Nelipyörä Oy:llä on takanaan onnistunut alkuvuosi ja vuoden ensimmäinen kvartaali. Sekä uusien autojen että vaihtoautojen myynti on haastavassakin taloustilanteessa sujunut odotuksia paremmin. Kevättä kohti mennessä useimmiten autokauppa kiihtyy ja se näkyy myös Nelipyörässä.

– Vaihtoautojen myynti kasvoi alkuvuoden aikana ollen +11 % viime vuoteen verrattuna, mikä on erittäin hieno tulos, kun koko Suomen vaihtoautomarkkina on tällä hetkellä +6,9 %. Olemme siis voineet palvella asiakkaitamme erittäin hyvin sekä tarjoamaan heille autojen lisäksi oikeat palvelut, Nelipyörän myyntijohtaja Thomas Ljunggren kertoo.

Myös uusien autojen osalta kehityssuunta on oikea – viime vuoteen verrattuna uusia autoja on tilattu jopa +41,0 %, muun valtakunnan uusien autojen tilaussopimuskannan ollessa +14,5 %.

– Asiakkaat ovat löytäneet Nelipyörän tarjoamasta sopivia autoja kevättä kohti mentäessä, ja myyntimme on selkeästi vilkastunut edellisvuodesta. Uusien autojen myynti vilkastuu useimmiten kevätauringon kanssa kilpaa, Ljunggren kertoo.

Eniten hankitaan hybridejä ja sähköautoja – uutena ja käytettynä

Ladattavien hybridiautojen myynti on tuplaantunut Nelipyörässä vuoden takaiseen verrattuna. Kysyntään ovat vaikuttaneet niin hintojen alennukset, ympäristötietoisuuden lisääntyminen sekä design.

– Meiltä kysytään tällä hetkellä erittäin paljon hybridejä ja täyssähköisiä autoja, joilla on ulkonäköä, kokoa ja suorituskykyä – niin toiminnoiltaan kuin toimintamatkaltaan, Ljunggren taustoittaa.

Nelipyörässä nähdään, että tämän hetken vaihtoautomarkkinalla jokainen autoliike on samojen autojen perässä, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Samalla uusien autojen hinnat ovat laskeneet.

– Kun tähän yhtälöön lisätään ajankohtaiset, reippaat kampanjat, niin jossain vaiheessa näemme, että uuden auton ostaminen tulee kannattavammaksi kuluttajalle. Tässä voi verrata rahoituskuluja ja huoltokustannuksia keskenään, niin pian kuluttaja huomaa, että uusi auto onkin kannattavampi. Tämä näkyy meillä kysynnässä ja myynnissä, Ljunggren kertoo.

Autoala edelleen kovassa murroksessa – vanhoilla opeilla ei enää pärjää

Autoala muuttuu tällä hetkellä radikaalisti ja nopeasti. Markkinoille tulee uusia automerkkejä varsinkin Aasiasta, ja ihmiset haluavat ajokokemukseltaan sekä futuristisuutta että huoltovapautta, turvallisuutta ja pitkää toimintamatkaa – auton käyttövoimasta riippumatta.

Myös automyynnissä puhaltavat raikkaat tuulet, ja tätä muutosta johtavat autoalalle enenevissä määrin rohkeasti astuneet autoalan nousevat naiset.

– Myyjillä on käytössään samanaikaisesti useita eri kanavia, ja kiinnostus asiakkaasta ja hänen tarpeistaan korostuu entistä enemmän, Ljunggren taustoittaa.

Kyydissä on pysyttävä ja halu kehittää tulee olla kova, muuten kilpailussa ei pärjää. Tämä on todettu myös Nelipyörässä.

– Olemme kehittäneet toimintaamme niin, että meiltä asiakas saa autoiluun oikeastaan kaiken muun paitsi polttoaineen. Me myös myymme meille tulleet vaihtoautot, eikä meidän huollossamme katsota merkkiin, vaan kaikki huolletaan. Olemme myös avaamassa uutta rengashotellia Lahden alueelle, jolla sekin ruutu täytetään, Ljunggren paljastaa.

Lisätietoja

Thomas Ljunggren, myyntijohtaja, Nelipyörä, thomas.ljunggren@nelipyora.fi, 050 380 9010

 

Läyliäisten Salessa on käynyt kuhina viime aikoina, kun kylämyymälää on uudistettu lattiasta kattoon. Miljööuudistus on nyt valmis ja uudistuneen, uuden konseptin myymälän avajaisia vietetään 11.4.

– Olemme kaikki todella innoissamme uudistuneesta myymälästämme! Myymälän ilme muuttui aivan uudelle tasolle, se on entiseen verrattuna todella pirtsakka ja raikas, sillä värisävyt ovat vaaleita ja toisiinsa yhteensopivia. Selkeät yhtenäiset hyllypäädyt ja niissä käytetty mintun sävy luovat kivaa ryhtiä kaupan ilmeeseen. Suurta lisäarvoa ja helpotusta arkeen niin meille myyjille kuin asiakkaillekin tuovat uudet hyllyväliopasteet, Sale Läyliäisten vt. myymäläpäällikkö Roosa-Maria Malmivaara kertoo innostuneesti uuden kaupan avauksen kynnyksellä.

Tutut ja toimivat palvelut pysyvät, aukioloajat laajenevat kesää kohti

Miljööuudistuksessa Sale Läyliäisten myymälään saatiin lisää valikoimaa ja erityisesti tuoretuotteille saatiin kaivattua lisätilaa. Myös juomaosasto laajentui, mistä odotetaan hyvää palautetta.

– Siellä on nyt kesäjuomille hurjasti lisätilaa, ja muutenkin olemme panostaneet valikoimiin. Erityisesti kukkien sekä tuoreiden hedelmien ja vihannesten esillepanoon. Kesäpiha, kaasunmyynti ja vesipiste tarjoavat niin mökkiläisille kuin paikallisillekin lisäarvoa, jonka ansiosta ei tarvitse reissata kauemmas, Malmivaara hehkuttaa.

Kesän ajaksi Läyliäisten Salen aukioloajat laajenevat. Huhtikuun toiselta viikolta alkaen kauppa on auki maanantaista lauantaihin kello 22 asti ja sunnuntaisin kello 21 asti.

– Kesäisin meidän asiakasmäärämme kasvaa ja haluamme vastata asiakkaiden kysyntään mahdollisimman hyvin. Väkimäärä alueellamme lisääntyy kevätauringon kanssa kilpaa, Malmivaara kertoo.

Uusi myymälä aiheuttaa ilonpirskahduksia myös henkilökunnassa

Uudistunut Sale Läyliäinen on henkilökunnalleen edelleen timanttinen paikka olla töissä. Yhteishenki on käsinkosketeltava ja nyt uudet tilat ja ratkaisut tuovat työhön paljon kaivattua selkeyttä.

– Meidän henkilökuntamme on erittäin innoissaan uudistuksesta! Olemme kuulleet, että töihin on ihana tulla, kun kaikelle on paikkansa, ja asiakkaat ovat jo nyt antaneet positiivista palautetta ovista ja ikkunoista – ja sitähän on aina mukava ottaa vastaan, Osuuskauppa Hämeenmaan Sale Läyläisistäkin vastaava ryhmäpäällikkö Katri Lehtinen kertoo.

Sale Läyliäisissä pienen paikkakunnan ja myymälän tunnelma on omaa luokkaansa. Tästä – paikallisuudesta ja pilkkeestä silmäkulmassa – kertoo myös kaupan uusi paikallismerkki, jossa hymyilee peruna.

– Myymälän uusi paikallismerkki on aiheuttanut positiivisessa mielessä hymyjä niin henkilökunnassa kuin asiakkaissakin. Paikallismerkissä on hymyilevä peruna, sillä Loppi on tunnettu perunapitäjä ja tämä on myös suuri ylpeyden aihe asiakkaillemme, Malmivaara kertoo.

Sale Läyliäisen henkilökunta odottaa innoissaan kesäkaupan alkua, mikä onkin auringonpaisteesta päätellen aivan kulman takana.

– Koko Läykän Salen henkilökunta toivottaa kaikki asiakkaamme aurinkoisin mielin tutustumaan ja ostostelemaan uuteen, pirteään myymäläämme, Malmivaara iloitsee, samalla toivottaen kaikille oikein ihanaa kesää!

Katso Sale Läyliäisten ajankohtaiset uutiset, kampanjat, palvelut ja aukioloajat täältä: Sale Läyliäinen | Aukioloajat ja yhteystiedot | S-kaupat ruoan verkkokauppa

 

Lisätietoja:

Roosa-Maria Malmivaara, vt. myymäläpäällikö, p. 041 730 3390 / roosa-maria.malmivaara@sok.fi.

 

Prisma Forssa on kokenut historiansa suurimman uudistuksen, kun myymälässä uusittiin käytännössä kaikki lattiasta kattoon – laitteet, valikoima, palvelut, henkilökunnan työpisteet ja myymäläpohja. Uusi, moderni ja energiatehokas myymälä vastaa nyt paremmin alueen asiakkaiden toiveisiin. Uudistuneen myymälän avajaisia vietetään keskiviikkona 17.4.2024, ja koko kevään aikana luvassa on paljon tapahtumaa lapsille, nuorille ja aikuisille.

Uudistuksen kynnyksellä ryhmäpäällikkö Marko Leppänen on innoissaan – uudistus on onnistunut ja kaikki näyttää juuri siltä miltä pitääkin. Prisma Forssa on totisesti asiakkaitaan varten suunniteltu ja rakennettu moderni kokonaisuus.

– Nyt oli oikea aika päivittää koko myymälämme kerralla kuntoon, kaikki uudistettiin! Prismamme palvelut ja valikoima ovat asiakkaillemme parempia ja liikkeemme on aiempaa energiatehokkaampi, Leppänen kiteyttää.

Järkevöitetty myymäläpohja helpottaa asiointia

Prisma Forssan myymäläpohja on kokenut uudistuksen, ja miljöö on suunniteltu S-ryhmän viimeisimmän Prisma-konseptin mukaan, mikä sujuvoittaa asioimista jatkossa. Käyttötavarat ja päivittäistavarat löytyvät tutuilta paikoiltaan – uusimman konseptin mukaisesti.

Alkuvuoden aikana muun muassa makeisosasto uusittiin kauttaaltaan, kauneus ja hyvinvointi -osasto muutettiin uuden konseptin mukaiseksi, lastenmaailma rakennettiin täysin uudeksi, ja urheiluosaston valikoima laajeni huomattavasti aiempaan verrattuna.

– Uudistuksen aikana ja suunnittelussa otimme asiakastoiveita mahdollisimman paljon huomioon. Kasvatimme muun muassa valikoimaa siellä, missä sitä on toivottu, Prisma Forssan käyttötavarapuolesta vastaava myyntipäällikkö Satu Lehtonen luettelee innoissaan uudistuksesta.

Prisma Forssasta asiakkaat saavat jatkossa myös valmista ruokaa mukaan laajasta valikoimasta. Uusi sushipiste tarjoaa lämpimät aasialaiset ruoat, leipomosta saa herkkuhetkiin Jokioisten Leivän paikan päällä paistettuja munkkeja ja muita makeita, palvelutiskiltä täytettyjä patonkeja ja saapa kaupasta siellä valmistettua tuoretta pizzaakin.

– Näiden lisäksi avasimme käyttötavaraosastolle keräily- ja noutopalvelut helpottamaan asiakkaidemme arkea. Ostoksia voi tehdä prisma.fi-verkkokaupassa, Leppänen nostaa esiin.

Valikoimissa näkyvät myös paikalliset pientuottajat, joiden tuotevalikoimaa on kasvatettu entisestään.

– Kaupastamme löytyy nyt oma leipomo ja palvelutiskiltä runsas valikoima tuoreita ruokia. Olemme myös tuoneet kauppaan uusia tuotteita pientuottajilta. Näillä uudistuksilla pystymme paremmin vastaamaan myös erikoisempiin pyyntöihin – yli ketjuvalikoimien, monipuolisen asiakaskuntamme mukaan, Prisma Forssan päivittäistavara- ja palvelupäällikkö Henna Heinonen hehkuttaa.

Henkilökunnalle entistä paremmat työolot moderneilla ratkaisuilla

Prisma Forssan henkilökunta on ollut aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa uutta myymälää. Henkilökunnan innostuksen voi aistia myymälän käytävillä ja puheissa – moderni kauppa toi mukanaan esimerkiksi modernit työpisteet ja taukotilat.

– Uudistimme heti ensimmäisenä taukotilat, ja kaikki kassapöydät yhtä lukuun ottamatta ovat korkeussäädettäviä. Myyjät voivat asettaa työpisteensä siis oikealle korkeudelle, kuten moderneissa toimistoissakin on totuttu tekemään. Kaupassamme on myös muualla sähköistettyjä työpisteitä käytössä, Leppänen kertoo.

Henkilökuntaa on kiittäminen myös laajemmasta kukkaosastosta, siltä nimenomaan henkilökunnan toiveissa oli, ettei se ainakaan pienene. Tämä otettiin huomioon suunnitelmista ja nyt asiakkaat pääsevät nauttimaan entistä laajemmasta kukkasadosta tulevana keväänä ja alkukesästä.

Henkilökunnan työasut myös päivittyivät vastaamaan modernin työn tarpeita, mikä tekee työnteosta entistä turvallisempaa ja helpompaa.

– Tahdomme kiittää henkilöstöämme kovasta rypistyksestä – olette kaikki tehneet hienoa työtä ja nyt päästään nauttimaan toden teolla uudesta myymälästämme. Tämä on totisesti ollut koko Prisma Forssan yhteinen projekti, ja siksi tästä tulee niin hyvä! Meillä on hieno porukka töissä! Leppänen, Lehtonen ja Heinonen kiittelevät yhteisesti.

S-Pankkipiste uudistettiin samalla palvelemaan paremmin asiakkaitaan

Prisma Forssan yhteydessä toimiva S-Pankkipiste uusittiin myös kevään aikana uuden konseptin mukaiseksi. Asiakkaille uudessa ja isommassa S-Pankkipisteessä on viihtyisät, rauhalliset ja tyylikkäät asiointipisteet.

– Uudet tilat on suunniteltu toimiviksi niin asiakkaiden kuin henkilökuntammekin näkökulmasta. Puitteet pankkiasiointiin ovat nyt erittäin hyvin kunnossa, kertoo S-Pankin palvelupäällikkö Matti Maalehto.

S-Pankki Forssan Prisman yhteydessä palvelee asiakkaitaan maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin kello 10–17, tiistaisin vain ajanvarauksella. Käteispalvelut ovat avoinna maanantaisin ja perjantaisin kello 10–12.

Kevään tapahtumia Prisma Forssassa

Uudistuneen Prisma Forssan avajaisia vietetään keskiviikkona 17.4., jolloin Lettukeisari maistattaa asiakkaille herkullisia lettuja. Perjantaina 19.4. kello 10 alkaen järjestetään Palvipossupäivä.

Keväällä tapahtuu myös paljon muuta:

 

Tervetuloa tutustumaan uudistuneeseen Prisma Forssaan!

Lisätietoja

Marko Leppänen, ryhmäpäällikkö, puh. 044 076 4359, marko.leppanen@sok.fi

 

Hämeenmaan asiakasomistajat päättivät maaliskuussa sähköpostiäänestyksellä Kannustajat-tuen jakautumisesta ohjelmaan ilmoittautuneiden kesken. Asiakasomistajat kannustivat yhteensä 15 539 äänen voimin, mikä on 4 557 ääntä enemmän kuin vuosi sitten.

Tänä vuonna Kannustajat-tukea jaetaan 41 eniten ääniä saaneelle toimijalle suhteessa heidän keräämiinsä ääniin. Näistä toimijoista jokainen saa vähintään 300 euroa ja enimmillään 3 000 euroa tukea.

– Asiakasomistajiemme arvot näkyvät äänestystuloksissa. Kannustajat-ohjelmassa erityisen hienoa on se, että lasten ja nuorten harrastamista ja hyvinvointia edistäviä alueellisia toimijoita tuetaan monipuolisesti, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä sanoo.

Päijäthämäläisistä toimijoista eniten ääniä sai Lahden ensi- ja turvakoti, 583 ääntä. Kanta-Hämeessä suurimman äänipotin keräsi Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti, 456 ääntä. Kumpikin toimija saa Kannustajat-tukea maksimimäärän eli 3 000 euroa.

Hämeenmaan koko toimialueella eniten ääniä sai Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri, joka toimii sekä Kanta- että Päijät-Hämeessä. Yhdistykselle annettiin yhteensä 752 ääntä, joten myös se saa täyden 3 000 euron tuen. Kannustajat-tuki ohjataan lasten luontokerhotoimintaan.

– Lämpimät onnittelut kaikille Kannustajat-tukea saaville toimijoille ja kiitos siitä arvokkaasta työstä, jota teette. Kiitos myös asiakasomistajatalouksiemme jäsenille hyvästä äänestysaktiivisuudesta, Järvenselkä kiittää.

Hämeenmaan Kannustajat-ohjelmassa tuen saajien määrä on rajattu lähtökohtaisesti niin, että kummassakin maakunnassa enintään 22 toimijaa voi saada tukea. Tämänvuotinen tasaväkinen äänestystulos tuotti kuitenkin pienen poikkeuksen rajaukseen ja lisäsi jaettavan tuen kokonaismäärää noin tuhannella eurolla 61 000 euroon.

– Päijät-Hämeessä sijoille 22 ja 23 äänestetyt toimijat saivat tismalleen saman äänimäärän, minkä vuoksi päätimme lisätä tuen määrää noin 1 000 eurolla. Kannustajat-tukea saa siksi poikkeuksellisesti 23 päijäthämäläistä toimijaa, kertoo Jaana Järvenselkä.

Kannustajat-tuen kokonaismäärä on tänä vuonna näin ollen 60 000 + 1 000 euroa.

Katso kaikki äänestystulokset.

Asiakasomistajien ääniä tavoittelee tällä kertaa jopa 150 alueellista toimijaa. Äänestys käynnistyy maanantaina 11.3.2024.

Ilmoittautuminen Kannustajat-ohjelmaan päättyi helmikuun lopussa. Kriteerit täyttäviä hakemuksia saatiin runsaasti, ja Kannustajien äänestysvaiheessa on mukana 150 alueellista toimijaa. Viime vuoden vastaava luku oli 132.

Kannustajiin voivat hakea mukaan kanta- ja päijäthämäläiset lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä hyvinvointia edistävän toiminnan parissa työtä tekevät seurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

– Saimme tänä vuonna merkittävän määrän toimijoita Kannustajat-ohjelman äänestysvaiheeseen. Joukossa oli myös useita uusia toimijoita. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että osuuskauppamme jäsenillä on mahdollisuus valita äänestysvaiheessa oma suosikkinsa todella laajasta vaihtoehtojen joukosta, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä iloitsee.

Äänestyslinkki lähetetään sähköpostilla asiakasomistajille

Maanantaina 11.3. käynnistyvässä äänestysvaiheessa Hämeenmaan asiakasomistajat päättävät siitä, miten Kannustajat-tuki jakautuu ohjelmaan ilmoittautuneiden toimijoiden kesken. Kannustajat-tietoa löytyy täältä. Äänestys on käynnissä 24.3.2024 asti.

Asiakasomistajat voivat äänestää omaa suosikkiaan heille lähetettävän sähköpostilinkin kautta. Äänestyslinkin saavat täysi-ikäiset Osuuskauppa Hämeenmaa asiakasomistajat ja samassa taloudessa asuvat täysi-ikäiset asiakasomistatalouden jäsenet.

Äänestysajan päätyttyä 60 000 euron tukipotti jaetaan eniten ääniä saaneille toimijoille. Alueellisuus huomioidaan osuuskaupan asiakasomistajamäärän suhteessa: 22 tuettavista yhteisöistä on Päijät-Hämeestä, 18 Kanta-Hämeestä. Suurin tukisumma on 3 000 euroa. Jaettavan tuen määrä on suhteessa toimijan saamaan äänimäärään.

Viime vuoden äänestyksessä annettiin yli 16 000 ääntä

Vuonna 2023 Kannustajat-äänestys keräsi upeat yli 16 000 ääntä Hämeenmaan asiakasomistajilta. Suuri äänimäärä kertoo Kannustajat-ohjelman merkityksellisyydestä Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella.

Viime vuonna maksimituen eli 3 000 euroa saivat Päijät-Hämeessä Lahden ensi- ja turvakoti ry ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry sekä Kanta-Hämeessä Kanta-Hämeen perhetyö ry.

Hämeenmaa liikkuu -kampanja rohkaisee osuuskaupan työntekijöitä liikkeelle maalis-toukokuussa. Osuuskaupan 120-vuotisjuhlavuoden innoittamana kampanjassa on käytössä perinteiset pahviset liikuntakortit. Kortin täyttämällä ja palauttamalla Hämeenmaan työntekijä osallistuu sähköjopon arvontaan.

Hämeenmaa liikkuu -kampanjan tavoitteena on saada osuuskaupan henkilöstö liikkumaan matalalla kynnyksellä: 1.3.–15.5. käynnissä oleva kampanja ei aseta tiukkoja rajoituksia sille, miten työntekijän pitää liikkua, jotta voi osallistua.

– Olen todella iloinen siitä, että työnantajamme mahdollistaa tällaisen hyvinvointikampanjan. Liikkumattomuus on työterveysnäkökulmasta ikuisuusteema, ja liikkuminen tuo hyvää vastapainoa työnteolle, työfysioterapeutti Tuomas Aro toteaa.

Liikunta lisää ja vahvistaa tutkitusti hyvinvointia erityisesti fyysisesti kuormittavissa tehtävissä.

– Joskus kuulee sanottavan, että vapaalla ei tarvitse liikkua, kun tekee fyysistä työtä. Haluamme murtaa tätä ajattelua. Tutkimusten ja työhyvinvoinnin ammattilaisten mukaan liikunta tukee hyvinvointia ja parantaa työkuntoa myös fyysisesti kuormittavissa töissä, sanoo henkilöstöjohtaja Minnastina Miettinen.

Hämeenmaa tukee henkilöstönsä liikkumista myös hyvän Epassi-edun avulla. Juhlavuoden kunniaksi työntekijä voi saada jopa kaksi kertaa 120 euroa ja käyttää sen esimerkiksi liikuntaharrastukseen.

Tavoitteena 11 000 tuntia liikuntaa

Monipuoliseen liikkumiseen kannustava kampanja huokuu osuuskaupan 120-vuotisjuhlavuoden perinteistä hehkua.

– Juhlavuoden innoittamina päädyimme perinteiseen liikuntakorttiin puhelinsovelluksen sijaan, HR-asiantuntija Silja Lindroos kertoo.

Hämeenmaalla on 3 300 työntekijää, ja kampanjan tavoitteena on saada kokoon 1 100 palautettua korttia. Aktiivinen liikkuminen kannattaa, sillä liikuntakortin kokonaan täyttäneiden ja palauttaneiden työntekijöiden kesken arvotaan kesäkuussa sähköjopo.

Jos kaikki kortit palautuvat kokonaan täytettynä, tarkoittaa se yhteensä noin 11 000 tuntia liikkumista – muodossa tai toisessa!

Kevään kampanjalle on suunniteltu jatkoa loppuvuodesta. Ajatuksena on, että kehon liikuttamisen lisäksi käännetään katsetta mielen hyvinvointiin.

– Ihminen on kokonaisuus, ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu sekä kehon että mielen hyvinvointi. Liikkumalla kerää itselleen myös mielen voimavaroja, Minnastina Miettinen sanoo.

Vuonna 2023 uusien autojen myynnin vahva kasvu Nelipyörässä perustui suuren tilauskannan purkautumiseen – vuonna 2022 tilauksia tehtiin paljon, mutta toimitusajat olivat pitkiä. Tilauskannan purku siivitti Nelipyörän liikevaihdon +18 % kasvuun, liikevaihdon ollessa noin 137 miljoonaa euroa.

Viime vuonna uusien autojen myynti kasvoi +23 % ja käytettyjen henkilöautojen myynti kasvoi noin +16,7 %.

– Huomattavin muutos viime vuonna edelliseen oli, että uusien autojen toimitusajat lyhenivät huomattavasti. Autoteollisuus näyttää piristymisen merkkejä, Nelipyörä Oy:n toimitusjohtaja Johan Lillbroända kertoo.

Lyhentyneet toimitusajat ja hinnat vaikuttavat uusien autojen kysyntään – huoltojen määrä kasvussa

Vuoden 2024 alusta laskien uusien autojen kysyntä on heikentynyt edellisvuoteen verrattuna, mutta vaihtoautojen kysyntä ja myynti ovat vilkastuneet huomattavasti.

Suomen autokannan ikä on EU:n keskitason alapuolella ja vanhentuu entisestään. Autokanta on vanhentunut Kanta- ja Päijät-Hämeessä 10–11 % vuoden 2019 jälkeen, ollen noin 13,7–13,9 vuotta vanhaa. Vanhoja autoja huolletaan useammin kuin uusia, mikä näkyy myös Nelipyörässä.

– Suomalaisen autokannan vanhentuessa huoltojen lisäksi varaosa- ja rengaskauppa vilkastuvat, Lillbroända taustoittaa.

Autokannan ikääntyminen tuo myös muita lieveilmiöitä. Vanhat autot ovat turvattomampia ja autoista syntyvät päästöt ovat suuremmat kuin uusilla autoilla, muun muassa vauriokorjausten määrä on kasvussa. Nelipyörän toimitusjohtaja Johan Lillbroändan mielestä autokannan vanhenemiselle tulee Suomessa tehdä jotain.

– Autokannan vanheneminen olisi syytä pysäyttää, johon hyvin toimivia kannusteita voisi olla esimerkiksi romutuspalkkion palauttaminen tai vähänpäästöisten autojen hankintatuet. Molemmat keinot piristäisivät uuden auton hankintaa huomattavasti, mikä olisi niin ympäristöteko kuin myös liikenneturvallisuutta parantava toimenpide, Lillbroända kertoo.

Ladattavien autojen määrä liikenteessä kasvaa jatkuvasti huomattavasti

Suomessa vuonna 2023 yli 50 % uusista rekisteröidyistä autoista oli sähkö- tai hybridiautoja. Ladattavien autojen määrä liikenteessä on viime vuosina kasvanut huomattavasti, ja vuosittain rekisteröidään yhä enemmän nimenomaan täyssähköautoja.

– Sähkö- ja plug-in-hybridiautojen määrän kasvua selittää osaltaan polttoaineiden hintojen kasvu ennätyksellisen korkeiksi. Sähköautoja ostetaan paljon kaupunkialueilla, mutta myös haja-asutusalueella on nähtävissä uusien sähköautojen tilausmäärien kasvu vuosittain, Lillbroända taustoittaa.

Täyssähköautojen osuus kasvoi vuoden 2023 aikana hieman yli kolmannekseen kaikista ensirekisteröidyistä autoista.

Nelipyörän vuosi 2023 lukuina:

 

Lisätietoja

Johan Lillbroända, toimitusjohtaja, Nelipyörä Oy, +358 50 462 9869

johan.lillbroanda@nelipyora.fi

 

Nelipyörä Oy on Osuuskauppa Hämeenmaan ja Kymenseudun Osuuskaupan omistama autokauppojen ketju. Nelipyörä Oy:llä on täyden palvelun autotalot Lahdessa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Kouvolassa ja Kotkassa. Yhtiö myy ja huoltaa Ford-, Toyota-, Skoda-, Kia-, Mitsubishi-, Peugeot-, Nissan- ja Mazda-merkkiset uudet autot sekä kaiken merkkisiä vaihtoautoja. Nelipyörällä on Lahdessa ja Hämeenlinnassa oma katsastusasema sekä kolarikorjaamot kaikilla paikkakunnilla.

 

Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Ennätykselliset Bonukset asiakasomistajille

Osuuskauppa Hämeenmaalla oli joulukuun 2023 lopussa 173 031 asiakasomistajaa (+ 3 147 edellisvuoteen verrattuna). Asiakasomistajien talouspeitto nousi ja oli vuoden lopussa 85,3 prosenttia. Bonuksia Hämeenmaan asiakasomistajille maksettiin vuonna 2023 ennätysmäärä, 36,6 miljoonaa euroa (2022: 33,7 milj. euroa).

Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää Hämeenmaan asiakasomistajia sekä varmistaa alueellisen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden. Toiminnan tuotto investoidaan asiakasomistajien eduksi kehittämällä palveluja, uusimalla toimipaikkoja ja maksamalla asiakasomistajille Bonuksia.

– Ydintehtävämme on varmistaa asiakasomistajillemme hyvät palvelut ja edulliset hinnat. Alueelle tehtävät investoinnit lisäävät vetovoimaa ja vahvistavat elinvoimaa, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.

Viime vuonna keskimäärin 25 193 Hämeenmaan asiakasomistajataloutta saavutti joka kuukausi täyden 5 prosentin Bonus-tason – osuus on kasvanut hyvin, sillä vuonna 2022 vastaava luku oli 23 033. Ylimmän tason saavuttaa 900 euron kuukausiostoilla. Keskimäärin Hämeenmaan asiakasomistajataloudet saivat viime vuonna 214 euroa Bonusta ja maksutapaetua ostoksistaan. Lisäksi osuuskauppa maksoi viime vuonna asiakasomistajilleen yhteensä lähes 1,7 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta.

Laskimme hintoja S-marketeissamme

Hämeenmaa laski tammikuun lopulla jopa 1 600 tuotteen hintaa S-marketeissaan. Kuudensadan tuotteen hinta laski yli 10 prosenttia.

Hintojen laskemisen mahdollisti osuuskaupan vakavaraisuuden vahvistuminen ja velan pois maksaminen.

– Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti palveluverkostomme rakentamiseen ja samalla vahvistaneet vakavaraisuuttamme. Nyt olemme maksaneet takavuosien velkamme pois, minkä ansiosta pystymme tuottamaan entistä parempia etuja kanta- ja päijäthämäläisille, Vormisto iloitsee.

Yksittäisten tuotteiden hinnat elävät kaupoissa jatkuvasti – niihin vaikuttavat sekä ulkoiset kustannustekijät että paikallinen kilpailutilanne. Edullinen hintataso sen sijaan pitää.

– Osuustoiminnallisena toimijana päätavoitteenamme on varmistaa kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso, ja siitä lupauksesta pidämme kiinni, sanoo Vormisto.

Xtra-tuotteiden hintoja on laskettu viimeisen noin vuoden sisällä kolmesti koko S-ryhmässä: Koko tuotesarjan hintaa laskettiin maaliskuussa 2023 ja vielä syyskuussa 2023 uudelleen noin sadan Xtra-tuotteen osalta. Tammikuussa 2024 laskettiin jälleen koko tuotesarjan hintaa.

Keskimäärin noin 2 000 euroa tulospalkkioita kokoaikaiselle työntekijälle

Hämeenmaa jakaa henkilöstölleen vuodesta 2023 ylimääräisen tulospalkkion, jonka suuruus on kokoaikaiselle työntekijälle jopa 1 200 euroa. Ylimääräinen tulospalkkio maksetaan normaalin tulospalkkion päälle, jonka piiriin koko Hämeenmaan henkilöstö kuuluu. Viime vuodelta maksettavat tulospalkkiot tulevat olemaan suuremmat kuin koskaan aikaisemmin: keskimäärin tulospalkkiot ovat yhteensä noin 2 000 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Henkilöstöllä on merkittävä rooli menestyksessämme. Maksamme työntekijöillemme ylimääräisen tulospalkkion ystävänpäivänä, ja samalla juhlistamme Hämeenmaan 120-vuotista historiaa, Vormisto sanoo.

Hämeenmaan juhlavuosi näkyy läpi vuoden monin eri tavoin niin omalle henkilöstölle kuin osuuskaupan asiakasomistajille.

Myynti kasvussa – tulos historiallisen hyvä

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli viime vuonna 1 448 miljoonaa euroa (2022: 1 362 milj. euroa). Osuuskaupan tulos ylsi historiallisen hyvään lukemaan: 53,0 miljoonaa euroa (2022: 42,5 milj. euroa).

Valtaosin tuloksen kasvua selittää useamman toimialan hyvä menestys: majoitus- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään 10 prosenttia edellisvuoteen nähden, ja marketkaupan myynti kasvoi 8 prosenttia. Autokaupan (Nelipyörä Oy) myynti kasvoi 18 prosenttia.

Tavaratalo- ja rautakaupassa myynnin lasku oli 18 prosenttia. Liikennekaupassa myynti laski 4 prosenttia, minkä taustalla on raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen putoaminen ja sitä seurannut polttonesteiden hintojen lasku.

Kymmenillä miljoonilla investointeja omalle alueelle

Hämeenmaa teki viime vuonna investointeja yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla Kanta- ja Päijät-Hämeeseen.

Uusi S-market Turenki avasi ovensa keväällä 2023. Sähköautojen latauspisteitä asennettiin ABC Heinolan, ABC Renkomäen, ABC Riihimäen, Prisma Riihimäen ja S-market Turengin yhteyteen. ABC-latausverkoston kaikki sähkö on uusiutuvista lähteistä.

Toimipaikkoja uudistettiin laajalla rintamalla: Päijät-Hämeessä uudistuivat Prisma Holman ravintolamaailma, S-marketit Renkomäki ja Metsäkangas, Salet Ersta ja Vierumäki (miljööuudistus) sekä ABC Nastola. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella tehtiin kylpyhuoneuudistukset. Kanta-Hämeessä uudistuivat Prisma Hämeenlinna, Prisma Forssan ravintolamaailman Buffa, S-market Iittala, Salet Ryttylä, Poltinaho ja Forssa, ABC:t Forssa ja Tiiriö sekä Emotionit Forssa ja Goodman.

Orimattilan Prisman rakentaminen alkoi, Hämeenlinnan Vaakuna uudistuu isosti

Orimattilan S-marketin laajennus Prismaksi aloitettiin tammikuun toisella viikolla. Kunnolla laajennusremontti pääsee vauhtiin huhtikuussa, ja myymälä laajenee asteittain kuluvan vuoden aikana. Tavoitteena on, että uusi Prisma Orimattila päästään avaamaan pääsiäiseksi 2025. Prisma Heinolan kaavoitustyö etenee.

Toimipaikkauudistuksia tehdään myös kuluvana vuonna laajalla rintamalla koko Hämeenmaan alueella.

Päijät-Hämeessä Sale Hollola sekä S-marketit Tonttila ja Padasjoki saavat uudet kylmälaitteet. ABC Renkomäen ja ABC Heinolan ravintolat saavat uudet ilmeet. Lahden keskustan Sokos-tavaratalon kosmetiikkaosasto uudistuu, samoin tavaratalon yhteydessä toimiva ravintolamaailma.

Kanta-Hämeessä Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan mittava uudistustyö on suunniteltu käynnistyväksi loppuvuodesta. Hotelli suljetaan remontin ajaksi. Tavoitteena on päästä avaamaan uudistettu Vaakuna keväällä 2025. Hotelli uudistetaan kokonaisvaltaisesti, ja muutos näkyy erityisesti Vaakunan sisätiloissa. Uudistuksen jälkeenkin hämeenlinnalaisessa järvihotellissa näkyy vahvasti paikallisuus, esimerkiksi paikallinen luonto ja käsityöläisyys. Prisma Forssaan tehdään alkuvuoden aikana kattava uudistus. S-market Loppi laajenee. Prisma Riihimäen ravintolamaailma ja ABC Riihimäen ravintola uudistetaan. S-market Tammela sekä Salet Humppila, Renko ja Läyliäinen saavat uudet kylmälaitteet.

Lisäksi sähköautojen latauspisteverkosto laajenee entisestään, kun Lahden Sykkeen ja Holman, Hollolan, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen yhteyteen rakennetaan uudet sähköautojen latausasemat.

Hämeenmaan muita vuoden 2024 investointeja ovat: rengashotellin avaaminen Lahteen, Luvian tuulipuistohanke (osana S-ryhmää) ja lisäosakkeiden ostaminen S-Pankista.

Aurinkovoiman suuri hyödyntäjä ja merkittävä yhteisöveron maksaja

Uusiutuvaa energiaa hyödynnetään merkittävissä määrin, sillä Hämeenmaa omistaa yli neljäsosan koko S-ryhmän aurinkopaneeliverkostosta. Aurinkopaneelit löytyvät 39 toimipaikkamme katolta, ja ne kattavat vajaan kymmenyksen koko osuuskaupan vuosittaisesta sähköntarpeesta. Toimipaikkavoimaloiden yhteenlaskettu tuotto riittäisi kattamaan esimerkiksi yhden Prisman vuosikulutuksen.

Olemme myös merkittävä yhteisöveron maksaja alueellamme: Vuonna 2023 maksoimme yhteisöveroja 9,3 miljoonaa euroa (2022: 7,0 M€) ja kiinteistöveroja 2,3 miljoonaa euroa (2022: 2,2 M€). Investoimme viime vuoden aikana 35,5 miljoonaa euroa paikallisten palvelujen kehittämiseen ja esimerkiksi energiatehokkuuteen.

HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuus keväällä Hämeenlinnassa ja Lahdessa

Hämeenmaalla on yli 300 paikallista ja alueellista tavarantoimittajaa ja tuottajaa kumppanina. Valikoimissamme on paljon lähitoimittajien tuotteita, ja teemme mielellämme yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme kiinnostuneita myös uusista paikallisista tai alueellisista kumppanuuksista. Suurelle osalle asiakkaistamme monet lähituotteet ovat tärkeä osa ostoskoria.

– Järjestämme huhtikuun alussa Hämeenlinnassa ja Lahdessa HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuudet. Tilaisuuksien tavoitteena on helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä sekä vahvistaa entisestään Hämeenmaan ja alueen lähitoimittajien yhteistyötä. Samalla voimme osaltamme edistää lähitoimittajien verkostoitumista toistensa kanssa, kertoo Vormisto.

S-market Sysmän laajennusuudistus on täydessä vauhdissa – valikoima tulee vastaamaan paremmin kaupan vaikutusalueen asiakkaiden toiveisiin. Uudistuksessa hyödynnetään asiakasdataa, jotta sekä vakituisten asiakkaiden ja kesäasukkaiden ostokokemus paranee entisestään ja hyllyistä löytyy juuri niitä tuotteita, joita halutaan ja tarvitaan.

Osuuskauppa Hämeenmaa investoi merkittävästi S-market Sysmän uudistukseen ja yksi näkyvimmistä muutoksista tuleekin olemaan täysin uusi Ruokatori.

– Ruokatoria on toivottu myymäläämme pitkään. Nyt uudistus antoi meille mahdollisuuden rakentaa sellainen. Jotenkin vain onnistuimme löytämään sille vielä tilaa laajenevista valikoimista huolimatta, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Erja Kaila.

Samalla Osuuskauppa Hämeenmaa jatkaa marketiensa uudistusta energiatehokkaimmiksi, kun Sysmässäkin uusitaan kylmäkalusteet nykyaikaisiksi. Hämeenmaan useissa toimipaikoissa on toteutettu merkittäviä energiatehokkuusremontteja viime aikoina.

Myymälä siirtyy nykyaikaan sisältä ja ulkoa

S-market Sysmän uudistus näkyy asiakkaille niin kaupassa sisällä kuin ulkopuolella. Muutokset tuntuvat hyviltä myös henkilökunnalle – konkreettisesti.

– Me saamme kauppaan uudet kassapöydät sekä myös pikakassa-alue uudistetaan. Uudet kassapöydät ovat ergonomisemmat työskennellä ja portit pikakassa-alueella helpottavat muun kassatyön ohella tehtävää valvontaa, Kaila hehkuttaa.

Sisällä tapahtuu paljon muutakin – maaliskuussa asiakkaat pääsevät ostoksille uudistuneeseen miljööseen, jossa uudet kalusteet eri osastoilla sekä uudet korit ja kärryt viimeistelevät modernin kaupan silauksen kaikille.

– Olemme iloisia, että pystymme remontin myötä vahvistamaan tarjoamaamme entisestään ja sitä kautta parantamaan myös asiakaskokemusta Sysmässä. Asiakkaitamme haluamme jo tässä vaiheessa kiittää kärsivällisyydestä uudistuksen aikana, Kaila kiittelee.

S-market Sysmän yhteyteen rakennetaan myös uusi Kesäpiha, joka tulee palvelemaan asiakkaita keväästä syksyyn, aina istutuskauden alusta alkaen.

Uudistus vaikuttaa myös työtyytyväisyyteen – uutta kauppaa odotetaan henkilöstössä suurella innolla

S-market Sysmän marketpäällikkö Marjukka Heinonen haastatteli henkilökuntaansa uudistuksen alla, ja vastauksista huokuu innostus.

– Sittenhän me olemme uudessa kaupassa! myymälähenkilökuntaan kuuluva Virpi kertoo.

Uudistuksesta aiheutuneista erikoisjärjestelyistä huolimatta kaupassa asiointi on sujunut henkilökunnan mielestä jopa hämmästyttävän hyvin ilman suurempia hämminkiä. Asiointi S-marketissa pyritään pitämään asiakkaalle niin sujuvana kuin mahdollista koko remontin ajan.

– Olemme rauhoitelleet uudistuksen alla itseämme ja asiakkaitamme siitä, kuinka pian meille kaikille koittaa uusi hieno kauppa, jossa on uusi tuotevalikoima ja jossa asioiminen on selkeää ja sujuvaa, myymälässä työskentelevä Eeva kertoo.

Ruokatorivastaava Anni odottaa innolla, että hän pääsee tarjoamaan asiakkaille sesongin herkkuja uudella Ruokatorilla.

– Ruokatorilta asiakas löytää vaihtoehtoja lounaalle tai perheen arkiruokailuun, hän huikkaa.

Työergonomiasta ei nykypäivänä voi tinkiä ja nämä seikat ovatkin otettu hyvin huomioon uudistusta suunnitellessa. Maaliskuun loppupuolella uusi, toimivampi työarki koittaa.

– Uudistuksen yhteydessä olemme kiinnittäneet enemmän huomiota työergonomiaan ja toimivuuteen kassatyöskentelyssä. Uudistamme myös henkilökunnan taustatiloja, joista pyritään saamaan mahdollisimman toimivat sekä viihtyisät, marketpäällikkö Marjukka kertoo.

Uudistunut S-market Sysmä avataan 21.3.2024 ja sitä seuraavana viikonloppuna kaupassa on luvassa asiakkaille avajaistarjouksia sekä arvontoja sosiaalisen median kanavissa, joita kannattaa myös seurata, sillä uudistuksen aikana ajankohtaisimmat uutiset löytää sieltä. Kesäaukioloajat alkavat 7.5., jolloin S-market Sysmä on avoinna syyskuun alkuun asti maanantaista lauantaihin kello 22 asti.

 

Lisätietoja

Marjukka Heinonen, marketpäällikkö, S-market Sysmä
041 732 4817
marjukka.heinonen@sok.fi

Osuuskauppa Hämeenmaa tukee jälleen Kannustajat-ohjelmansa kautta 60 000 eurolla lasten ja nuorten harrastustoimintaa Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Lasten ja nuorten toimintaa kannustavat ensivaiheessa Hämeenmaan asiakasomistajat ja sittemmin myös osuuskauppa sekä alueelliset seura-, yhdistys- ja järjestötoimijat.

Ilmoittautuminen Kannustajat-ohjelmaan järjestetään kerran vuodessa, tänä vuonna 1.–29.2.2024. Mukaan voivat ilmoittautua alueen lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä hyvinvointia edistävän toiminnan parissa työtä tekevät seurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus Kannustajat-ohjelmaan viimeistään 29.2.2024 sähköpostitse osoitteeseen: sponsorointi.hameenmaa@sok.fi. Kerrothan sähköpostissa edustamasi paikallisen toimijan toiminnasta.

Tästä linkistä Kannustajat-äänestyksessä olevat toimijat voivat ladata kuvia, joilla voi mainostaa äänestyksessä mukana oloa esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.

Ilmoita, äänestä, ole mukana toiminnassa – kannustamisen keinot ovat monet!

Kannustajat-ohjelma ei ole uusi, mutta ehkä on syytä avata sitä hieman lisää. Kuka tai ketkä voivat kannustaa ja millä tavoin, entä keitä kannustetaan?

Ohjelman äänestysvaiheeseen pääsevät kaikki hakukriteerit täyttävät alueelliset toimijat. Kannustajat-tuen jakautumisesta puolestaan päättävät Hämeenmaan asiakasomistajat.

– Haluamme edistää yhdessä asiakasomistajiemme kanssa alueellista hyvinvointia, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä sanoo.

Kannustajat-ohjelmaan ilmoittautuneista toimijoista voi jokainen Hämeenmaan asiakasomistaja äänestää omaa suosikkiaan sähköpostitse saapuvan äänestyslinkin kautta.

Ohjelmassa on mukana paikallisia kanta- ja päijäthämäläisiä seuroja, yhdistyksiä, kulttuuritoimijoita sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöjä, joilla on lapsille ja nuorille kohdennettua toimintaa.

Maksimituki 3 000 euroa

Äänestysajan päätyttyä 60 000 euron tukipotti jaetaan 40:lle eniten ääniä saaneelle toimijalle. Alueellisuutta tarkastellaan suhteessa osuuskaupan asiakasomistajamäärään: tuettavista yhteisöistä 22 on Päijät-Hämeestä, 18 Kanta-Hämeestä. Suurin tukisumma on 3 000 euroa ja pienin 300 euroa. Jaettavan tuen määrä on suhteessa toimijan saamaan äänimäärään.

Viime vuonna Hämeenmaan asiakasomistajat antoivat Kannustajat-äänestyksessä upeat yli 16 000 ääntä.

– Suuri äänimäärä kertoo asiakasomistajiemme aidosta auttamisen halusta sekä Kannustajat-ohjelman merkityksellisyydestä Kanta- ja Päijät-Hämeessä, toteaa Järvenselkä.

Viime vuonna maksimituen eli 3 000 euroa saivat Päijät-Hämeessä Lahden ensi- ja turvakoti ry ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys ry sekä Kanta-Hämeessä Kanta-Hämeen perhetyö ry.

Ilmoittautuminen Hämeenmaan vuoden 2024 Kannustajat-ohjelmaan on käynnissä 1.–29.2.2024. Vapaamuotoiset ilmoittautumiset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen: sponsorointi.hameenmaa@sok.fi. Kerrothan sähköpostissa edustamasi alueellisen toimijan toiminnasta.

Lisätietoja:
Jaana Järvenselkä, asiakkuusjohtaja, 050 542 3811