Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksellä tuetaan kotimaista syöpätutkimusta. Tänä vuonna keräys kutsuu kaikki yhteen rintamaan tukemaan suomalaista syöpätutkimusta ja syöpään sairastuneita, teemana lasten syövät. Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulannan Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki. Keräyksellä tavoitellaan vähintään neljän miljoonan euron pottia syöpätutkimukselle. Roosa nauha -päivää vietetään tänä vuonna 6.10.
S-ryhmä – ja myös me Osuuskauppa Hämeenmaalla – osallistuu keräykseen myymällä Roosa nauhoja kaikissa marketkaupan ketjujen myymälöissä sekä Sokoksissa, Emotioneissa ja ABC:illä. Nauhojen tuotto tilitetään kokonaisuudessaan keräystä järjestävälle Syöpäsäätiölle. Roosa nauhan myyntihinta on 5 euroa. Myynnissä on lisäksi rajoitettu erä Roosa nauha -rannekkeita, joiden myyntihinta on 9 euroa.
Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulanta-yhtyeen Toni ja Sipe. He kertovat suunnittelemastaan nauhasta näin:
– Meidän liekkimme roihuaa rakkaudesta elämään. Rakkaus on taistelua hyvän puolesta. Suunnittelemamme farkkunauha edustaa rintamaa, jota puolustamme. Se on kapina, jossa voittaja on elämä. Tämä Roosa nauha voi olla viimeinen niitti, jolla syöpä nujerretaan. Se on airut syöpätutkimuksen takana. Kannetaan Roosa nauhaa yhtenä rintamana rakkaudesta elämään.
S-ryhmä on yksi keräyksen pääkumppaneista myös tänä vuonna. Tutustu Syöpäsäätiön toimintaan ja Roosa nauha -keräykseen: Roosa nauha -keräys on Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja.
Legendaarinen Iloinen Kulkija tekee paluun Lahteen syksyllä 2023 – ravintolan on tavoite aueta tutuissa tiloissa lokakuun aikana osoitteessa Paasikivenkatu 1. ”Lose” on niin sporttia seuraavien kuin iloisten ihmisten kohtaamispaikka. Pubitoiminta alkoi samoissa tiloissa ensimmäistä kertaa vuonna 1969.
Lahden Iloinen Kulkija suljettiin loppuvuodesta 2020, jonka jälkeen varsinkin ravintolan vakiintuneen sporttiyleisön sydämiin jäi valtava tyhjiö. Ravintolan uudelleen avausta on kyselty ja toivottu paljon, ja tähän kysyntään Osuuskauppa Hämeenmaa nyt vastaa. Iloinen Kulkija avattiin pop-up-ravintolana keväällä 2023 Salpausselän kisoihin, mikä siivitti päätöksenteon läpiajoon avata ravintola uudelleen.
– Iloinen kulkija on mahtava paluumuuttaja Lahden keskustan ravintolatarjontaan. Losen avaaminen tuntuu hienolta ja on hienoa vastata asiakkaiden kysyntään. Toivottavasti paikal-le löytävät vanhat tutut ja uudet vieraat. Avaamme tämän ravintolan juuri teille. Tervetuloa!” toivoo ryhmäpäällikkö Jorma Tykkä.
Taattua menoa ja tunnelmaa
Iloinen Kulkija on tunnettu lahtelaisena sporttiravintolana, jossa seurataan paikallisotteluita sekä käydään kaupungin sähköisimmät jälkipelit. Ravintolaan tullaan nauttimaan tunnelmasta pelaten lautapelejä sekä mittelöimään tietovisailujen parissa.
– Avaamme ravintolan lähes entisellään, pyrkien säilyttämään Iloisen Kulkijan tunnelman ja fiiliksen. Tulemme tekemään ainoastaan pieniä uudistuksia sekä lisäämään asiakasviihtyvyyttä ja pelejä, hehkuttaa Tykkä.
Uudelleen avautuessaan Iloinen Kulkija työllistää 5–6 henkilöä, joiden rekrytointi aloitetaan pian. Ravintolapäällikkönä urheilun aitiopaikalla aloittaa Heinolan Iloisen Kulkijan ravintolapäällikkö Johanna Marttinen.
– Eniten odotan avaukselta kohtaamista vanhojen tuttujen asiakkaiden kanssa ja paluumuut-toa vanhan tutun baaritiskin taakse! iloitsee Johanna.
Marttinen jatkaa myös Heinolan Iloisen Kulkijan ravintolapäällikkönä.
Lisätietoja:
Jorma Tykkä, ryhmäpäällikkö
+358 50 520 7971
jorma.tykka@sok.fi
Osuuskauppa Hämeenmaa alkaa torjumaan hedelmä- ja vihannesosastolla syntyvää hävikkiä uudella hevi-hävikistä hyvikkiä -toimintakonseptilla. Kaikista Hämeenmaan S-marketeista löytyy syyskuun alusta lähtien hävikkilaatikoita, joihin on kerätty esimerkiksi myymälässä kolhiintuneita, mutta vielä täysin käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, joita asiakas voi ostaa edulliseen 0,65 euron kilohintaan. Laatikoiden sisältö ja määrä vaihtelevat päivittäin sen mukaan, millaisia hävikkituotteita heviosastolta kulloinkin löytyy.
Hävikin minimoimisen eteen on tehty jo vuosikymmenten ajan aktiivista työtä arvioimalla menekkiä, kehittämällä tuotteiden säilyvyyttä edistäviä säilytysratkaisuja ja myymällä tuotteita hinnanalennuksilla parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöpäivän lähestyessä.
Lahjoitamme myös säännöllisesti päiväysvanhoja, mutta täysin käyttökelpoisia elintarvikkeita hyväntekeväisyyteen yli 30 yhteistyökumppanimme kautta. Suuresti asiakkaiden toivoma hävikkilaatikko-käytäntö tukee S-ryhmätasoista tavoitettamme puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä ja osallistumistamme elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumukseen.
– Uusi käytäntö auttaa meitä entistäkin tehokkaammin torjumaan hävikkiä, ja se on myös asiakkaan näkökulmasta helppo tapa osallistua kestävämmän arjen rakentamiseen. Jäämme innolla odottamaan, minkälaisen vastaanoton hävikkilaatikot saavat asiakkaiden keskuudessa, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan kehityspäällikkö Janne Häyri.
Osuuskauppa Hämeenmaan myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 2023 +8,0 % edellisvuoteen verrattuna ollen 704 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrä kasvoi ja oli 30.6.2023 ennätykselliset 170 780. Hämeenmaan alueen kotitalouksista 84,7 % on asiakasomistajatalouksia. Työntekijöitä Hämeenmaalla on 3 806, mikä on 57 henkilöä enemmän kuin vuotta aikaisemmin, eniten koko Hämeenmaan historiassa.
Osuuskauppa Hämeenmaa julkaisi osavuosikatsauksensa torstaina 3.8.2023 Mediatilaisuus pidettiin Hämeenmaan pääkonttorilla Lahdessa. Hämeenmaan myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 8 % ollen 704 miljoonaa euroa, myös tulos koheni vuoden takaiseen verrattuna ollen 18,6 miljoonaa euroa (1–6/2022: 15,9 M€).
– Osuuskaupalla alkuvuosi lähti hienosti käyntiin ja liiketoimintamme on taloudellisesti vakaalla pohjalla. Myyntimme kasvoi 704 miljoonaan euroon. Työllistämme tällä hetkellä yli 3 800 henkilöä, kertoo toimitusjohtaja Olli Vormisto.
Ennätysmäärä asiakasomistajia ja -omistajatalouksia
Osuuskauppatoiminnalla on keskeinen rooli Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella. Hämeenmaalla on alkuvuoden jälkeen 170 780 asiakasomistajaa ja lähes 85 % alueen kotitalouksista on asiakasomistajatalouksia.
– On hieno saavutus, että olemme voineet kasvattaa asiakasomistajien määrää ja päässeet ensimmäistä kertaa historiassamme yli 170 000 asiakasomistajan rajan. Onnistumisemme liiketoiminta-aloilla, panostukset ihmisten arkeen sekä monipuoliset edut vaikuttavat nyt entistä suurempaan asiakaskuntaan, Vormisto iloitsee.
Myös bonusta maksettiin asiakasomistajille edellisvuotta enemmän. Vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla bonusta maksettiin noin 17,9 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna bonusta maksettiin 16,1 miljoonaa euroa.
Hämeenmaa työllistää useamman kuin joka sadannen kanta- ja päijät-hämäläisen
Osuuskauppa Hämeenmaalla oli kesäkuun lopussa työsuhteessa 3 806 henkilöä, mikä on 57 henkilöä enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tammi-kesäkuun aikana Hämeenmaalla aukesi noin 200 työpaikkaa, ja kesätyöntekijöitä palkattiin tänäkin kesänä yli 1 000. Hämeenmaan henkilöstömäärä on kasvanut suhteellisesti eniten tavaratalotoimialalla sekä liikennekaupassa.
– Suurin osa hämeenmaalaisista työskentelee Lahden alueella (47 %) sekä Hämeenlinnan alueella (23 %). Riihimäen, Forssan, Heinolan sekä muilla alueilla työskentelee 30 % koko henkilöstöstämme, Vormisto kertoo.
Kesän aikana Hämeenmaalla on ollut töissä sekä kesätyöntekijöitä että Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoita jokaisella toimialalla.
Kiitoksena hyvästä työstä vuonna 2022 Hämeenmaa maksoi henkilöstölleen helmikuussa ylimääräisen tulospalkkion normaalin tulospalkkion lisäksi. Ylimääräisen palkkion mediaani oli yli 700 euroa. Ylimääräisen palkkion suuruus oli yhteensä noin 3 miljoonaa euroa.
Investointeja sähköautoiluun, uudet Prisma-hankkeet etenevät
Osuuskauppa Hämeenmaa investoi voimakkaasti ABC-suurteholatausasemiin. Uusimmat suurteholatausasemat avattiin toukokuussa ABC Renkomäelle ja ABC Riihimäelle, ABC Heinolan latauskapasiteetti tuplattiin.
– Tämän vuoden aikana avaamme suurteholatausasemat Holman, Sykkeen, Hollolan, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen sekä S-market Turengin yhteyteen. Tämän jälkeen kaikkien Hämeenmaan Prismojen yhteydessä on suurteholatausmahdollisuus, Vormisto kertoo.
Orimattilan Prisma-hanke etenee ja uuden kaupan on tavoite aueta asiakkaille kevään 2025 aikana. Heinolaan suunniteltu Prisma on kaavoitusvaiheessa ja valtuuston käsittelyssä tämän vuoden syksyllä.
– Molemmat Prisma-hankkeet ovat aikataulussa ja toivottavasti pian pääsemme kertomaan niiden edistymisestä ja tarkemmasta aikataulusta, Vormisto kertoo.
Hämeenmaan käyttämästä sähköstä 78 % tuotetaan tuulivoimalla, 11 uutta aurinkovoimalaa rakennetaan
Hämeenmaa panostaa jatkuvasti uusiutuvan energian tuottamiseen tuuli- ja aurinkovoimalla. Tällä hetkellä Hämeenmaan käyttämästä sähköstä 78 % tuotetaan omalla tuulivoimalla. Aurinkovoimaa hyödyntävissä toimipaikoissa aurinkosähkön osuus koko vuoden sähköstä on noin 15 %, mikä saadaan yli 24 000 aurinkopaneelista.
– Noin 25 % kaikista S-ryhmän aurinkopaneeleista on Hämeenmaalla, ja olemme jo tehneet päätöksen rakentaa 11 uutta voimalaa toimipaikkoihimme. Hämeenmaan aurinkopaneeleja löytyy jo 40 toimipaikastamme, joista esimerkiksi Prisma Launeen katolla on 3 418, Vormisto kertoo.
Kevätkesällä toimipaikan sähkönkulutuksesta pystytään yleensä kattamaan noin kolmasosa aurinkovoimalla. Silloin kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi esimerkiksi S-marketin tai Prisman tarvitsema sähkö tulla hetkellisesti kokonaan aurinkopaneelien kautta.
– Me Hämeenmaalla olemme tässä työssä erittäin aktiivisesti mukana investoimalla niin uusiutuvaan energiaan kuin myös energiatehokkaisiin ratkaisuihin jokaisessa toimipisteessämme, Vormisto summaa.
Lisätietoja:
Olli Vormisto
toimitusjohtaja
050 358 8336
Ostosten tilaus ja maksu tapahtuu S-kaupat-mobiilisovelluksessa tai osoitteessa s-kaupat.fi. Tämän jälkeen tilaus käsitellään, tuotteet haetaan hyllystä ja pakataan kaupassa. Asiakas voi noutaa valmiiksi pakatut ostokset kätevästi valitsemanaan ajankohtana myymälän noutopaikalta. Tuotteet varastoidaan myymälöiden kylmätiloissa aina siihen asti, kun asiakas noutaa tilauksen.
– Lopen ja Tuulosen S-marketteihin avataan ruoan verkkokauppa, jotta voimme helpottaa sekä vakituisten että kesäasiakkaiden kaupassakäyntiä, sanoo projektipäällikkö Tero Vehko.
Keräilykuluja katetaan 7,90 euron suuruisella keräilymaksulla. Verkkokaupat saadaan toimintaan viimeistään kesäkuun alkupuolella, ja ruoan verkkokauppa on avoinna toistaiseksi koko kesän ajan.
Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, projektipäällikkö Tero Vehko, 050 363 6480
S-kaupat.fi kokoaa alleen kaikki S-ryhmän yli 1000 päivittäistavarakaupan toimipaikkaa, joista tällä hetkellä yli 200 tarjoaa ruoan verkkokaupan palveluita. S-kaupat.fi-palveluun voi tutustua osoitteessa www.s-kaupat.fi tai S-kaupat-sovelluksen voi ladata älypuhelimeen omasta sovelluskaupasta.
Hyvästä palvelustaan tunnetusta Sale Poltinahosta on kuoriutunut kertaheitolla energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi myymälä. Jo vuosi sitten myymälän miljöö päivitettiin, ja tuttu punakeltainen värimaailma sai siirtyä takavasemmalle. Energiatehokkaasta ja raikkaan ilmeen omaavasta Salesta löytyy myös paikalliseen makuun räätälöity tuotevalikoima.
– Vastuulliset valinnat ohjaavat myymäläuudistuksia Hämeenmaalla, ja ilokseni voinkin todeta, että Sale Poltinahosta löytyy nyt uusi, energiatehokas hiilidioksidilaitos. Myös kaikki kylmälaitteet ovat vaihdettu, iloitsee ryhmäpäällikkö Marko Leppänen.
Uudistus tehtiin asiakaslähtöisesti, paikallisten asukkaiden tarpeita kuunnellen.
– Olemme pyrkineet tekemään uudistuksen hyvin asiakaslähtöisesti ja onnistuneetkin siinä erittäin upeasti. Tärkeimmät tuoteryhmät saivat paljon lisää valikoimaa, kertoo Marko.
– Meille on erityisen tärkeää kuunnella asiakastoiveitamme ja toteuttaa niitä. Myymälästämme haetaan huomattavan paljon eväitä töihin, kouluun ja harrastuksiin, joten uudistuksen myötä laajensimme erityisesti take away -tuotteiden ja valmisruokien valikoimaa entisestään, hymyilee myymäläpäällikkö Ville-Veikko Sulin-Saaristo.
Kaupunki-Sale parhaimmillaan
Vilkkaasti liikennöidyn Poltinahontien risteyksessä sijaitsevalla Salella on aina ollut maine hyvän palvelun myymälänä, jossa asiakkaat kohdataan astetta paremmin.
– Pienessä myymälässä palvelu on aika ”kioskimaista”, henkilökunta tulee hyvin tutuksi asiakkaille, Ville-Veikko kuvailee.
Myymälän sydän onkin sen henkilökunta, jolle Ville-Veikko ja Marko osoittavat suurimmat kiitokset.
– Henkilökunta työskenteli remontin myötä poikkeusoloissa muutama viikon, ja he selviytyivät siitä todella hienosti. Kiitos hyvästä työstä kuuluu heille, Marko hehkuttaa.
– Henkilökunta on ottanut uudistuksen todella innostuneesti ja hyvällä fiiliksellä vastaan. Kiitän suuresti heitä sekä asiakkaita kärsivällisyydestä remontin aikana, Ville-Veikko jatkaa.
Uudistunutta Sale Poltinahoa juhlistetaan erilaisilla tarjouksilla keskiviikon ja perjantaina välisen ajan 17.–19.5.2023.
– Toivotamme jokaisen tervetulleeksi tutustumaan uudistuneeseen myymälään, iloitsee Ville-Veikko.
Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, ryhmäpäällikkö Marko Leppänen, 044 076 4359
Osuuskauppa Hämeenmaa investoi voimakkaasti sähköautojen latausasemaverkostoon. Viime viikolla ABC-suurteholatauspisteet valmistuivat ABC Riihimäelle ja tänään perjantaina oli vuorossa ABC Renkomäki Lahdessa.
Osuuskauppa Hämeenmaan ensimmäinen ABC-latausasema avattiin ABC Heinolaan 2021, jonka jälkeen kasvu on ollut nopeaa. Tällä hetkellä Hämeenmaan alueella on ABC-latausasemia kaikkiaan kahdeksassa eri toimipaikassa.
– Nyt avattu ABC Renkomäen ABC-suurteholatauspiste varmistaa sähköautojen tehokkaan ja nopean lataamisen Nelostiellä yhdellä Suomen vilkkaimmista taukopaikoista. ABC Renkomäen latausasemalla on latausmahdollisuus yhtäaikaisesti kuudelle autolle. Kuusi CCS-pistoketta jakavat dynaamisesti yhteensä 400 kW lataustehoa, kertoo Hämeenmaan ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen.
Tämän vuoden aikana Hämeenmaan alueella tavoitellaan avattavaksi vielä kahdeksan uutta sähköautojen suurteholatausasemaa.
− Vauhti rakentamisessa kiihtyy. ABC Renkomäen lisäksi tavoittelemme suurteholatauspisteen avausta kaikkien Hämeenmaan Prismojen yhteyteen vielä kuluvan vuoden aikana, Kovanen kertoo.
ABC-latausverkostoa kehitetään jatkuvasti Hämeenmaan alueella
S-ryhmä haluaa edistää hiilineutraalia liikkumista ja mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Tavoitteena onkin koko maan kattava, noin tuhat latausasemaa käsittävä sähköautojen latausverkosto vuoden 2024 loppuun mennessä. Hämeenmaa on osaltaan vahvasti mukana kehitystyössä.
Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen, 050 344 1462
Kevytpuutarhan pop up -myymälät ovat nousseet jälleen tänä keväänä 14 Hämeenmaan myymälän pihalle. Pop upien myötä puutarhatuotteita ja kesäkukkia on saatavilla myös niissä myymälöissä, joista ei varsinaista kesäpihaa löydy. Laajempi kesäpiha löytyy Hämeenmaalla Prisma Riihimäeltä, Prisma Forssasta ja Lahden Prisma Holmasta. Launeen Prismaan on puolestaan auennut kesäkukkamyymälä.
Suurempien myymälöiden kesäpihoilla on saatavilla laajempi valikoima tuotteita, muun muassa perennoja ja puuvartisia monivuotisia kasveja. Suosikkituotteet ovat kuitenkin samoja lähes myymälästä riippumatta. Asiakkaiden suosikkeja ovat esimerkiksi orvokkiamppelit, terassihortensiat ja mullat.
Pop upit ovat avanneet oviaan säiden mukaan huhtikuun loppupuolella. Puutarhamyynnin sesonki käynnistyy toden teolla toukokuussa: vilkkaita myyntipäiviä ovat perinteisesti olleet esimerkiksi äitienpäiväviikonlopun lauantai ja helatorstai.
Puutarhan pop upit ovat saaneet asiakkailta positiivisen vastaanoton. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla on iloittu siitä, ettei kesäkukkia ole tarvinnut lähteä hakemaan kauempaa, vaan ne saa ostettua omalta kylältä muiden ostosten yhteydessä.
Hämeenmaan kevytpuutarhan pop up -myymälät kesäkaudella 2023
- ABC Padasjoki
- Sale Artjärvi
- Sale Hollola
- Sale Hämeenkoski
- Sale Läyliäinen
- Sale Myrskylä
- Sale Renko
- Sale Ryttylä
- Sale Vierumäki
- S-market Hartola
- S-market Iittala
- S-market Lammi
- S-market Loppi
- S-market Padasjoki
Prisma Hämeenlinnassa tammikuussa aloitettu laajamittainen remontti on tullut päätökseen. Myymälässä ollaankin juhlahumussa tulevina viikonloppuina, kun myymälä täyttyy upeista tarjouksista, maistatuksista, tuote-esittelyistä sekä lapsille suunnatusta ohjelmasta.
Remontin myötä Hämeenlinnassa asioidaan nyt uuden ajan Prisman tunnelmassa. Juuri valmistuneessa uudistuksessa lastentuotteet ovat koottu kätevästi samalle alueelle, Ruokatori on saanut tuplasti lisämittaa ja eri osastoilla on tarjota aivan uudenlaista elämyksellisyyttä. Uudistuksessa vaihdettiin myös kaikki myymälän kalusteet uusiin ja kylmäkalusteet energiatehokkaammiksi.
– Lastenmaailman alueelta löydät niin vaipat, vauvanhoitotarvikkeet ja lastenruoat kuin lastenvaatteet, lelut tai vaikkapa synttärikutsujen tarvikkeetkin. Täysin ainutlaatuisena palveluna testaamme uudella osastolla Vauvanhoitopistettä, jossa voi syöttää tai vaihtaa kuiviin pikkuvauvan. Jos siis liikut pikkuvauvan kanssa ostoksilla – niin tervetuloa testaamaan Vauvanhoitopistettä, kertoo Prisma Hämeenlinnan prismajohtaja Minna Hovila-Myllylä.
– Ruokatorin muutos on myös valtava. Metrimäärä tuplaantui ja valikoima kehittyi vahvasti. Savustamme nyt itse tuotteita Oma Savustamolla ja Ruokatorin edessä on palveleva saareke täynnä juustoja sekä leikkeleitä. Myös esimerkiksi valmisruokien ja patonkien valikoima laajeni. Ruokatorin laajennuksen myötä saimme myös uusia työkavereita, Minna jatkaa.
Uutta ilmettä ja valikoimaa saivat myös kauneuden ja hyvinvoinnin, kukkien sekä makeisten osastot.
– Makeisosastollamme on nyt suurin mahdollinen valikoima ja se onkin todella näyttävä, Minna iloitsee.
Hyvä työergonomia osana uudistusta
Uudistus on vaikuttanut myös työntekijäkokemukseen positiivisesti, sillä kassapöydät uudistuivat tuoden henkilöstön työskentelyyn uudenlaista sujuvuutta sekä ergonomiaa. Lisäksi kassajärjestelmä on vaihtunut nykyaikaiseen näppärämpään versioon, joka sujuvoittaa niin henkilöstön työskentelyä, kuin asiakkaiden asiointiakin. Uudet ja ergonomiset työvaatteetkin toimitetaan työntekijöille juuri sopivasti myymälän avajaisiin.
– Kaikki kassapöydät vaihtuivat uusiin ja osassa niistä on kullekin sopivaksi säädettävät ergonomiset sähköpöydät. Asiakkaille kassauudistukset toivat sujuvuutta myös siten, että lisäsimme itsepalvelukassoille yhden takahihnallisen kassapöydän ja saimme asiakkaiden kovasti toivomat koritelineet kassapöytien alkupäähän, Hovila-Myllylä kertoo.
Prisma Hämeenlinnassa keskitytään ennen kaikkea vastaamaan asiakkaiden kysyntään sekä palvelemaan entistä paremmin ja ainutlaatuisemmin.
– Kehitämme tarjontaamme ja palveluitamme aina asiakkaitamme varten, heidän tarpeensa ja toiveensa huomioon ottaen. On ilo päästä palvelemaan asiakkaitamme kokonaan uudistetussa Prismassa, jossa elämyksellisyyttä löytyy nyt aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Asiakaskokemus myymälässämme on kaikin puolin sujuvampi ja helpompi, Minna hymyilee.
– Prisma on ihana siitä, että täältä saa kaiken samasta talosta. Oli mielessä sitten vähän parempi ruoka tai edullisempi ostoskori, kevään ja kesän juhlat taikka kodin sisustus, niin meiltä kyllä löytyy, hän jatkaa.
Minna Hovila-Myllylä summaa lopuksi, että suurin kiitos uudistuksesta kuuluu Prisman henkilökunnalle.
– He ovat jaksaneet upeasti muutosten keskellä ja palvelleet asiakkaitamme aina hymyssä suin, iso kiitos siis heille!
—
Prisma Hämeenlinnan avajaiset (Wartiamäentie 2, 13130 Hämeenlinna)
Avajaisten ajan upeita tarjouksia, maistatuksia ja tuote-esittelyjä sekä lapsille ohjelmaa.
la 6.5. Ihanat Muumit tavattavissa klo 12 ja klo 14. Kasvomaalauspiste klo 11-15. Jaossa ilmapalloja.
su 7.5. Finesports-pelitapahtuma Gaming-alueella klo 12-18
la 13.5. Asiakkailla kakkukahvit klo 9-16. Kasvomaalauspiste klo 10-14. Paikalla Hämeenmaan suloiset Sini- ja Sulo-nallet.
Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, prismajohtaja Minna Hovila-Myllylä, 050 363 6514
Visit Finlandin myöntämän Sustainable Travel Finland -merkin ja sitä tukevan kehittämisohjelman tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana ja helpottaa matkailijoiden valintoja. Merkin saaneet yritykset ja kohteet auditoidaan säännöllisesti, ja niiltä edellytetään toiminnassaan niin ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen kuin taloudellisenkin kestävyyden huomioimista.
– Vastuullisuus on käytännön tekoja. Uusiutuva energia, toimiva kierrätys, ekologiset toimintatavat, lähiruoan suosiminen, ruokahävikin välttäminen, veden ja sähkön kulutuksen tehostaminen sekä yhteistyö lähituottajien kanssa ovat esimerkkejä, jotka ovat vastuulliselle matkailuyrittäjälle normaaliarkea. Ympäristötekojen lisäksi kestävä matkailu ottaa huomioon sosiokulttuurisen hyvinvoinnin, joka näkyy mm. paikallisen kulttuurin kunnioittamisena, esteettöminä palveluina ja henkilöstön hyvinvointiin panostamisena, vastuullisen matkailun asiantuntija Virpi Aittokoski Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä kertoo.
Vanajaveden äärellä sijaitsevassa Vaakuna Hämeenlinnassa vastuullisuus on huomioitu muun muassa aamiaispöydässä, jossa on tarjolla runsas kattaus lähituottajien tuotteita. Ruokahävikkiä vähennetään huolellisella ruokalistasuunnittelulla, jossa huomioidaan raaka-aineiden monipuolinen hyödyntäminen sekä tekemällä tilauksia oikea-aikaisesti. Hotellin vedenkulutusta on tarkkailtu jo useamman vuoden ajan: Veden virtaus on säädetty hotellihuoneissa niin, että turha vedenkulutus on minimoitu huomioiden kuitenkin asiakkaiden viihtyvyys. Ylimääräiset, mutta hyväkuntoiset tavarat, kuten patjat, lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Henkilökunnan hyvinvoinnista huolehditaan esimerkiksi turvallisella työilmapiirillä, maksuttomilla ja kattavilla työterveyspalveluilla, ensiapu- ja turvallisuuskoulutuksilla sekä liikunnan ja hyvinvoinnin ePassi-edulla.
– Kehitämme hotellimme vastuullisuutta jatkuvasti eteenpäin. Haluamme, että vastuullisuus näkyy hotellissamme asiakkaalle konkreettisina asioina ja tekoina, kertoo hotellinjohtaja Jani Aaltonen Hämeenlinnan Vaakunasta.
– Yhtenä STF-tunnuksen osa-alueena on sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Tästä konkreettisina esimerkkeinä on paikallisen taiteilijan, Päivi Lartaman, luotsaaman Galleria Vanajan avautuminen maaliskuussa hotellimme tiloihin sekä se, että hotellimme henkilökunnalla on erinomainen tuntemus paikallisesta alueesta, nähtävyyksistä ja aktiviteeteista, Aaltonen jatkaa.
Asiakas valitsee yhä useammin majoituskohteensa sen perusteella, miten hyvin vastuullisuusasiat on hoidettu ja miten hyvin arvomaailma vastaa heidän omaansa. Vaakunalla onkin jo pitkään ollut kansainvälinen Green Key -ympäristösertifikaatti.
– Vastuullisuus on toimintamme ydintä ja luonnollinen osa jokapäiväistä arkeamme. STF-merkin saaminen Green Key –merkin rinnalle tuntuukin todella upealta ja motivoi meitä jatkamaan vastuullisuustyötä entistä suuremmalla innolla, Aaltonen hymyilee.
Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnaa tullaan uudistamaan lähivuosina. Uudistustyöt tukevat hotellin vastuullisuustavoitteita, sillä samassa yhteydessä tarkistetaan, että ilmanvaihto ja valaistus ovat energiaa säästäviä.
Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, hotellinjohtaja Jani Aaltonen, p. 044 743 3371