Tule viettämään ikimuistoista retkipäivää maalle 9.7.2022! Taste of Häme-tapahtumassa pääsee tutustumaan maatilojen arkeen, maistelemaan hämäläistä ruokaa sekä tekemään lähiruokaostoksia suoraan niitä tuottavilta tiloilta. Päivän aikana voi vierailla niin lammastilalla rapsuttelemassa lampaita, luomuviljatilalla ostamassa tuoreita lähiruokaherkkuja, pienpanimolla nauttimassa kylmiä virvokkeita tai nauttimassa oman pellon antimista valmistettuja leivonnaisia idyllisessä maalaismaisemassa sijaitsevassa kahvilassa. Avoimien maatilojen ovet ovat avoinna vähintään klo 11-16. Lisätietoa tapahtumasta ja mukana olevista toimijoista osoitteesta www.avoimetmaatilat.fi

Haku Kannustajat-ohjelmaan päättyi helmikuun lopussa. Hakemuksia saatiin tänä vuonna yhteensä 109 kappaletta. Kannustajiin saivat hakea kanta- ja päijäthämäläiset rekisteröidyt harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat, liikuntaseurat (ei liigaseurat) sekä paikalliset avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt, joiden toiminta painottuu lasten ja nuorten harrastustoimintaan.

– Tuen merkitys lasten ja nuorten elämässä on korostunut entisestään korona-ajan myötä. Mielekäs tekeminen ja yhteisöllisyys tuovat turvaa ja hyvää oloa myös epävarmoina aikoina. Koemme Kannustajat –tuen jakamisen erittäin tärkeänä osana työtämme vastuullisena toimijana, kertoo Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä.

Tiistaina 15.3. käynnistyvässä äänestysvaiheessa Hämeenmaan asiakasomistajat päättävät Kannustajat-tuen jakautumisesta ohjelmaan valittujen toimijoiden kesken. Asiakasomistajilla on mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan heille lähetettävän henkilökohtaisen sähköpostilinkin kautta. Äänestys on käynnissä 31.3.2022 saakka.

Äänestysajan päätyttyä tuki jaetaan toimijoiden kesken suhteutettuna heidän saamiinsa äänestysmääriin. Tasapuolisuuden vuoksi jokainen ohjelmaan valittu toimija saa Kannustajat-tukea vähintään 300 euroa ja enimmillään 3 000 euroa tukea.

Äänestysvaiheeseen valitut toimijat:

Päijät-Häme

Asikkalan Raikas

Etelä-Päijänteen Jollakeskus

FC Kuusysi, Lahti

FC Reipas, Lahti

Heinolan Voimisteluseura

Hollolan Urheilijat-46

Hollolan Voimistelu

Junior Pelicans, Lahti

Lahden Ahkera

Lahden Uimaseura

Lahti Basketball Juniorit

Mannerheimin lastensuojeluliitto, Lahden yhdistys

Mannerheimin lastensuojeluliitto, Sysmän yhdistys

Orimattilan Jymy

Padasjoen 4H-yhdistys

Päijät-Hämeen Salibandyseura (Pelicans Sb), Lahti

Rastivarsat suunnistusseura, Orimattila

SUPER teatteri, Lahti

Union Plaani, Heinola

Valopilkku, kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus, Lahti

Vesisamoilijat, Lahti

Villähteen Nuorisoseura / Villähteen Willi, Lahti

 

Kanta-Häme

Asenne ry, Forssa

Forssan Palloseuran Juniorit

Hausjärven urheilijat

HPK-juniorijääkiekko, Hämeenlinna

Hämeenlinnan Jalkapalloseura

Hämeenlinnan Voimisteluseura

Jokioisten Koetus Juniorit ry

Lammin Veto

Lasten Liikunnan Tuki,Hämeenlinna

Lopen Floorball Team

Mannerheimin lastensuojeluliitto, Kalvolan yhdistys

Parolan Visa

Riihimäen 4 H-yhdistys

Riihimäen Cocks, käsipalloseura, Riihimäki

Riihimäen Kisko

Salibandy Club Urbans, Janakkala

Steelers, Hämeenlinna

Tammelan Ryske

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristön kannalta vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli.

Kaikkea kalatuotteiden hankintaa osuuskaupparyhmässä ohjaa kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta. Kestävän kalankäytön mahdollistaminen puolestaan edistää luonnonvarojen vastuullista käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.

S-ryhmän ruokakaupoista ensimmäisenä MSC-sertifikaatin saivat Food Market Herkkujen kalatiskit. Vastuullisuusauditoidut kalatiskit ovat sittemmin laajentuneet vauhdilla myös Prisma- ja S-market-ketjuihin.

Vuosien 2020 ja 2021 aikana yhteensä 68 Prisman ja S-marketin ruokatorin kalatiski sai MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä HOK-Elannon, Pirkanmaan Osuuskaupan, Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.

Henkilökunnan koulutus ja osaaminen merkittävässä roolissa

”Kalatiskit ovat käyneet läpi ulkopuolisen auditoinnin, jonka hyväksynnän tärkeimpiä edellytyksiä on henkilökunnan osaaminen. Kalatiskin kaikki työntekijät ovat koulutettu sertifikaatin mukaiseen toimintaan, jolla varmistetaan toimitusketjun katkeamattomuus. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta kertoo.

Asiakas saa sertifioitujen kalatorien koulutetulta ja asiantuntevalta henkilöstöltä tietoa kalan alkuperästä ja siitä, miten kalatorit toimivat osaltaan vastuullisen kalan katkeamattomassa toimitusketjussa.

”MSC-koulutus oli monipuolinen ja selkeä paketti. Mielestäni vastuullisuus on erittäin tärkeä arvo tämän päivän kalakaupassa ja sertifikaatin alle kuuluminen tuo tekemiseen läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta. Uskon, että tulevaisuudessa entistä tietoisemmat asiakkaat kysyvät perinteisten kysymysten, kuten pyyntipäivän lisäksi myös alkuperään liittyviä kysymyksiä. Tällöin meillä on hyvät ja asiantuntevat valmiudet vastata näihin kysymyksiin”, sanoo Prisma Launeen ruokatorin vetäjä Riitta Kauppi Osuuskauppa Hämeenmaalta.

Mistä sertifikaatti kertoo?

MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja tuotteita on S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa lähes 200. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä noin 30 eri MSC-sertifioitua kalalajia. Kulloinkin tarjolla oleva tuorekalan valikoima vaihtelee sesongin mukaan.

MSC-merkki voidaan myöntää ainoastaan luonnonvaraisille kaloille ja äyriäisille. Kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle on oma vastuullisuussertifikaattinsa, ASC (Aquaculture Stewardship Council). ASC-sertifikaatin tavoitteena on sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristön kannalta kestävä viljely, joka pienentää kalankasvatuksen haitallisia ympäristövaikutuksia. Kaikki S-ryhmän sertifioidut kalatiskit ovat sekä MSC- että ASC-sertifioituja.

Kuva: Antti Haataja

Yrityskylä Hämeen sijoittuminen Lahteen on jatkumoa aikaisemmalle Lahden 9.-luokkalaisten Yrityskylälle.

Talous ja nuoret TATin kehittämä Yrityskylä on kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset simuloivat yhteiskunnan ja yritysten toimintaa pienoiskaupungiksi rakennetussa oppimisympäristössä. Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset johtavat tiimeinä yritystä kansainvälisten markkinoiden pyörteissä.

Lahdesta perusopetuksen vastuualuejohtaja Lassi Kilponen toteaa, että on innostavaa käynnistää toimintaa uudessa laajennetussa muodossa Lahdessa.

– Uuden TATin Yrityskylä Alakoulun avaaminen Lahteen on sinnikkään alueellisen yhteistyön tulosta. Uusi avaus kertoo alueen kuntien valinnasta panostaa lasten ja nuorten työelämä-, talous- ja yrittäjyystaitoihin. Hyvät taloustaidot kuuluvat kaikille ja niistä hyötyvät lasten ja nuorten lisäksi kunnat ja alueen yritykset, sanoo TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Työskentelyä ja ostoksilla käymistä pienoiskoon S-marketissa

Osuuskauppa Hämeenmaa on yksi Yrityskylän yhteistyökumppaneista, ja on tuonut sinne mukanaan pienoiskoon S-marketin.

– S-marketissa lapset pääsevät kokeilemaan asiakaspalvelua niin kassalla, kuin muun työn ohessa. S-marketissa hyllytetään tuotteita, suunnitellaan sisältöjä sosiaaliseen mediaan, sekä tutustutaan esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosaston Satokausi-ajatteluun, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan projektipäällikkö Kaisa Strandvall.

Yrityskylässä mukana olevia toimijoita ovat kuntien ja kaupunkien lisäksi yritykset sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Hämeenmaan lisäksi yhteistyökumppaneina toimivat Helmi Säästöpankki, Lahti Aqua, Lahti Energia, LAB-ammattikorkeakoulu, LUT-yliopisto, LähiTapiola Vellamo, Martela, Nordea, Peikko, Raute, Salpakierto, Suomen Metsäsäätiö, Terveystalo ja Yle. Lisäksi toimintaa tukevat Lahden Teollisuusseuran säätiö, Padasjoen Säästöpankkisäätiö ja Yksityisyrittäjäin säätiö. Yrityskumppanien avulla oppilaat pääsevät simuloimaan yhteiskunnan ja yritysten toimintaa aitojen esimerkkien kautta.

Kuudesluokkalaiset työskentelevät päivän valitsemassaan ammatissa

TATin Yrityskylä Alakoulun oppimisympäristö on koululaisten oma yhteiskunta, pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan ja saa palkkaa tekemästään työstä. Hämeenmaan S-market-piste onkin yksi paikka, jossa kaikki Yrityskylässä oppimassa olevat lapset voivat tehdä ostoksia saamallaan palkalla. Lisäksi oppilaat toimivat Yrityskylässä kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa.

Varsinaiseen Yrityskylä-päivään johdattelee opettajien koulutuksen lisäksi oppimateriaali, jota käydään läpi oppitunneilla. Oppilaat tutustuvat muun muassa talouden perusasioihin, kuten veroihin ja palkkaan sekä yksityisen ja julkisen palvelun eroihin. Lisäksi oppilaat tekevät työhakemuksen ja hakevat haluamaansa ammattiin Yrityskylässä.

Yrityskylän oppimiskokonaisuus perustuu opetussuunnitelmaan ja koostuu opettajien koulutuksesta, oppimateriaalista sekä toiminnallisesta päivästä Yrityskylän oppimisympäristössä.

Yrityskylään osallistuminen lisää tutkitusti nuorten ymmärrystä yhteiskunnasta ja siihen vaikuttamisesta

Nuorten Tulevaisuusraportin tutkimuksen mukaan TATin Yrityskylään osallistuneiden nuorten mielestä yhdenvertaisuuden tavoittelu, ilmastonmuutoksen torjuminen ja verojen maksaminen ovat jokaisen velvollisuuksia.  Ero on huomattava verrattuna sellaisiin nuoriin, joilla Yrityskylä-oppimiskokemusta ei ole. TATin Nuorten tulevaisuusraportti –tutkimukseen vastasi lähes 15 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa.

Yrityskylä Hämeen avautumisen myötä oppimiskokonaisuuden suorittaa lukuvuonna 2021–2022 83 % kuudesluokkalaisista ja 73 % yhdeksäsluokkalaisista Suomessa. Yrityskylä Hämeen toimintaan voivat osallistua kaikki sellaiset kuudennet luokat, joiden kotikunnat ovat tehneet sopimuksen TATin kanssa. Yrityskylässä vierailee kerrallaan vain yhden koulun oppilaita, jolloin koulujen koronakuplautus säilyy.

Nuorten työelämäkokemuksiin panostaminen on myös Hämeenmaalla tärkeä strateginen valinta.

– Yrityskylän avulla haluamme osaltamme valaista nuorille käytännön kautta sitä, miten työelämä pelaa. Lisäksi tarjoamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden tutustua marketmaailmaan hauskalla tavalla. Tämä on hieno tilaisuus puolin ja toisin. Yrityskylässä voi syttyä kipinä kaupan alaa kohtaan ja saatamme saada tulevaisuudessa innokkaita hakijoita Hämeenmaalle, sanoo Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti.

 

Lisätiedot

Talous ja nuoret TAT toimitusjohtaja Jenni Järvelä, p. 040 556 7156

Lahden kaupunki, perusopetuspalvelut vastuualuejohtaja Lassi Kilponen, p. 044 716 1328

Hämeenmaa, henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti, p. 050 068 0986

Osuuskauppamme haluaa esimerkillään olla mukana luomassa hyvää joulumieltä sekä osaltaan mahdollistaa vilpittömästi hyviä ja vastuullisia tekoja: lahjoitamme 1 500 eurolla lahjakortteja forssalaislähtöiselle Asenne ry:lle.

– Asenne ry tekee tärkeää ja vaikuttavaa hyväntekeväisyystyötä Kanta-Hämeen alueella. Yhdistykselle annettiin 1500 euron lahjoitus lahjakortteina, jonka he voivat hyödyntää erilaisiin avustuksiin ja hankintoihin, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti.

Vuoden 2021 joululahjoituksen saaja, Asenne ry, on vapaaehtoisvoimin toimiva yhdistys, jonka tavoitteena on toiminnallaan mahdollistaa ihmisille tasa-arvoiset mahdollisuudet arkeen erilaisten hyväntekeväisyystekojen kautta. Se tarkoittaa, että tuetaan yksilöitä ja perheitä heille tarpeellisissa ja merkityksellisissä asioissa – kyse voi olla parturikäynnin mahdollistamisesta, harrastuksen lukukausimaksun maksamisesta tai kahdenkeskisen ajan ja tekemisen järjestämisestä ruuhkavuosia eläville pikkulasten vanhemmille.

Yhdistys on myös hiljattain kunnostanut vanhan huoltoaseman Forssassa, joka toimii toimitilojen lisäksi ikään kuin avoimena olohuoneena kaikille halukkaille. Erityisesti nuoret viihtyvät siellä hyvin. Asenne ry tekee yhteistyötä myös muun muassa sosiaalihuollon ja oppilaitosten kanssa. Yhteistyössä Rikosseuraamuslaitoksen kanssa on nuorille tarjottu mahdollisuus suorittaa yhdyskuntapalvelua ”bensiksellä”.

Asenne ry:n perustajat ja toimintaa pyörittävät Paula ja Harri Vigilant ottivat Hämeenmaan lahjoituksen vastaan erittäin ilahtuneina.

– Lahjoitus on meille todella merkittävä apu ja olemme siitä tosi kiitollisia. Tuntuu hyvältä, että saamme käyttää varat suoraan omaan varsinaiseen toimintaamme. Se avaa mahdollisuuksia moneen, sillä pelkästään vanhan bensiksen toiminnan pyörittämiseen menee tukituotevaroista isoja summia kuukaudessa. Nuoret juovat siellä kahvia ja limuja ja teemme usein ruokaa yhdessä. Lahjakortit ovat voimassa pitkään, joten voimme tarpeen vaatiessa reagoida nopeastikin erilaisiin toimintamme piirissä oleviin tarpeisiin, Paula iloitsee.

Tällaisia yllättäviä tarpeita voivat olla esimerkiksi toppatakki ja lämpimät käsineet lapselle pakkasen kiristyessä tai uusi moponrengas nuorelle vanhan hajottua. Asenne ry:n sankariteot saattavatkin näennäisesti vaikuttaa pieniltä, mutta ovat isommassa mittakaavassa hyvinkin merkittäviä. Esimerkiksi uuden moponrenkaan hankkimisessa nuorelle ei ole kyse vain itse renkaasta, vaan renkaan puuttumisesta aiheutuvien lieveilmiöiden ehkäisystä ja itsenäisen liikkumisen mahdollistamisesta.

– Poliisi saattaa huomauttaa, että rengas pitäisi vaihtaa, mutta nuorella ei ole varaa ostaa uutta. Silloin vaihtoehdoiksi jää joko ajaa ajokieltoisella mopolla, josta voi seurata kortin menetys tai olla menemättä kouluun, joka johtaa poissaolomerkintöihin ja siihen, etteivät opinnot etene, Paula selittää.

– Lisäksi tuemme toiminnassamme tosi mielellämme omille harrastuksilleen omistautuneita nuoria eri tavoin – kutsumme sitä tähtipölyksi, joka kannustaa entisestään, Paula lisää.

”Jokainen ansaitsee sankarinsa”, kuuluu Asenne ry: slogan. Asenne ry toimii sankarina monille, sillä reilussa kahdessa vuodessa yhdistys on auttanut noin 1500 ihmistä pääasiassa Kanta-Hämeen alueella. Asenne ry:lle itselleen sankareita tänä jouluna olivat Hämeenmaan Osuuskaupan työntekijät.

– Haluamme lämpimästi kiittää Hämeenmaan henkilöstöä siitä, että he valitsivat meidät lahjotuksen saajaksi. Lahjoitus tulee todella tarpeeseen ja tuntuu tosi hyvältä, että hämeenmaalaiset näkevät työmme yhteiskuntavastuullisen merkityksen, Paula kiittelee.

– Meille on tosi tärkeää, että Hämeenmaalla henkilöstö pääsee aidosti vaikuttamaan asioihin. Joululahjoituskohteen ilmiantaminen ja valitseminen on hieno esimerkki siitä. Kiitos hyvästä valinnasta kaikille osallistuneille, Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti lisää.

Kuvassa Asenne ry:n Paula Vigilant ja Forssan Prisman palvelupäällikkö Mira Nurmi.

S-ryhmän ja Osuuskauppa Hämeenmaan tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Osana vastuullisuustyötä Osuuskauppa Hämeenmaa ottaa aktiivisesti käyttöön uusiutuvia energiamuotoja sekä tarjoaa vaihtoehtoja asiakkaille hiilijalanjälkensä pienentämiseen. Uudella S-market Jukolan ABC-polttonesteiden jakeluasemalla Hämeenlinnassa asiakkaat voivat tankata ympäristöystävällistä, täysin uusiutuvaa Nero Dieseliä. Samaan aikaan Hämeenmaalla on rakenteilla toimialueellaan sähköautojen ABC-latauspisteitä.

Täysin uusiutuva Nero Diesel tarjoaa erinomaisen ratkaisun oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Jäte – ja tähdepohjaisista raaka-aineista valmistettu diesel vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Nero Dieselin myynti aloitettiin Hämeenlinnassa 19.11.2021 uudella ABC-automaattiasemalla S-market Jukolan yhteydessä.

– Nero Diesel on monella tavalla erinomainen tuote. Sen lisäksi, että se vähentää olennaisesti fossiilisia hiilidioksidipäästöjä, sillä on myös paremmat palamisominaisuudet ja erinomaiset kylmäominaisuudet. Uusiutuva Nero Diesel on kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaista, ja sitä voi tankata kaikkiin dieselautoihin. Nero Diesel onkin odotettu lisä toisen päästöjä vähentävän tuotteen, Eko E85 -korkeaseos-etanolipolttonesteen rinnalle, kertoo ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen Hämeenmaalta.

Jukolan palvelut täydentyvät entisestään, kun S-marketin yhteyteen avataan alkuvuodesta kahden autopesuhallin ABC CarWash -autopesupaikka.

ABC-latausverkostoa rakennetaan Hämeenmaan alueella

S-ryhmän tavoitteena on mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. S-ryhmän tavoitteena onkin koko maan kattava, noin tuhat latausasemaa käsittävä sähköautojen latausverkosto vuoden 2024 loppuun mennessä.

Asioinnin helppous ja palvelujen saavutettavuus ovat tärkeää, ja siksi Hämeenmaa tuo sähkölatausverkon sinne, missä asiakkaat ovat. Osuuskauppa Hämeenmaa onkin aloittanut ABC-latauspisteiden rakentamisen osana valtakunnallista latausverkostoa.

− Olemme käynnistäneet ABC-latausverkoston rakentamisen Hämeenmaan toimipaikkojen yhteyteen. Ensimmäisessä vaiheessa ABC-suurteholatauspaikat rakentuvat liikennemyymälöiden yhteyteen, ABC Heinolaan ja ABC Forssaan. Vilkkaasti liikennöityihin paikkoihin sijoitamme ensisijaisesti suurteholatauspisteitä, sillä täyssähköautojen määrän lisääntyessä myös asiakkaiden odotukset sujuvasta ja nopeasta lataamisesta kasvavat, toteaa Sami Kovanen.

Hämeenmaan alueen ABC-latausverkoston ensimmäiset ABC-latauspisteet on otettu käyttöön viime viikolla.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Hämeenmaa, ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen, 050 344 1462

Tervetuloa kuulemaan 10.11.2021 klo 12 Live-lähetykseen Osuuskauppa Hämeenmaan ja Päijät-Soten kestävän ravitsemuksen yhteistyöprojektista osana Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuotta.
Mitä on kestävä ravitsemus ja kuinka jokainen meistä voi tehdä kestäviä ruokavalintoja arjessaan? Millaisia havaintoja erilaisista S-mobiilin ravintolaskureista voi tehdä ja kuinka ostoskorin hiilijalanjälkeä pystyy tarkkailemaan? Entä mitä on luvassa jatkossa aiheen tiimoilta? Tämä selviää seuraamalla lähetystä!
Livelähetyksen vieraina ovat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johtava ravitsemusterapeutti Raisa Valve, Osuuskauppa Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, Päijät-Soten ravitsemusyksikön terveyden edistämisen ravitsemusterapeutti Anna Päätalo ja lahtelainen perheenäiti Miia Väisänen.
Livelähetykseen pääset täältä>>

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

– Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat näin tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

– Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Haluammekin osaltamme olla korona-ajassa tukemassa nuorten hyvinvointia. Uskomme, että MIELI ry:n Sekasin-chat on hyvä esimerkki tavoista, joilla voidaan tukea nuoria. Toivomme laajaa osallistumista kampanjaan. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa, sanoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Yritykset kannustavat asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Kanta- ja Päijät-Hämeessä mukaan kampanjaan.

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

 Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Miten voin lahjoittaa? 

 

pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

Osuuskauppa Hämeenmaan vuosittaisessa Kannustajat-ohjelmassa jaetaan 60 000 euroa Kannustajat-tukea paikallisille lasten ja nuorten harrastamista ja hyvinvointia edistäville toimijoille.

Hämeenmaan asiakasomistajat päättivät maaliskuun aikana Kannustajat-tuen jakautumisesta 40 ohjelmaan mukaan valitun toimijan kesken sähköpostiäänestyksellä. Ääniä kertyi yhteensä huikeat 10 521 kappaletta.

– Asiakasomistajataloudet osallistuivat aktiivisesti äänestysvaiheeseen, siitä iso kiitos kaikille. Ihmisten halu auttaa sekä edistää lasten ja nuorten hyvinvointia korostuu etenkin vallitsevassa tilanteessa. Kannustajat-ohjelma tarjoaa tähän tarpeeseen helpon vaikuttamismahdollisuuden. Voimme yhdessä tehdä Kanta- ja Päijät-Hämeestä paremman paikan elää, toteaa Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä.

Kannustajien 60 000 euron tuki jaetaan suhteessa toimijoiden keräämiin ääniin. Tasapuolisuuden vuoksi jokainen äänestyksessä mukana ollut toimija saa vähintään 300 euroa ja enimmillään 3 000 euroa tukea.

Maksimituen eli 3 000 euroa saivat tänä vuonna Lahden ensi- ja turvakoti ry, jonka äänisaalis oli huikeat 1 417 ääntä, Hämeenlinnan Lasten Liikunnan Tuki ry, 707 ääntä, sekä 669 ääntä saanut Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden Yhdistys ry.

– Ylivoimaisesti eniten ääniä keräsi ensimmäistä kertaa äänestyksessä mukana ollut Lahden ensi- ja turvakoti, jossa tuki käytetään asiakasperheiden lasten virkistystoimintaan. Haluan välittää heille onnitteluni tästä upeasta äänimäärästä, Jaana Järvenselkä iloitsee.

Katso äänestystulokset täältä.

Osuuskauppa Hämeenmaa sammuttaa Prismojensa ja ABC liikennemyymälöidensä mainospylonien valot ilmaston puolesta maailman suurimmassa ilmastotapahtumassa Earth Hourissa tulevana lauantaina 27.3.2021 kello 20.30–21.30.

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailman suurin ilmastotapahtuma. Kaikki voivat osallistua tapahtumaan sammuttamalla turhat valot. Earth Hourin tavoitteena on, että symbolisen eleen kautta ilmaistaan huoli ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä. Tapahtuma ei siis ole sähkön- tai energiansäästötempaus.

– Earth Hour on meille kaikille hyvä hetki pysähtyä pohtimaan yhteisen planeettamme tulevaisuutta. Haluamme myös ABC liikennemyymälöiden osalta olla mukana tässä tärkeässä yhteisessä haasteessa. Symbolisena eleenä sammutamme tienvarsien tunnettujen maamerkkien, ABC mainostornien, valot, kertoo Hämeenmaan ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen.

Paikallista yhteistyötä kestävämmän tulevaisuuden puolesta

Yhtenä Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden pääyhteistyökumppaneista Hämeenmaa on mukana ympäristöpääkaupunkivuodessa kehittämässä Lahden aluetta vastuullisuusteoilla. Kumppanuuden tavoitteena on edistää alueen asukkaiden kestäviä ruokavalintoja yhdessä Päijät-Soten ravitsemusterapeuttien kanssa sekä toteuttaa turvallista pyöräpysäköintiä Lahden keskustaan yhdessä LähiTapiola Vellamon kanssa.

Ympäristöteemat näkyvät kuluvana vuonna vahvasti myös muissa Hämeenmaan toimialueen kunnissa Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi. Esimerkiksi Asikkalassa ja Hollolassa vietetään ympäristövuotta.

Hiilinegatiivinen 2025

– Ympäristövastuullisuus ja energiatehokkuus ovat meille todella tärkeitä asioita, sanoo Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä.

Osana S-ryhmää Hämeenmaan tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä. Hämeenmaan käyttämä sähkö on päästötöntä, ja tällä hetkellä noin 60 prosenttia siitä tuotetaan tuulivoimalla. Lisäksi tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä kaikki käytettävä sähkö olisi uusiutuvalla energialla tuotettua.

– Kasvatamme jatkuvasti energiatehokkuuttamme, ja tavoitteenamme on nostaa vihreän energian määrää. Investoimalla puhtaaseen, uusiutuvaan energiaan vähennämme päästöjämme kestävästi. Lisäämme energiatehokkuuttamme muun muassa uusimalla kylmälaitteita, optimoimalla valaistusta sekä hyödyntämällä hukkalämpöä, kertoo Jaana Järvenselkä.

Hämeenmaa on S-ryhmän suurin aurinkoenergian tuottaja. Osuuskaupan toimipaikkaverkostossa on 34 aurinkovoimalaa.

Tiedotteessa on käytetty lähteenä www.earthhour.fi -sivustoa.

Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, 050 542 3811
Osuuskauppa Hämeenmaa, ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen, 050 344 1462