Tasavallan presidentti on myöntänyt itsenäisyyspäivän kunniamerkkejä ansioituneille Suomen kansalaisille. Kunniamerkkien saajien joukossa on yhteensä 14 Osuuskauppa Hämeenmaan työntekijää.

 

Suomen Leijonan ansioristin (SL Ar) saa:

Isotalo Ilkka
kehitys- ja laatujohtaja, Nelipyörä Lahti

 

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein (SVR M I kr) saavat:

Koski Petri
myyntipäällikkö, Prisma Laune

Sulin-Saaristo Ville-Veikko
marketpäällikkö, Sale Poltinaho / S-market Iittala

 

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin (SVR M I) saavat:

Hiltunen Maarit
palkanlaskija, konttori

Jalli Outi
vuoropäällikkö, ABC Padasjoki

Niemi Jaana
tuoteryhmävastaava, S-market Sokos

Pasanen Marjo
tarjoilija, El Toro

Tuominen Elina
tuoteryhmävastaava, S-market Goodman

Törmänen Jaana
vuoropäällikkö, Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone

 

Suomen Valkoisen Ruusun mitalin (SVR M) saavat:

Hacklin Anne
myyjä, S-market Vääksy

Konttori Susanna
myyjä, Prisma Forssa

Kyyhkynen-Malkki Eeva
myyjä, Sokos Lahti

Meriluoto Hanni
myyjä, Prisma Hollola

Vettenterä Teija
myyjä, Ford Store Lahti

 

Lämpimät onnittelut kaikille kunniamerkin saaneille!

Olli Vormisto, toimitusjohtaja

Minnastina Miettinen, henkilöstöjohtaja

S-market Renkomäen remontin myötä suosittu kauppa palvelee asiakkaitaan entistä laajemmissa tiloissa ja laajemmilla valikoimilla. Remontin myötä S-Market Renkomäki muuntautuu täydennysostopaikasta vakituiseksi ostospaikaksi ja vastaa näin alueen asukkaiden kasvaneeseen kysyntään. S-market Renkomäki palvelee jatkossakin vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Remonttiavausta vietetään torstaina 30.11.2023.

Osuuskauppa Hämeenmaa jatkaa S-marketien kehitystyötä ja nyt suosittu kauppa Renkomäessä koki mittavan uudistuksen niin tekniikan kuin valikoimankin osalta. Tavoitteena onkin helpottaa ostamista leveämmillä käytävillä, laajemmalla valikoimalla sekä asiakkaan ostopolkua parantamalla ¬– muun muassa kaupan sisääntulo rakennettiin uudelleen.

– Tavoitteemme oli tehdä Renkomäen kaupasta asiakkailleen entistä parempi ostospaikka ja samalla halusimme tuoda liikkeen strategiamme mukaisesti energiatehokkaaksi. Alueen asukkaat ovat toivoneet, että Renkomäen S-market palvelisi heitä paremmin vakituisena ostospaikkana, eikä ainoastaan täydennysostospaikkana, ja tähän kysyntään nyt vastaamme, kaupan marketpäällikkö Mirja Reiman kertoo.

Uusi sisäänkäynti kauppaan on suurempi ja siitä asiakas pääsee suoraan hedelmä- ja vihannesosastolle sekä paistopisteelle, mikä selkeyttää ja parantaa asiakkaan ostokokemusta.

– Jatkossa asiakas kokee uudistuksen heti astuessaan sisään kauppaamme. Uusi sisäänkäynti vie suoraan Hämeenmaan muista S-marketeista tutuksi tulleelle heviosastolle, käytävämme ovat entistä leveämmät ja niissä on miellyttävämpi asioida, ja myös valikoima on entistä laajempi. Uskomme ja näemme, että muutokset tulevat vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeisiin, Reiman kertoo.

Remontissa S-market Renkomäen kylmälaitteet päivitettiin energiatehokkaiksi ja ovellisiksi malleiksi ja samalla kaupan valaistus uudistettiin kokonaan.

Uuden kaupan avajaisia vietetään torstaina 30.11. Loppuviikon aikana kauppaan löytyy S-mobiilista etukuponkeja ja kaupassa on myös tuotetarjouksia. Lauantaina 2.12. S-marketissa on tarjolla glögiä ja pipareita kello 9–15, jolloin myös Sini-nalle on paikalla viihdyttämässä asiakkaita.

Lue lisää S-market Renkomäen palveluista ja tarkista aukioloajat täältä: S-market Renkomäki | Aukioloajat ja yhteystiedot | S-kaupat ruoan verkkokauppa

 

Osuuskauppa Hämeenmaa -konserni on Kanta- ja Päijät-Hämeessä merkittävä yhteisöveronmaksaja, sekä alueen suurin yksityinen työnantaja. Vuonna 2022 Hämeenmaa-konserni maksoi yhteisöveroja 7,0 miljoonaa euroa sekä kiinteistöveroja 2,2 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Hämeenmaa -konsernien yhteenlaskettu yhteisöveron määrä vuonna 2022 oli 7,0 miljoonaa euroa (2021: 6,3 M€). Konserniin kuuluvat emoyhtiö Osuuskauppa Hämeenmaan lisäksi muun muassa Hämeenmaan kiinteistöt Oy, Nelipyörä Oy sekä Hämeenmaan Rauta Oy. Kiinteistöveroja Hämeenmaa maksoi vuonna 2022 2,2 miljoonaa euroa (2021: 2,0 M€).

– Meille on tärkeää, että Kanta- ja Päijät-Häme kehittyvät positiivisesti. Työllistämme tällä hetkellä noin 3500 alueen asukasta, investoimme vahvasti alueelle, ja lisäksi olemme merkittävä yhteisö- ja kiinteistöverojen maksaja, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Vuonna 2022 Osuuskauppa Hämeenmaa investoi paikallisten palveluiden kehittämiseen ja muun muassa energiatehokkuuteen yhteensä 52,8 miljoonaa euroa. Hämeenmaan tavoitteena S-ryhmän linjauksen mukaisesti on olla hiilinegatiivinen yritys vuonna 2025, jota kohti on tehty paljon investointeja muun muassa uusimalla kylmäkalusteita toimipaikoissa sekä lisäämällä aurinkoenergian tuotantoa. Vuoden 2022 lopussa Osuuskauppa Hämeenmaalla oli töissä 3 274 henkilöä.

Hämeenmaalla oli vuoden 2022 lopussa 169 884 asiakasomistajaa, ja vuoden 2023 aikana 170 000 asiakasomistajan raja ylitettiin ensimmäistä kertaa osuuskaupan historiassa. Vuonna 2022 asiakasomistajille jaettiin bonusta 33,7 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Olli Vormisto, Osuuskauppa Hämeenmaa, puh. 050 358 8336

Osuuskauppa Hämeenmaa aloittaa ruoan verkkokaupan kotiinkuljetukset Hämeenlinnan Prismasta maanantaina 6.11.2023. Jatkossa asiakkaat pääsevät tilaamaan Prisman kattavan valikoiman tuotteita S-kaupat.fi-sovelluksesta kotiin, myös suosittu noutotilaustoiminta jatkuu. Kotiinkuljetusalueita tulee alkuvaiheessa kolme ja hinnoittelu tapahtuu postinumeroalueittain.

Hämeenlinnassa verkkokauppamyyntiä ja kotiinkuljetuksia tehtiin aiemmin S-market Goodmanista, mikä toimi erittäin hyvin ja sille oli tilausta. Kuitenkin viimeisen 1,5 vuoden aikana kotiinkuljetukset ovat olleet tauolla Hämeenlinnassa, mutta nyt asiakkaiden paljon toivomat kuljetukset tekevät paluun. Kotiin voi jatkossa tilata S-kaupat.fi-sovelluksesta pääsääntöisesti päivittäistavaraa, mutta valikoimassa on myös pieni määrä käyttötavaraa.

– On mahtavaa, että saamme vihdoin avata kotiinkuljetukset Hämeenlinnassa asiakkaillemme! Alkuvaiheessa meillä on tietyt postinumeroalueet jakelun piirissä, oman postinumeroalueensa saatavuuden asiakas näkee tilausta tehdessään. Otamme erittäin mielellämme asiakaspalautetta kotiinkuljetuksista vastaan, ja herkällä korvalla kuuntelemme, mikäli esimerkiksi oma postinumeroalue ei vielä kuulu toimituksen piiriin, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan verkkokaupan kehittämisestä ja toiminnasta vastaava projektipäällikkö Tero Vehko.

Verkkokaupan kotiinkuljetusten kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Hämeenlinnalaiset ovatkin toivoneet kotiinkuljetusten jatkuvan. Päivittäistavaroiden kotiinkuljetuksella helpotetaan asiakkaiden arkea, tuoden viikoittaiset ostokset kotiovelle vain muutamalla klikkauksella.

– Asiakkaiden puolelta tämä on hyvin toivottu palvelu. Olemme itsekin olleet harmissaan, ettemme ole voineet tarjota jatkuvasti kotiinkuljetuspalvelua. Tätä ratkaisua suunnittelimme pitkään, ja nyt kaikki palaset ovat loksahtaneet kohdilleen! Vehko iloitsee voidessaan kertoa kotiinkuljetusten jatkumisesta Hämeenlinnan alueella.

Hämeenmaalla on havaittu, että kun kotiinkuljetuksia keskitetään, on se tehokasta monella mittakaavalla. Tulevaisuudessa verkkokauppatoimitusten keskittäminen voi mahdollistaa esimerkiksi tilauskustannusten alenemisen ja tuotevalikoiman laajenemisen entistä suuremmalle määrälle asiakkaita. Hämeenlinnassa tilaus maksaa halvimmillaan 12,90 €/tilaus.

Prismoista tehdyt kotiinkuljetukset näkyvät asiakkaalle laajana tuotevalikoimana ja edullisina Prisma-hintoina. Tuotevalikoimaan pääsee tutustumaan ja tuotteita tilaamaan osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Lisätietoja

Tero Vehko, projektipäällikkö, Osuuskauppa Hämeenmaa

tero.vehko@sok.fi

050 3636 480

Osuuskauppa Hämeenmaa jatkaa kehitystyötään panostamalla ympäristövastuullisuuteen. Useissa toimipaikoissamme on toteutettu merkittäviä energiatehokkuusremontteja, joista viimeisimpänä S-market Metsäkangas koki täydellisen muodonmuutoksen, kun kylmäkalusteet ja talotekniikka uudistettiin energiatehokkaimmiksi. Avajaisia vietetään torstaina 12.10.

Remontin tavoitteena oli myös parantaa asiakkaidemme kauppareissujen sujuvuutta ja mukavuutta laajentamalla valikoimaa, lisäämällä pakettipisteitä sekä avaamalla uuden ruokatorin. Uusien ravintolatasoisten annosten, tuoreiden salaattien, sekä valmiiksi pakattujen jälkiruokien ja laajentuneen kalavalikoiman avulla, asiakkaiden on entistä helpompaa luoda arjesta juhlaa.

Yhtenä uudistuksen kohteena oli myös pikakassa-alue, johon luotiin enemmän tilaa asiointiin. Myös yksi uusi takahihnallinen pikakassa avattiin, joka helpottaa suurempien ostosten tekemistä.

Energiatehokkuuden lisäksi työntekijöiden hyvinvointi on ensiarvoisen tärkeää Hämeenmaan toimipaikoissa. Haluamme painottaa henkilöstön hyvinvointia, sekä taata henkilöstölle sujuvan ja viihtyisän työympäristön.

– Uudistuneen myymäläilmeen lisäksi myös henkilökunnan tauko- sekä toimistotilat kävivät läpi uudistuksen, kertookin marketpäällikkö Meea Papinaho innoissaan.

Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille entistä sujuvampi kauppareissu, ja odotamme jo innolla päästäksemme esittelemään uudistetun myymälän, palvellaksemme teitä entistä paremmin, sekä energiatehokkaammin.

Katso ajankohtaiset S-market Metsäkankaan uutiset, yhteystiedot ja palvelut täältä: S-market Metsäkangas | Aukioloajat ja yhteystiedot | S-kaupat ruoan verkkokauppa

 

Sale Ryttylässä on viime aikoina käynyt kuhina, kun vanhat kylmäkalusteet uudistettiin ovellisiksi, energiatehokkaiksi malleiksi. Nyt remontti on valmis ja avajaisia vietetään 5. lokakuuta.

Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa on tehty useita energiatehokkuusremontteja, joissa esimerkiksi kylmälaitteita on uudistettu. Laiteuudistuksilla halutaan tehdä myymälöistä moderneja tehden niistä samalla energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä.

Sale Ryttylän remontin aikana myös myymälän miljöö uudistettiin.

– Halusimme uudistaa asiakkaillemme muun muassa viihtyisämmän kahvinurkkauksen myymäläämme, jossa voi nauttia take away -kahvista ja paistopistetuotteista, ryhmäpäällikkö Katri Lehtinen kertoo.

Miljööuudistuksen myötä myymälän yleisilme on valoisampi kuin ennen ja viihtyvyys lisääntyi huomattavasti – ovellisista kylmäkalusteista ei hohkaa tilaan kylmää ilmaa ja tuotteetkin tulevat paremmin esille.

– Saimme myymälään kylmämetrejä lisää sekä take away -tuotteille ja annosjuomille omat selkeät kaapit lähelle sisääntuloa, Sale Ryttylän myymäläpäällikkö Suvi Santala iloitsee.

Uudistuksen aikana jouduttiin tekemään joitain väliaikaisia muutoksia, mutta henkilökunnan hyvä toiminta ja asiakkaiden ymmärrys tilanteeseen saavat Katrilta ja Suvilta kiitosta. Nyt kun remontti ja miljööuudistus on saatu päätökseen, fiilis ”uudesta” myymälästä on erittäin hyvä.

– Kiitos asiakkaillemme kärsivällisyydestä ja suhtautumisesta remonttiin. Henkilökuntamme on oi-kein innoissaan ja tyytyväisiä nykyaikaisiin kalusteisiin. Toivommekin saavamme välitettyä innos-tuksemme myös teille, Lehtinen ja Santala kiittelevät, ja toivottavat kaikki lämpimästi tervetulleiksi ostoksille uudistuneeseen myymälään!

Uuden myymälän avajaisia vietetään 5.10.

Katso Sale Ryttylän aukioloajat ja yhteystiedot täältä: Sale Ryttylä | Aukioloajat ja yhteystiedot | S-kaupat ruoan verkkokauppa

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksellä tuetaan kotimaista syöpätutkimusta. Tänä vuonna keräys kutsuu kaikki yhteen rintamaan tukemaan suomalaista syöpätutkimusta ja syöpään sairastuneita, teemana lasten syövät. Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulannan Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki. Keräyksellä tavoitellaan vähintään neljän miljoonan euron pottia syöpätutkimukselle. Roosa nauha -päivää vietetään tänä vuonna 6.10.

S-ryhmä – ja myös me Osuuskauppa Hämeenmaalla – osallistuu keräykseen myymällä Roosa nauhoja kaikissa marketkaupan ketjujen myymälöissä sekä Sokoksissa, Emotioneissa ja ABC:illä. Nauhojen tuotto tilitetään kokonaisuudessaan keräystä järjestävälle Syöpäsäätiölle. Roosa nauhan myyntihinta on 5 euroa. Myynnissä on lisäksi rajoitettu erä Roosa nauha -rannekkeita, joiden myyntihinta on 9 euroa.

Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulanta-yhtyeen Toni ja Sipe. He kertovat suunnittelemastaan nauhasta näin:

­– Meidän liekkimme roihuaa rakkaudesta elämään. Rakkaus on taistelua hyvän puolesta. Suunnittelemamme farkkunauha edustaa rintamaa, jota puolustamme. Se on kapina, jossa voittaja on elämä. Tämä Roosa nauha voi olla viimeinen niitti, jolla syöpä nujerretaan. Se on airut syöpätutkimuksen takana. Kannetaan Roosa nauhaa yhtenä rintamana rakkaudesta elämään.

S-ryhmä on yksi keräyksen pääkumppaneista myös tänä vuonna. Tutustu Syöpäsäätiön toimintaan ja Roosa nauha -keräykseen: Roosa nauha -keräys on Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja.

 

Legendaarinen Iloinen Kulkija tekee paluun Lahteen syksyllä 2023 – ravintolan on tavoite aueta tutuissa tiloissa lokakuun aikana osoitteessa Paasikivenkatu 1. ”Lose” on niin sporttia seuraavien kuin iloisten ihmisten kohtaamispaikka. Pubitoiminta alkoi samoissa tiloissa ensimmäistä kertaa vuonna 1969.

Lahden Iloinen Kulkija suljettiin loppuvuodesta 2020, jonka jälkeen varsinkin ravintolan vakiintuneen sporttiyleisön sydämiin jäi valtava tyhjiö. Ravintolan uudelleen avausta on kyselty ja toivottu paljon, ja tähän kysyntään Osuuskauppa Hämeenmaa nyt vastaa. Iloinen Kulkija avattiin pop-up-ravintolana keväällä 2023 Salpausselän kisoihin, mikä siivitti päätöksenteon läpiajoon avata ravintola uudelleen.

– Iloinen kulkija on mahtava paluumuuttaja Lahden keskustan ravintolatarjontaan. Losen avaaminen tuntuu hienolta ja on hienoa vastata asiakkaiden kysyntään. Toivottavasti paikal-le löytävät vanhat tutut ja uudet vieraat. Avaamme tämän ravintolan juuri teille. Tervetuloa!” toivoo ryhmäpäällikkö Jorma Tykkä.

Taattua menoa ja tunnelmaa

Iloinen Kulkija on tunnettu lahtelaisena sporttiravintolana, jossa seurataan paikallisotteluita sekä käydään kaupungin sähköisimmät jälkipelit. Ravintolaan tullaan nauttimaan tunnelmasta pelaten lautapelejä sekä mittelöimään tietovisailujen parissa.

– Avaamme ravintolan lähes entisellään, pyrkien säilyttämään Iloisen Kulkijan tunnelman ja fiiliksen. Tulemme tekemään ainoastaan pieniä uudistuksia sekä lisäämään asiakasviihtyvyyttä ja pelejä, hehkuttaa Tykkä.

Uudelleen avautuessaan Iloinen Kulkija työllistää 5–6 henkilöä, joiden rekrytointi aloitetaan pian. Ravintolapäällikkönä urheilun aitiopaikalla aloittaa Heinolan Iloisen Kulkijan ravintolapäällikkö Johanna Marttinen.

– Eniten odotan avaukselta kohtaamista vanhojen tuttujen asiakkaiden kanssa ja paluumuut-toa vanhan tutun baaritiskin taakse! iloitsee Johanna.

Marttinen jatkaa myös Heinolan Iloisen Kulkijan ravintolapäällikkönä.

 

Lisätietoja:
Jorma Tykkä, ryhmäpäällikkö
+358 50 520 7971
jorma.tykka@sok.fi

Osuuskauppa Hämeenmaa alkaa torjumaan hedelmä- ja vihannesosastolla syntyvää hävikkiä uudella hevi-hävikistä hyvikkiä -toimintakonseptilla. Kaikista Hämeenmaan S-marketeista löytyy syyskuun alusta lähtien hävikkilaatikoita, joihin on kerätty esimerkiksi myymälässä kolhiintuneita, mutta vielä täysin käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, joita asiakas voi ostaa edulliseen 0,65 euron kilohintaan. Laatikoiden sisältö ja määrä vaihtelevat päivittäin sen mukaan, millaisia hävikkituotteita heviosastolta kulloinkin löytyy.

Hävikin minimoimisen eteen on tehty jo vuosikymmenten ajan aktiivista työtä arvioimalla menekkiä, kehittämällä tuotteiden säilyvyyttä edistäviä säilytysratkaisuja ja myymällä tuotteita hinnanalennuksilla parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöpäivän lähestyessä.

Lahjoitamme myös säännöllisesti päiväysvanhoja, mutta täysin käyttökelpoisia elintarvikkeita hyväntekeväisyyteen yli 30 yhteistyökumppanimme kautta. Suuresti asiakkaiden toivoma hävikkilaatikko-käytäntö tukee S-ryhmätasoista tavoitettamme puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä ja osallistumistamme elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumukseen.

– Uusi käytäntö auttaa meitä entistäkin tehokkaammin torjumaan hävikkiä, ja se on myös asiakkaan näkökulmasta helppo tapa osallistua kestävämmän arjen rakentamiseen. Jäämme innolla odottamaan, minkälaisen vastaanoton hävikkilaatikot saavat asiakkaiden keskuudessa, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan kehityspäällikkö Janne Häyri.

 

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 2023 +8,0 % edellisvuoteen verrattuna ollen 704 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrä kasvoi ja oli 30.6.2023 ennätykselliset 170 780. Hämeenmaan alueen kotitalouksista 84,7 % on asiakasomistajatalouksia. Työntekijöitä Hämeenmaalla on 3 806, mikä on 57 henkilöä enemmän kuin vuotta aikaisemmin, eniten koko Hämeenmaan historiassa.

Osuuskauppa Hämeenmaa julkaisi osavuosikatsauksensa torstaina 3.8.2023 Mediatilaisuus pidettiin Hämeenmaan pääkonttorilla Lahdessa. Hämeenmaan myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 8 % ollen 704 miljoonaa euroa, myös tulos koheni vuoden takaiseen verrattuna ollen 18,6 miljoonaa euroa (1–6/2022: 15,9 M€).

– Osuuskaupalla alkuvuosi lähti hienosti käyntiin ja liiketoimintamme on taloudellisesti vakaalla pohjalla. Myyntimme kasvoi 704 miljoonaan euroon. Työllistämme tällä hetkellä yli 3 800 henkilöä, kertoo toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Ennätysmäärä asiakasomistajia ja -omistajatalouksia

Osuuskauppatoiminnalla on keskeinen rooli Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella. Hämeenmaalla on alkuvuoden jälkeen 170 780 asiakasomistajaa ja lähes 85 % alueen kotitalouksista on asiakasomistajatalouksia.

– On hieno saavutus, että olemme voineet kasvattaa asiakasomistajien määrää ja päässeet ensimmäistä kertaa historiassamme yli 170 000 asiakasomistajan rajan. Onnistumisemme liiketoiminta-aloilla, panostukset ihmisten arkeen sekä monipuoliset edut vaikuttavat nyt entistä suurempaan asiakaskuntaan, Vormisto iloitsee.

Myös bonusta maksettiin asiakasomistajille edellisvuotta enemmän. Vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla bonusta maksettiin noin 17,9 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna bonusta maksettiin 16,1 miljoonaa euroa.

Hämeenmaa työllistää useamman kuin joka sadannen kanta- ja päijät-hämäläisen

Osuuskauppa Hämeenmaalla oli kesäkuun lopussa työsuhteessa 3 806 henkilöä, mikä on 57 henkilöä enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tammi-kesäkuun aikana Hämeenmaalla aukesi noin 200 työpaikkaa, ja kesätyöntekijöitä palkattiin tänäkin kesänä yli 1 000. Hämeenmaan henkilöstömäärä on kasvanut suhteellisesti eniten tavaratalotoimialalla sekä liikennekaupassa.

– Suurin osa hämeenmaalaisista työskentelee Lahden alueella (47 %) sekä Hämeenlinnan alueella (23 %). Riihimäen, Forssan, Heinolan sekä muilla alueilla työskentelee 30 % koko henkilöstöstämme, Vormisto kertoo.

Kesän aikana Hämeenmaalla on ollut töissä sekä kesätyöntekijöitä että Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoita jokaisella toimialalla.

Kiitoksena hyvästä työstä vuonna 2022 Hämeenmaa maksoi henkilöstölleen helmikuussa ylimääräisen tulospalkkion normaalin tulospalkkion lisäksi. Ylimääräisen palkkion mediaani oli yli 700 euroa. Ylimääräisen palkkion suuruus oli yhteensä noin 3 miljoonaa euroa.

Investointeja sähköautoiluun, uudet Prisma-hankkeet etenevät

Osuuskauppa Hämeenmaa investoi voimakkaasti ABC-suurteholatausasemiin. Uusimmat suurteholatausasemat avattiin toukokuussa ABC Renkomäelle ja ABC Riihimäelle, ABC Heinolan latauskapasiteetti tuplattiin.

– Tämän vuoden aikana avaamme suurteholatausasemat Holman, Sykkeen, Hollolan, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen sekä S-market Turengin yhteyteen. Tämän jälkeen kaikkien Hämeenmaan Prismojen yhteydessä on suurteholatausmahdollisuus, Vormisto kertoo.

Orimattilan Prisma-hanke etenee ja uuden kaupan on tavoite aueta asiakkaille kevään 2025 aikana. Heinolaan suunniteltu Prisma on kaavoitusvaiheessa ja valtuuston käsittelyssä tämän vuoden syksyllä.

– Molemmat Prisma-hankkeet ovat aikataulussa ja toivottavasti pian pääsemme kertomaan niiden edistymisestä ja tarkemmasta aikataulusta, Vormisto kertoo.

Hämeenmaan käyttämästä sähköstä 78 % tuotetaan tuulivoimalla, 11 uutta aurinkovoimalaa rakennetaan

Hämeenmaa panostaa jatkuvasti uusiutuvan energian tuottamiseen tuuli- ja aurinkovoimalla. Tällä hetkellä Hämeenmaan käyttämästä sähköstä 78 % tuotetaan omalla tuulivoimalla. Aurinkovoimaa hyödyntävissä toimipaikoissa aurinkosähkön osuus koko vuoden sähköstä on noin 15 %, mikä saadaan yli 24 000 aurinkopaneelista.

– Noin 25 % kaikista S-ryhmän aurinkopaneeleista on Hämeenmaalla, ja olemme jo tehneet päätöksen rakentaa 11 uutta voimalaa toimipaikkoihimme. Hämeenmaan aurinkopaneeleja löytyy jo 40 toimipaikastamme, joista esimerkiksi Prisma Launeen katolla on 3 418, Vormisto kertoo.

Kevätkesällä toimipaikan sähkönkulutuksesta pystytään yleensä kattamaan noin kolmasosa aurinkovoimalla. Silloin kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi esimerkiksi S-marketin tai Prisman tarvitsema sähkö tulla hetkellisesti kokonaan aurinkopaneelien kautta.

– Me Hämeenmaalla olemme tässä työssä erittäin aktiivisesti mukana investoimalla niin uusiutuvaan energiaan kuin myös energiatehokkaisiin ratkaisuihin jokaisessa toimipisteessämme, Vormisto summaa.

 

Lisätietoja:
Olli Vormisto
toimitusjohtaja
050 358 8336