– Perinteisesti lahjoituksemme on mennyt paikalliselle toimijalle, mutta tänä vuonna olemme päättäneet kohdentaa lahjoituksen Ukrainan sodasta kärsivien lasten auttamiseksi, Osuuskauppa Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä sanoo.

Konsertin lipputuotto ohjataan lyhentämättömänä Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainan lasten sekä koulujen uudelleenrakentamisen avustustyöhön. Hämeenmaan lahjoittama tukisumma on 1500 euroa.

Tärkeintä on kokoontua yhteen auttamaan

Ukraina-tukikonsertti, Dalian Mixtape #2 feat. Leila Josefowicz, järjestetään Sibeliustalossa torstaina 1.12.2022 klo 19. Sinfonia Lahden syyskauteen sisältyvän konsertin johtaa orkesterin ylikapellimestari, ukrainalaissyntyinen Dalia Stasevska. Ohjelmistoon on lisätty ukrainalainen teos.

Perinteisten konserttilippujen lisäksi myynnissä on hyväntekeväisyyslippuja, joiden hinta on 125 € kappale. Nämä liput oikeuttavat istumapaikkaan salissa samalla tavalla kuin perinteinen konserttilippu, avustuksen summa on suurempi. Kaikki liput ovat ostettavissa Lippupisteen myyntikanavissa sekä oheisen lippulinkin kautta: https://www.lippu.fi/eventseries/name-3247797/?affiliate=TFF

Lipun oston lisäksi yritysten ja yksityishenkilöiden on mahdollista lahjoittaa suoraan Kirkon Ulkomaanavun kautta. Vastikkeettomat tukilahjoitukset voi ohjata Kirkon Ulkomaanavun tilille seuraavin tiedoin: Nordea FI33 1572 3000 5005 04, viestiksi Sinfonia Lahti 2022. Vain tällä viestillä tehdyt verkkopankkilahjoitukset voidaan linkittää Sinfonia Lahden Ukraina-tukikonserttiin. Tämän kampanjan viimeinen lahjoituspäivä on sunnuntai 4.12.2022.

Dalia Stasevskan sanoin: Musiikki on minulle ja meille kaikille yhteinen kieli. Jokainen Sinfonia Lahden Ukraina-hyväntekeväisyyskonsertin vieras on tukemassa Ukrainan lapsia ja koulujen uudelleenrakentamista.

Hämeenmaa maksaa veronsa Kanta- ja Päijät-Hämeeseen, alueensa asukkaiden hyväksi. Osuuskauppa Hämeenmaa -konsernien yhteenlaskettu yhteisöveron määrä oli vuonna 2021 6,3 miljoonaa euroa. Konserniin kuuluvat emoyhtiö Osuuskauppa Hämeenmaan lisäksi muun muassa Hämeenmaan kiinteistöt Oy, Nelipyörä Oy sekä Hämeenmaan Rauta Oy. Kiinteistöveroja Hämeenmaa maksoi vuonna 2021 2,0 miljoonaa euroa.

– Hämeenmaa on Kanta –ja Päijät-hämäläisten omistama yritys, joten haluamme kehittää palveluitamme sekä vetovoimaamme heidän hyväkseen koko toimialueellamme. Toiminnastamme syntyvä taloudellinen hyöty, myös verojen kautta, jää tänne oman alueemme elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja vahvistamiseen, sanoo Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Vuosi 2021 oli Hämeenmaan historiassa ennätyksellisten investointien vuosi: investointeja tehtiin 92,3 miljoonalla eurolla paikallisten palveluiden kehittämiseen. Vuoden 2021 lopussa Hämeenmaa työllisti 3249 työntekijää, joka on 340 henkeä enemmän, kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden 2022 aikana henkilöstömäärä on edelleen kasvanut.

Vuonna 2021 Hämeenmaan asiakasomistajia oli yli 168 000 ja asiakasomistajille jaettiin bonusta yhteensä 31,6 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Olli Vormisto, Osuuskauppa Hämeenmaa, puh. 050 358 83

Kaartin soittokunta – Taisteluiden suuret sävelet Sibeliustalolla tiistaina 22.11.22 klo 19

Sotilasmusiikin perinnepäivän konsertissa Kaartin soittokunta esittää sotilassoittokuntien ohjelmistoon kuuluvia juhlavia marsseja sekä tunnettujen taistelujen muistoa kunnioittavia sävellyksiä.

Peruslippu:

29€ S-Etukortilla

(norm. 34€)

Opiskelijat & eläkeläiset:

24€ S-Etukortilla

(norm. 29€)

Lapset (alle 15v):

15€ S-Etukortilla

(norm. 19€)

World Luxury Hotel Awards myöntää vuosittain tunnustuksia maittain, maanosittain ja maailmanlaajuisesti. Voittajat valitaan joka vuosi hotelliasiakkaiden ehdottamien hotellien joukosta. Tänä vuonna ehdolla oli noin kaksituhatta hotellia ja lomakohdetta.

Kilpailuun valittavien hotellien ja lomakohteiden tulee täyttää kriteerit erinomaisista puitteista ja palvelun huippuosaamisesta. Nämä teemat ovatkin Lahden Seurahuoneen ytimessä. Hotelli on tarjonnut vierailleen elämyksiä, ensiluokkaista palvelua sekä ylelliset puitteet jo yli vuosisadan ajan. Uusimpana tulokkaana Lahden Seurahuoneelle valmistui vuonna 2021 ”kätkettynä aarteena” tunnettu Loft House. Se tarjoaa hotellimajoittujille hulppeat puitteet designhuoneineen, sisäpuutarhoineen ja loungealueineen ja edustaa ainutlaatuista hotellimajoitusta, jollaista ei muualta Suomesta löydy.

Vastuullisuuslupaukset lunastetaan arjen tekoina

Hotellin iskulause kuuluu ”Hienot hetket eivät ole sattumaa”. Se tarkoittaa, että Lahden Seurahuoneella vieraiden vierailuista suunnitellaan ja tehdään ikimuistoisia eri keinoin tietoisesti, tänä päivänä lähes sadan työntekijän voimin. Yksi merkittävä osa positiivista asiakaskokemusta on, kuinka vastuullisesti palveluntarjoaja toimii. Lahden Seurahuoneella vastuullisuus on yksi ydinarvoista ja siten vahvasti kaiken toiminnan keskiössä. Lupaukset lunastetaan esimerkiksi suosimalla lähellä tuotettuja sekä sesongin mukaisia raaka-aineita menuissa, seuraamalla tarkasti hotellin lämmitys-, vesi- ja energiankulutusta sekä suosimalla kierrätysmateriaaleja ja muita ekologisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Loft Housen kylpyhuoneiden puukomposiittikalusteet on valmistettu Suomen metsien puusta.

Lahden Seurahuoneelle on myönnetty kansainvälinen ympäristömerkki Green Key sekä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkki. Tunnustuksen saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisenkin kestävyyden. Nyt pokattu Luxury Sustainable Hotel-palkinto World Luxury Hotel Award-gaalassa täydentää vastuullisuustunnustuskokoelmaa.

– Meille on kunnia-asia, että saimme tällaisen kansainvälisen tunnustuksen ja että hotellimme palkittiin nimenomaan vastullisuuskategoriassa, vieläpä Lahden Seurahuoneen juhlavuonna. Suuri kiitos koko henkilökunnallemme, iloitsee hotellijohtaja Marika Haavisto.

Lahden Seurahuoneen nyt saama tunnustus ei ollut ensimmäinen laatuaan, sillä hotelli palkittiin World Luxury Hotel Award-gaalassa vuonna 2015 Euroopan parhaana kaupunkihotellina. Lisäksi Hämeenlinnassa sijaitseva Original Sokos Hotel Vaakuna palkittiin vuonna 2017 Suomen paras järvihotelli –tunnustuksella.

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneen lisäksi S-ryhmästä palkittiin myös kolme muuta hotellia omissa kategorioissaan.

Lisätietoja: Marika Haavisto, hotellijohtaja, Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, marika.haavisto@sok.fi, puh. 050 388 3393

www.sokoshotels.fi

Hämeenmaa on antanut 19. lokakuuta muutosneuvotteluesityksen asiaa koskien.

− Prisma Raudan toiminta Hämeenlinnassa on ollut tappiollista. Lisäksi ennuste vallitsevan taloustilanteen myötä on, että kotitalouksien käyttämä rahamäärä rakentamiseen ja remontointiin tulee olemaan hyvin vähäistä lähitulevaisuudessa. Muutoksen yhtenä tavoitteena on, että Prisman asiakkaat saisivat entistä kattavamman tuote –ja palveluvalikoiman yhden katon alta. Hämeenlinnan Prismassa valikoimia kasvatettaisiin etenkin puutarhan, kodin sisustamisen, työkalujen ja maalien osalta, kertoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Prisma Rauta Hämeenlinna avattiin vuonna 2010 ja sen toiminta on jo pidemmän aikaa ollut tappiollista. Keväällä 2022 konseptia uudistettiin, kun Kodin Terra muuttui Prisma Raudaksi. Myymälän toimintaa on vuosien aikana kehitetty monin eri tavoin. Valitettavasti liiketoiminta on kuitenkin jatkunut kannattamattomana.

Muutosneuvottelut koskevat koko Prisma Raudan henkilökuntaa, yhteensä noin 30 työntekijää. Mikäli Prisma Rauta päädytään sulkemaan, tullaan kaikille sen vakituisille työntekijöille tarjoamaan töitä Hämeenmaan muista toimipaikoista.

Mikäli myymälä suljetaan ja sen toiminnot siirretään Prisma Hämeenlinnaan, yksikkö suljetaan kesän 2023 loppuun mennessä.

Lisätietoja antaa toimialajohtaja Saija Vuorinen: 050 538 4738/saija.vuorinen@sok.fi.

Keskiviikkona 12.10. yhtäriläiset auttavat asiakkaita ostosten tekemisessä ja pakkaamisessa kassalla. Peruskoulun jokainen ikäluokka perehtyy ja osallistuu hyväntekemiseen ikäkaudelleen sopivalla tavalla: 8. luokkalaiset auttavatkin asiakkaita S-market Sokoksessa sekä Launeen, Holman ja Sykkeen Prismoissa.

– Tämä on ainakin kivempaa kuin kemian tunnit, naurahtaa Maria, joka on päässyt auttamaan asiakkaita Sokoksen S-marketiin.

– Onhan tämä hauskaa vaihtelua olla täällä koulun sijaan, jatkaa Marian luokkakaveri Laura hymyillen.

Maria ja Laura kiteyttävät kauniisti ajatuksiaan siitä, miksi kaikkien on tärkeää tehdä hyväntekeväisyystempauksia.

– Mitä enemmän teet hyvää, niin sitä enemmän muut saavat siitä inspiraatiota tehdä itse hyvää!

Oppilaat kertovat, että palaute päivästä on ollut pelkästään positiivista.

– Asiakkaat ovat olleet todella ilahtuneita siitä, että täällä on porukkaa auttamassa, ja että saa juteltua enemmän kauppareissun lomassa.

Myös Prisma Launeella ollaan samanlaisissa tunnelmissa.

– Tämä päivä on ollut mukavaa vaihtelua oppitunteihin, kun välillä voi olla kassalla auttamassa pakkaamisessa ja välillä taas tarjota apua ostosten tekemiseen, kertovat Milka ja Peppi.

Vaikka apua ei tarvittaisikaan, on sitä Milkan ja Pepin mukaan hyvä olla tarjolla.

– On tärkeää osoittaa, että on olemassa ihmisiä jotka haluavat auttaa, vaikka apua ei juuri nyt haluttaisikaan tai tarvittaisikaan ottaa vastaan.

Launeellakin tempaus on saanut kiitosta.

– Tämä on asiakkaiden mielestä ollut hauska juttu ja he ovat kiitelleet pakkausavusta! 

Uusi Holma kitchen & café on hyvän ruoan ja helppouden yhdistelmä, joka palvelee niin Prisman asiakkaita, lähialueella työskenteleviä kuin ohikulkijoita. Ravintolassa tarjoillaan maukasta lounasta ja illalla tarjolla on raikas ja laadukas salaatti- ja pizzabuffa sekä tilattavia a la carté-annoksia.

– Uusittuna Holman ravintolamaailma tulee olemaan viihtyisä, raikas ja monipuolinen kokonaisuus. Remontti tuo tunnelmallisuutta ja avaruutta tehden ravintolasta entistä houkuttelevamman, toteaa ryhmäpäällikkö Sanna Huovi Hämeenmaalta.

Kahvila siirtyy alkamaan jo sisääntulon yhteydestä ja sen torimainen tarjonta kutsuu Prismaan saapuvia asiakkaita kahvittelemaan. Seinää avataan Prisman puolelle, jolloin ravintolamaailman valmistamia herkkuja voi ostaa myös kylmätiskistä Prisman puolelta tai pizzankin voi tilata jo muita ostoksia tehdessä. Asiakkaiden suosima Hesburger säilyy, mutta sekin päivitetään uuden ilmeen mukaiseksi. Lisäksi Hesburgerissa asiointi helpottuu sinne saatavien itsepalvelukassojen myötä.

Prisma Holman nykyinen ravintolamaailma sulkeutuu 30.12.2022 ja se avautuu uusittuna helmikuun lopussa 2023. Uudistuksella on myös positiivinen työllistämisvaikutus, sillä ravintolamaailmaan tullaan rekrytoimaan uutta henkilökuntaa. Osuuskauppa Hämeenmaa aloittaa rekrytoinnit loppuvuodesta 2022.

Hämeenmaan työyhteisöihin mahtuu mukaan monen ikäisiä tekijöitä – niin kaupan sekä majoitus- ja ravintolatoimialan kokeneita konkareita kuin uutta uraansa aloittelevia alan vaihtajiakin. Monimuotoisuus nähdään rikkautena ja työyhteisöihin toivotaan myös eri ikäisiä ihmisiä erilaisilla taustoilla. Hämeenmaalaisille ei siis ole yläikärajaa, mutta tietysti oma terveys ja jaksaminen täytyy muistaa ottaa huomioon.

Vanhuuseläkkeellä olevan työnteolle ei ole mitään rajoitteita tai tulorajoja. Työkyvyttömyyseläkkeellä sen sijaan on euromääräiset rajat sille, kuinka paljon tuloja saa töistä tulla. Kaikki eläkkeellä ansaittu palkka kerryttää lisää eläkettä aina vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajaan asti. Vakuuttamisvelvollisuuden yläraja on vuonna 1957 ja sitä ennen syntyneillä henkilöillä 68 vuotta, vuosina 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja vuonna 1962 ja sen jälkeen syntyneillä 70 vuotta. Sen jälkeen eläke ei enää kartu, mutta työstä ei myöskään tarvitse maksaa eläkevakuutusmaksua. Eläkkeellä työnteosta saa kuitenkin muitakin kuin taloudellisia hyötyjä – esimerkiksi työyhteisöön kuuluminen, uuden oppiminen ja merkityksellisyyden tunne ovat tärkeitä etuja.

Eläkkeeltä töihin-hanke järjestää tänä syksynä yhteistyössä Eläkeliiton piirien ja Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen kanssa eläkeläisrekrytointitapahtuman, joissa asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen paikalliset yrittäjät ja työnantajat kertovat lyhyesti itsestään ja työvoiman tarpeestaan. Tämän jälkeen avautuu työtori, missä eläkeläiset pääsevät kertomaan yrityksille itsestään ja osaamisestaan, vaihtamaan ajatuksia, ja sopimaan mahdollisesta jatkotapaamisesta. Tapahtumassa on myös kahvitarjoilu ja tapahtuma on osallistujalle maksuton.

Osuuskauppa Hämeenmaa on mukana tapahtumassa tiistaina 11.10. klo 13-17 Lahdessa Wanhalla Walimolla, osoitteessa Vesijärvenkatu 25.

”Jokainen kilowatti merkitsee yhteisissä talkoissa. Olemme virittäneet energiatehokkuuden kiinteistöissämme jo varsin pitkälle, mutta etsimme jatkuvasti uusia yhteisiä tapoja vastata tulevan kauden sähköpiikkeihin ja vähentää näin sähköverkon kuormitusta”, sanoo energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola S-ryhmästä.

S-ryhmä alentaa yli tuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea sisäilman lämpötilaa pysyvästi yhdellä asteella, kun lämmityskausi alkaa. Tämä voi tarkoittaa toimipaikkatasolla jopa viiden prosentin laskua lämmitysenergian kulutuksessa. Koko kaupparyhmän tasolla tämä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.

S-ryhmä on varautunut vähentämään sähkön kulutusta ennakoiden ja osallistuu näin mahdollisten valtakunnallisten huippukulutuspiikkien ehkäisemiseen. Sähkönkäytön tehohuiput osuvat tyypillisesti aamukahdeksaan ja iltaviiteen. S-ryhmä sitoutuu pienentämään tehohuippujen aikana ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Uudet energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, järjestelmät ovat S-ryhmän hallinnassa ja toimilla ei ole merkittävää vaikutusta työskentelyyn tai asiointiin.

S-ryhmä on investoinut fiksuun energiankäyttöön ja omaan uusiutuvaan energiaan jo vuosia. Muun muassa järjestelmälliset investoinnit energiatehokkaisiin kylmäkalusteisiin ovat tuoneet merkittävää energiansäästöä. Kylmäkalusteet ovat osa isompaa teknistä järjestelmää, mikä tuo sähkön säästön lisäksi myös keinoja hyödyntää hukkalämpöä kiinteistössä. Energiansäästötalkoisiin tarvitaan nyt myös nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia keinoja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.

Myös osuuskauppojen henkilöstö haastetaan mukaan ideoimaan vinkkejä yhteisiin energiansäästööntalkoisiin.

”Omalta porukaltamme tulee arvokkaita vinkkejä arjen energiansäästötoimiin niin kaupoissa, hotelleissa, ravintoloissa kuin konttorilla. Viemme parhaat ideat käytäntöön”, Loukkola sanoo.

S-ryhmän energiankulutus on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010 – kiitos kylmäkaappien, led-valojen ja hukkalämmön hyödyntämisen

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energiankulutuksen tehostamiseksi sekä oman uusiutuvan energian lisäämiseksi. S-ryhmän omalla uusiutuvalla energialla, eli tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotettu sähkö kattaa lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

Energiasäästöä tuovat ovellisiin ja ympäristöystävällisempää kylmäainetta käyttäviin kylmälaitteisiin siirtyminen, LED-valaistus sekä lämpöpumppujen, aurinkopaneelien ja maalämpöratkaisujen hyödyntäminen. Nämä toimet ovat vaikuttaneet merkittävästi myymälöiden energiatehokkuuteen. Yhä useampi myymälä myös lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. Sähkösyöpöistä yksittäisistä kylmäkalusteista on pyritty luopumaan.

Satsaukset uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen ovat osa ilmastotekoja ja S-ryhmän tavoitetta olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025.

Lisätietoja: Matti Loukkola, energiaohjauksen päällikkö, S-ryhmä matti.loukkola(at)sok.fi, puh. 050 346 2823

Emotion Riihimäki avautuu uudistuneena valmiina syksyyn, yhtenä uuden Emotion-konseptin pilottimyymälöistä. Uudistus on suunniteltu yhteistyössä Emotionin eri asiakasryhmien kanssa, heidän toiveitaan ja tarpeitaan herkällä korvalla kuunnellen.

Uudistetussa Emotionissa ovat tuotteet saaneet myymälän hyllyissä nykyaikaisen järjestyksen, sillä ne eivät enää ole esillä perinteisesti tuotemerkeittäin vaan kätevämmin kategorioittain. Myymälästä tekee viihtyisän myös uusi tunnelmallinen valaistus ja tyylikkäät sävyt.

Myymälän valikoimaa on pyritty laajentamaan niin, että sieltä löytyisi tuotteita mahdollisimman monenlaisiin tarpeisiin ja erilaisille kohderyhmille, peruskosmetiikasta erilaisiin täsmätuotteisiin. Esimerkiksi ihonhoidon merkitys arjessa ja kiinnostus hyvinvoivaan ihoon on kasvanut kaikissa asiakasryhmissä. Lisäksi asiakkaat arvostavat vastuullisuutta niin tuotteiden valmistusprosessissa, raaka-aineissa kuin pakkauksissakin. Myös kotimaisuus kiinnostaa yhä useampaa.

– On selkeä trendi, että panostetaan siihen, mikä on just minulle sopiva tuote – ja hyvä niin. Emotionin vahvuus onkin tähän tarpeeseen sopiva ammattitaitoinen ja yksilöllinen palvelu. Autamme asiakasta varmistumaan, että hän välttyy hutiostoksilta, apulaismyymäläpäällikkö Janna Hjelt kertoo.

Uudenlaisia kauneuden STUDIO-palveluita

Emotion Riihimäki tarjoaa asiakkailleen kosmetiikan ja asiantuntemuksen lisäksi myös uuden Emotion-konseptin mukaisia, maksullisia STUDIO-palveluita. Valikoimista löytyy tällä hetkellä muun muassa FRESHUP- päivämeikkejä, kulmien ja ripsien värjäystä sekä korvien rei´itystä.

Perjantaina 9.9. aukeaa uusi ja odotettu sähköinen ajanvarausjärjestelmä, joka mahdollistaa ajanvarauksen STUDIO-palveluihin nykyaikaisesti netissä sekä tietenkin myymälästä käsin.

Emotion Riihimäki

Voimalankatu 2, 11100 Riihimäki

Aukioloajat: ma-pe 9-20, la 9-18 ja su 12-16.

Avajaisviikolla 5.-9.9. : Kutsu kauneuteen! Koko viikon huippuetuja ja tapahtumaa. Paikalla muun muassa Emotion Riihimäen valikoiman uutuusmerkkien KVD:n ja Smashboxin meikkaajat. O.P.I tuotteen ostajat saavat kynsienlakkauksen veloituksetta. Tarjolla on myös ihonhoidon opastusta, ihon kosteusmittauksia sekä kosmetologiopiskelijoiden tekemiä pikameikkejä.