseen vuoteen verrattuna, vaikka vastaajamäärä kasvoikin.

– Olemme oikealla suunnalla kesätyökokemuksen kehityksen kanssa, mikä näkyy muun muassa kauttaaltaan nousseissa keskiarvoissa. Kokonaistulos 4.45/5 kertoo siitä, että kesätyöntekijöiden kokemus meistä työnantajana on erittäin hyvällä tasolla. Vastausten perustella tarjosimme kesätyöntekijöillemme mielekkäitä työtehtäviä sekä perehdytimme ja kohtasimme heitä koko kesän ajan, Miettinen kertoo.

Suurta iloa kesätyöntekijöiden antamasta palautteesta ja arvosanoista syntyi etenkin perehdytyksen kohdalla. Työhön perehdytykseen on panostettu huomattavasti viime vuosina ja työ kantaa hedelmää, mikä näkyy nyt konkreettisesti mitattuina tuloksina. Aina on myös kehitettävää, käymme tuloksia vielä läpi ja viilaamme asioita ja tekemisiä, joiden avulla voimme edelleen kehittää kesätyöntekijöidemme kokemusta työtehtävistämme ja meistä työnantajana.

– Onhan tämä aivan mahtavaa, että saamme nähdä onnistumisemme ja saamme nuorilta suoraa palautetta työstämme. Tutkimuksessa kysyttiin kokemuksia perehdytyksestä ja ohjaamisesta sekä lyhyillä harjoittelujaksoilla että pidemmissä kesätyösuhteissa olleilta ja molemmissa vastaajaryhmissä nimenomaan perehdytyksen kokonaisarvosana nousi huomattavasti! HR-asiantuntija Kati Mykrä iloitsee ja samalla kehuu kaikkia perehdyttäjiä hyvin tehdystä työstä.

– Haluamme kiittää kaikkia kesätyöntekijöitämme heidän panoksestaan ja antamastaan palautteesta. Tavoitteenamme on, että kokemus meistä kesätyönantajana paranee edelleen ja panostamme muun muassa kohtaamisiin, palautteenantoon, perehdyttämiseen ja viestintään tulevinakin vuosina, Miettinen summaa tsempaten koko henkilöstöä kohtaamaan työntekijöitä ja antamaan palautetta säännöllisesti kollegoille.

Päijät-Hämeen Ympäristöviikko järjestettiin tänä vuonna 5.–11.6. Viikon teemana tänä vuonna oli kestävä elämäntapa, mikä näkyi ja kuului ensimmäistä kertaa koko Päijät-Hämeen alueella. Myös Osuuskauppa Hämeenmaa kantoi kortensa kekoon nostamalla ajatuksia Ympäristöviikon teemaan liittyen sekä osallistamalla henkilökunnan tutkimaan omassa arjessa – työssä ja vapaalla – tapahtuvaa kestävän elämäntavan edistämisen toimia.

Hämeenmaan henkilöstö toimii arjessaan ympäristöä kunnioittaen

Ympäristöviikon teeman mukaisesti kysyimme henkilöstöltämme, miten kestävä elämän tapa heidän arjessaan näkyy.

– Saimme paljon hyviä vastauksia, ja niissä korostuivat selkeästi kierrätys, ruokahävikin minimoiminen ja energiatehokkuus. Nämä ovat arvoja, joiden mukaan myös Hämeenmaalla toimitaan. On mahtavaa nähdä, että henkilöstömme toimii näin niin vapaalla kuin työarjessakin, henkilöstöjohtaja Minnastina Miettinen kertoo.

Hämeenmaalaisten vinkit kestävän elämäntavan edistämiseksi:

Vastuullisuustyötä Hämeenmaalla jo usean vuoden ajan

Meille kestävä elämäntapa on tavallista, sujuvaa arkielämää, jossa otetaan huomioon luonnonvarojen ja energian säästäminen. Päijät-Hämeen Ympäristöviikon kunniaksi kerroimmekin sosiaalisen median kanavissamme, toimistamme ympäristön hyväksi.

Hämeenmaa edistää kestävää elämäntapaa toimipaikoissaan ja toiminnassaan – muun muassa vaihtamalla paljon energiaa vaativat lamput ledeihin, tuottamalla sähköä aurinkopaneeleilla, vähentämällä pyyhkeiden pesukertoja sekä myymällä paikallisten lähituottajien tuotteita myymälöissään.

Kestävä elämäntapa ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö meillä olisi kunnianhimoisia tavoitteita edistää kestävää kehitystä ja kestävän elämäntavan toteutumista yhä laaja-alaisemmin. Ympäristöstä ja ilmastosta vastuun kantaminen onkin Osuuskauppa Hämeenmaan yksi keskeisimmistä arvoista.

Isona toimijana vastuumme nykyhetken luojana ja suunnan näyttäjänä tuleville sukupolville on suuri. Olemme sitoutuneet noudattamaan S-ryhmän Teemme yhdessä paremman paikan elää -vastuullisuusohjelmaa, joka sisältää niin lyhyen kuin pitkänkin aikavälin tavoitteita vastuullisessa toiminnassa. Konkreettisesti toimet näkyvät Hämeenmaalla vastuullisina tuotteita ja palveluina, energiatehokkuutena sekä monimuotoisen luontotyön ja kestävän elämäntavan arvojen tukemisena.

Hyvästä palvelustaan tunnetusta Sale Poltinahosta on kuoriutunut kertaheitolla energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi myymälä. Jo vuosi sitten myymälän miljöö päivitettiin, ja tuttu punakeltainen värimaailma sai siirtyä takavasemmalle. Energiatehokkaasta ja raikkaan ilmeen omaavasta Salesta löytyy myös paikalliseen makuun räätälöity tuotevalikoima.

– Vastuulliset valinnat ohjaavat myymäläuudistuksia Hämeenmaalla, ja ilokseni voinkin todeta, että Sale Poltinahosta löytyy nyt uusi, energiatehokas hiilidioksidilaitos. Myös kaikki kylmälaitteet ovat vaihdettu, iloitsee ryhmäpäällikkö Marko Leppänen.

Uudistus tehtiin asiakaslähtöisesti, paikallisten asukkaiden tarpeita kuunnellen.

– Olemme pyrkineet tekemään uudistuksen hyvin asiakaslähtöisesti ja onnistuneetkin siinä erittäin upeasti. Tärkeimmät tuoteryhmät saivat paljon lisää valikoimaa, kertoo Marko.

– Meille on erityisen tärkeää kuunnella asiakastoiveitamme ja toteuttaa niitä. Myymälästämme haetaan huomattavan paljon eväitä töihin, kouluun ja harrastuksiin, joten uudistuksen myötä laajensimme erityisesti take away -tuotteiden ja valmisruokien valikoimaa entisestään, hymyilee myymäläpäällikkö Ville-Veikko Sulin-Saaristo.

Kaupunki-Sale parhaimmillaan

Vilkkaasti liikennöidyn Poltinahontien risteyksessä sijaitsevalla Salella on aina ollut maine hyvän palvelun myymälänä, jossa asiakkaat kohdataan astetta paremmin.

– Pienessä myymälässä palvelu on aika ”kioskimaista”, henkilökunta tulee hyvin tutuksi asiakkaille, Ville-Veikko kuvailee.

Myymälän sydän onkin sen henkilökunta, jolle Ville-Veikko ja Marko osoittavat suurimmat kiitokset.

– Henkilökunta työskenteli remontin myötä poikkeusoloissa muutama viikon, ja he selviytyivät siitä todella hienosti. Kiitos hyvästä työstä kuuluu heille, Marko hehkuttaa.

– Henkilökunta on ottanut uudistuksen todella innostuneesti ja hyvällä fiiliksellä vastaan. Kiitän suuresti heitä sekä asiakkaita kärsivällisyydestä remontin aikana, Ville-Veikko jatkaa.

Uudistunutta Sale Poltinahoa juhlistetaan erilaisilla tarjouksilla keskiviikon ja perjantaina välisen ajan 17.–19.5.2023.

– Toivotamme jokaisen tervetulleeksi tutustumaan uudistuneeseen myymälään, iloitsee Ville-Veikko.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Hämeenmaa, ryhmäpäällikkö Marko Leppänen, 044 076 4359

Osuuskauppa Hämeenmaa investoi voimakkaasti sähköautojen latausasemaverkostoon. Viime viikolla ABC-suurteholatauspisteet valmistuivat ABC Riihimäelle ja tänään perjantaina oli vuorossa ABC Renkomäki Lahdessa.

Osuuskauppa Hämeenmaan ensimmäinen ABC-latausasema avattiin ABC Heinolaan 2021, jonka jälkeen kasvu on ollut nopeaa. Tällä hetkellä Hämeenmaan alueella on ABC-latausasemia kaikkiaan kahdeksassa eri toimipaikassa.

– Nyt avattu ABC Renkomäen ABC-suurteholatauspiste varmistaa sähköautojen tehokkaan ja nopean lataamisen Nelostiellä yhdellä Suomen vilkkaimmista taukopaikoista. ABC Renkomäen latausasemalla on latausmahdollisuus yhtäaikaisesti kuudelle autolle. Kuusi CCS-pistoketta jakavat dynaamisesti yhteensä 400 kW lataustehoa, kertoo Hämeenmaan ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen.

Tämän vuoden aikana Hämeenmaan alueella tavoitellaan avattavaksi vielä kahdeksan uutta sähköautojen suurteholatausasemaa.

− Vauhti rakentamisessa kiihtyy. ABC Renkomäen lisäksi tavoittelemme suurteholatauspisteen avausta kaikkien Hämeenmaan Prismojen yhteyteen vielä kuluvan vuoden aikana, Kovanen kertoo.

ABC-latausverkostoa kehitetään jatkuvasti Hämeenmaan alueella

S-ryhmä haluaa edistää hiilineutraalia liikkumista ja mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Tavoitteena onkin koko maan kattava, noin tuhat latausasemaa käsittävä sähköautojen latausverkosto vuoden 2024 loppuun mennessä. Hämeenmaa on osaltaan vahvasti mukana kehitystyössä.

Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen, 050 344 1462

Prisma Hämeenlinnassa tammikuussa aloitettu laajamittainen remontti on tullut päätökseen. Myymälässä ollaankin juhlahumussa tulevina viikonloppuina, kun myymälä täyttyy upeista tarjouksista, maistatuksista, tuote-esittelyistä sekä lapsille suunnatusta ohjelmasta.

Remontin myötä Hämeenlinnassa asioidaan nyt uuden ajan Prisman tunnelmassa. Juuri valmistuneessa uudistuksessa lastentuotteet ovat koottu kätevästi samalle alueelle, Ruokatori on saanut tuplasti lisämittaa ja eri osastoilla on tarjota aivan uudenlaista elämyksellisyyttä. Uudistuksessa vaihdettiin myös kaikki myymälän kalusteet uusiin ja kylmäkalusteet energiatehokkaammiksi.

– Lastenmaailman alueelta löydät niin vaipat, vauvanhoitotarvikkeet ja lastenruoat kuin lastenvaatteet, lelut tai vaikkapa synttärikutsujen tarvikkeetkin. Täysin ainutlaatuisena palveluna testaamme uudella osastolla Vauvanhoitopistettä, jossa voi syöttää tai vaihtaa kuiviin pikkuvauvan. Jos siis liikut pikkuvauvan kanssa ostoksilla – niin tervetuloa testaamaan Vauvanhoitopistettä, kertoo Prisma Hämeenlinnan prismajohtaja Minna Hovila-Myllylä.

Vauvanhoitopiste

– Ruokatorin muutos on myös valtava. Metrimäärä tuplaantui ja valikoima kehittyi vahvasti. Savustamme nyt itse tuotteita Oma Savustamolla ja Ruokatorin edessä on palveleva saareke täynnä juustoja sekä leikkeleitä. Myös esimerkiksi valmisruokien ja patonkien valikoima laajeni. Ruokatorin laajennuksen myötä saimme myös uusia työkavereita, Minna jatkaa.

Ruokatori

Uutta ilmettä ja valikoimaa saivat myös kauneuden ja hyvinvoinnin, kukkien sekä makeisten osastot.

– Makeisosastollamme on nyt suurin mahdollinen valikoima ja se onkin todella näyttävä, Minna iloitsee.

Makeisosasto

Hyvä työergonomia osana uudistusta

Uudistus on vaikuttanut myös työntekijäkokemukseen positiivisesti, sillä kassapöydät uudistuivat tuoden henkilöstön työskentelyyn uudenlaista sujuvuutta sekä ergonomiaa. Lisäksi kassajärjestelmä on vaihtunut nykyaikaiseen näppärämpään versioon, joka sujuvoittaa niin henkilöstön työskentelyä, kuin asiakkaiden asiointiakin. Uudet ja ergonomiset työvaatteetkin toimitetaan työntekijöille juuri sopivasti myymälän avajaisiin.

– Kaikki kassapöydät vaihtuivat uusiin ja osassa niistä on kullekin sopivaksi säädettävät ergonomiset sähköpöydät. Asiakkaille kassauudistukset toivat sujuvuutta myös siten, että lisäsimme itsepalvelukassoille yhden takahihnallisen kassapöydän ja saimme asiakkaiden kovasti toivomat koritelineet kassapöytien alkupäähän, Hovila-Myllylä kertoo.

Kukkaosasto

Prisma Hämeenlinnassa keskitytään ennen kaikkea vastaamaan asiakkaiden kysyntään sekä palvelemaan entistä paremmin ja ainutlaatuisemmin.

– Kehitämme tarjontaamme ja palveluitamme aina asiakkaitamme varten, heidän tarpeensa ja toiveensa huomioon ottaen. On ilo päästä palvelemaan asiakkaitamme kokonaan uudistetussa Prismassa, jossa elämyksellisyyttä löytyy nyt aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Asiakaskokemus myymälässämme on kaikin puolin sujuvampi ja helpompi, Minna hymyilee.

– Prisma on ihana siitä, että täältä saa kaiken samasta talosta. Oli mielessä sitten vähän parempi ruoka tai edullisempi ostoskori, kevään ja kesän juhlat taikka kodin sisustus, niin meiltä kyllä löytyy, hän jatkaa.

Minna Hovila-Myllylä summaa lopuksi, että suurin kiitos uudistuksesta kuuluu Prisman henkilökunnalle.

– He ovat jaksaneet upeasti muutosten keskellä ja palvelleet asiakkaitamme aina hymyssä suin, iso kiitos siis heille!

Prisma Hämeenlinnan avajaiset (Wartiamäentie 2, 13130 Hämeenlinna)

Avajaisten ajan upeita tarjouksia, maistatuksia ja tuote-esittelyjä sekä lapsille ohjelmaa.

la 6.5. Ihanat Muumit tavattavissa klo 12 ja klo 14. Kasvomaalauspiste klo 11-15. Jaossa ilmapalloja.

su 7.5. Finesports-pelitapahtuma Gaming-alueella klo 12-18

la 13.5. Asiakkailla kakkukahvit klo 9-16. Kasvomaalauspiste klo 10-14. Paikalla Hämeenmaan suloiset Sini- ja Sulo-nallet.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Hämeenmaa, prismajohtaja Minna Hovila-Myllylä, 050 363 6514

S-ryhmä ja Marttaliitto ovat vuodesta 2017 lähtien järjestäneet Ässäkokki-kursseja eri puolilla Suomea. Maksuttomilla, 8–12-vuotiaille lapsille suunnatuilla Ässäkokki-kursseilla opetetaan kekseliästä, sesonkien mukaista, kasvispainotteista ja taloudellista ruoanlaittoa.

Lahden keskustassa Marttalassa pidetään kursseja kesäkuun alussa. Ilmoita lapsesi nyt mukaan!

KURSSIEN TIEDOT JA ILMOITTAUTUMISET TÄÄLTÄ>>

Visit Finlandin myöntämän Sustainable Travel Finland -merkin ja sitä tukevan kehittämisohjelman tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana ja helpottaa matkailijoiden valintoja. Merkin saaneet yritykset ja kohteet auditoidaan säännöllisesti, ja niiltä edellytetään toi­min­nas­saan niin eko­lo­gi­sen, so­si­aa­li­sen, kult­tuu­ri­sen kuin ta­lou­del­li­sen­kin kes­tä­vyy­den huomioimista.

– Vastuullisuus on käytännön tekoja. Uusiutuva energia, toimiva kierrätys, ekologiset toimintatavat, lähiruoan suosiminen, ruokahävikin välttäminen, veden ja sähkön kulutuksen tehostaminen sekä yhteistyö lähituottajien kanssa ovat esimerkkejä, jotka ovat vastuulliselle matkailuyrittäjälle normaaliarkea. Ympäristötekojen lisäksi kestävä matkailu ottaa huomioon sosiokulttuurisen hyvinvoinnin, joka näkyy mm. paikallisen kulttuurin kunnioittamisena, esteettöminä palveluina ja henkilöstön hyvinvointiin panostamisena, vastuullisen matkailun asiantuntija Virpi Aittokoski Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä kertoo.

Vanajaveden äärellä sijaitsevassa Vaakuna Hämeenlinnassa vas­tuul­li­suus on huo­mioi­tu muun muassa aamiaispöydässä, jossa on tarjolla runsas kattaus lähituottajien tuotteita. Ruokahävikkiä vähennetään huolellisella ruokalistasuunnittelulla, jossa huomioidaan raaka-aineiden monipuolinen hyödyntäminen sekä tekemällä tilauksia oikea-aikaisesti. Hotellin vedenkulutusta on tarkkailtu jo useamman vuoden ajan: Veden virtaus on säädetty hotellihuoneissa niin, että turha vedenkulutus on minimoitu huomioiden kuitenkin asiakkaiden viihtyvyys. Ylimääräiset, mutta hyväkuntoiset tavarat, kuten patjat, lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Henkilökunnan hyvinvoinnista huolehditaan esimerkiksi turvallisella työilmapiirillä, maksuttomilla ja kattavilla työterveyspalveluilla, ensiapu- ja turvallisuuskoulutuksilla sekä liikunnan ja hyvinvoinnin ePassi-edulla.

– Kehitämme hotellimme vastuullisuutta jat­ku­vas­ti eteen­päin. Ha­luam­me, että vas­tuul­li­suus näkyy ho­tel­lis­samme asiak­kaal­le kon­kreet­ti­si­na asioi­na ja tekoina, kertoo hotellinjohtaja Jani Aaltonen Hämeenlinnan Vaakunasta.

– Yhtenä STF-tunnuksen osa-alueena on sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Tästä konkreettisina esimerkkeinä on paikallisen taiteilijan, Päivi Lartaman, luotsaaman Galleria Vanajan avautuminen maaliskuussa hotellimme tiloihin sekä se, että hotellimme henkilökunnalla on erinomainen tuntemus paikallisesta alueesta, nähtävyyksistä ja aktiviteeteista, Aaltonen jatkaa.

Asia­kas va­lit­see yhä useam­min ma­joi­tus­koh­teen­sa sen pe­rus­teel­la, miten hyvin vas­tuul­li­suus­asiat on hoi­det­tu ja miten hyvin ar­vo­maa­il­ma vas­taa hei­dän omaan­sa. Vaakunalla onkin jo pitkään ollut kansainvälinen Green Key -ympäristösertifikaatti.

– Vastuullisuus on toimintamme ydintä ja luonnollinen osa jokapäiväistä arkeamme. STF-merkin saaminen Green Key –merkin rinnalle tuntuukin todella upealta ja motivoi meitä jatkamaan vastuullisuustyötä entistä suuremmalla innolla, Aaltonen hymyilee.

Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnaa tullaan uudistamaan lähivuosina. Uudistustyöt tukevat hotellin vastuullisuustavoitteita, sillä samassa yhteydessä tarkistetaan, että ilmanvaihto ja valaistus ovat energiaa säästäviä.

 

Lisätietoja:

Osuuskauppa Hämeenmaa, hotellinjohtaja Jani Aaltonen, p. 044 743 3371