Nelipyörä Oy:llä on takanaan onnistunut alkuvuosi ja vuoden ensimmäinen kvartaali. Sekä uusien autojen että vaihtoautojen myynti on haastavassakin taloustilanteessa sujunut odotuksia paremmin. Kevättä kohti mennessä useimmiten autokauppa kiihtyy ja se näkyy myös Nelipyörässä.

– Vaihtoautojen myynti kasvoi alkuvuoden aikana ollen +11 % viime vuoteen verrattuna, mikä on erittäin hieno tulos, kun koko Suomen vaihtoautomarkkina on tällä hetkellä +6,9 %. Olemme siis voineet palvella asiakkaitamme erittäin hyvin sekä tarjoamaan heille autojen lisäksi oikeat palvelut, Nelipyörän myyntijohtaja Thomas Ljunggren kertoo.

Myös uusien autojen osalta kehityssuunta on oikea – viime vuoteen verrattuna uusia autoja on tilattu jopa +41,0 %, muun valtakunnan uusien autojen tilaussopimuskannan ollessa +14,5 %.

– Asiakkaat ovat löytäneet Nelipyörän tarjoamasta sopivia autoja kevättä kohti mentäessä, ja myyntimme on selkeästi vilkastunut edellisvuodesta. Uusien autojen myynti vilkastuu useimmiten kevätauringon kanssa kilpaa, Ljunggren kertoo.

Eniten hankitaan hybridejä ja sähköautoja – uutena ja käytettynä

Ladattavien hybridiautojen myynti on tuplaantunut Nelipyörässä vuoden takaiseen verrattuna. Kysyntään ovat vaikuttaneet niin hintojen alennukset, ympäristötietoisuuden lisääntyminen sekä design.

– Meiltä kysytään tällä hetkellä erittäin paljon hybridejä ja täyssähköisiä autoja, joilla on ulkonäköä, kokoa ja suorituskykyä – niin toiminnoiltaan kuin toimintamatkaltaan, Ljunggren taustoittaa.

Nelipyörässä nähdään, että tämän hetken vaihtoautomarkkinalla jokainen autoliike on samojen autojen perässä, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Samalla uusien autojen hinnat ovat laskeneet.

– Kun tähän yhtälöön lisätään ajankohtaiset, reippaat kampanjat, niin jossain vaiheessa näemme, että uuden auton ostaminen tulee kannattavammaksi kuluttajalle. Tässä voi verrata rahoituskuluja ja huoltokustannuksia keskenään, niin pian kuluttaja huomaa, että uusi auto onkin kannattavampi. Tämä näkyy meillä kysynnässä ja myynnissä, Ljunggren kertoo.

Autoala edelleen kovassa murroksessa – vanhoilla opeilla ei enää pärjää

Autoala muuttuu tällä hetkellä radikaalisti ja nopeasti. Markkinoille tulee uusia automerkkejä varsinkin Aasiasta, ja ihmiset haluavat ajokokemukseltaan sekä futuristisuutta että huoltovapautta, turvallisuutta ja pitkää toimintamatkaa – auton käyttövoimasta riippumatta.

Myös automyynnissä puhaltavat raikkaat tuulet, ja tätä muutosta johtavat autoalalle enenevissä määrin rohkeasti astuneet autoalan nousevat naiset.

– Myyjillä on käytössään samanaikaisesti useita eri kanavia, ja kiinnostus asiakkaasta ja hänen tarpeistaan korostuu entistä enemmän, Ljunggren taustoittaa.

Kyydissä on pysyttävä ja halu kehittää tulee olla kova, muuten kilpailussa ei pärjää. Tämä on todettu myös Nelipyörässä.

– Olemme kehittäneet toimintaamme niin, että meiltä asiakas saa autoiluun oikeastaan kaiken muun paitsi polttoaineen. Me myös myymme meille tulleet vaihtoautot, eikä meidän huollossamme katsota merkkiin, vaan kaikki huolletaan. Olemme myös avaamassa uutta rengashotellia Lahden alueelle, jolla sekin ruutu täytetään, Ljunggren paljastaa.

Lisätietoja

Thomas Ljunggren, myyntijohtaja, Nelipyörä, thomas.ljunggren@nelipyora.fi, 050 380 9010

 

Asiakasomistajapäivät 17.-21.4.2024 Prismoissa! Saat S-Etukortilla JOPA -15% alennusta kaikista käyttötavaroista, myös jo alennetuista hinnoista!

Alennuksen saat S-Etukortilla näistä tuotteista:

-5% alennusta

• puhelimet
• televisiot
• pelikonsolit
• tietokoneet ja tablettitietokoneet
• urheilu- ja älykellot
• isot kodinkoneet: jääkaapit, pakastimet, liedet, uunit, pesukoneet ja kuivausrummut sekä liesituulettimet
• polkupyörät
• piharakennukset
• kylpytynnyrit ja porealtaat
• raskas rauta, kuten teräkset, sementti-, betonivalu- ja tiilituotteet, puutavara, rakennuslevyt, huovat ja eristeet
• kiukaat
• kompostorit /komposti-WC:t sekä polttavat ja pakastavat WC:t
• nestekaasu
• älylukot ja tarvikkeet

-15% alennusta

• jalkineet ja laukut, jalkineidenhoito
• naisten-, miesten- ja lasten pukeutuminen
• keittiötarvikkeet ja astiat
• kodin tarvikkeet, tekstiilit, valaisimet ja sisustustuotteet
• kirjat, paperi- ja toimistotarvikkeet
• lelut ja pelit
• liikunta- ja urheiluvälineet, pyöräilytarvikkeet
• musiikki, elokuvat, PC-/konsolipelit sekä tarvikkeet
• elektroniikan laitteet, kuten kuulokkeet, kaiuttimet, kamerat, navigointilaitteet, tulostimet, näytöt, kotiteatterit ja digiboxit
• puhelin- ja elektroniikkatarvikkeet
• tietotekniikan tarvikkeet
• pienet kodinkoneet, kuten kahvinkeittimet, leivänpaahtimet, imurit, hiustenkuivaajat, partakoneet yms.
• piha- ja puutarhatuotteet
• rakentamisen ja remontoinnin tuotteet
• autoilutuotteet
• lamput, paristot ja taskulamput
• pesuaineet
• meikit ja kosmetiikkatarvikkeet
• korut
• hiusvärit
• siivoustarvikkeet
• kertakäyttöastiat, servetit
• kynttilät
• eläintarvikkeet
• kukat
• vauvanhoitotuotteet
• Sanoma- ja aikakauslehdet

Niin kauan kuin tavaraa riittää. Ei varauksia tai ennakkomyyntiä. Etu ei koske: tilausmyyntituotteita, elintarvikkeita, eläinruokaa, urheiluravinteita, alkoholi-, nikotiini- ja tupakointituotteita, vaippoja, pehmopapereita, postimerkkejä eikä Prepaid-kortteja.

Tilaisuudet olivat ensimmäiset Hämeenmaan järjestämät. Hämeenlinnan Vaakuna-hotellissa keskiviikkona 3.4.2024 ja Lahden Seurahuoneella torstaina 4.4. järjestettyjen tilaisuuksien tavoitteena oli luoda uutta ja vahvistaa nykyistä yhteistyötä sekä mahdollistaa verkostoituminen.

– Haluamme osoittaa, että te lähitoimittajat olette meille todella tärkeitä. Haluamme myös tarjota teille mahdollisuuden tuoda tuotteitanne Hämeenmaan kauppoihin, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto puhui lähitoimittajille Lahden tapaamisen alussa.

Vormisto kannusti lähitoimittajia käyttämään verkostoitumismahdollisuutta hyväkseen.

– Verrokkeja ja kumppaneita ei välttämättä arjessa kovin helposti löydy, mutta toivottavasti löydätte täältä myös sen ulottuvuuden.

”Tällaiset ovat tosi arvokas juttu”

Lähitoimittajatapaamiset alkoivat yhteisellä lounaalla ja keskusteluilla niin Hämeenlinnassa kuin Lahdessakin.

– Täällä on aika paljon jatkojalostajia, me taas olemme alkutuottajia. On kuitenkin hyvä kuulla asioista myös muilta kanteilta, Sakari Saarelma totesi.

Hän ja vaimonsa Elina Saarelma pyörittävät yhdessä heinolalaista Saarelman tilaa, jonka päätuote on kesäkurpitsa.

– Lähdimme tänne avoimin mielin. Odotan eniten toisten viljelijöiden tapaamista ja sitä kautta mahdollisesti myös työn arjen jakamista jatkossa, Elina Saarelma kertoi.

Saarelmat toivoivat, että vastaavia tilaisuuksia järjestetään jatkossakin – ehkä myös sellaisessa muodossa, jossa ns. saman alan toimijat koottaisiin hetkeksi yhteen tilaisuuden aikana.

– Tällaiset ovat tosi arvokas juttu, pohti Sakari Saarelma.

Heinolalaisen Saarelman tilan yrittäjät Sakari ja Elina Saarelma odottivat lähitoimittajatapaamiselta erityisesti toisten oman alueen viljelijöiden tapaamista. Kuva: Tommi Mattila

Myös Tofusta oy:n Päivi Partonen toivoi, että vastaavia tilaisuuksia järjestetään myös jatkossa. Padasjoella toimiva Tofusta valmistaa tofua ja tofujalosteita, joita on myynnissä mm. Lahden alueen Prismoissa.

Tofustan uusin tuoteperhe on mainio esimerkki paikallisesta lähiyhteistyöstä.

– Olemme lähteneet työstämään härkäpapua yhteistyössä naapuritilan kanssa, Päivi Partonen kertoi.

Yhteistyön tuloksena syntyi viime vuonna lanseerattu Haba-härkäpaputuoteperhe.

Tofusta oy:n Päivi Partonen (kuvassa keskellä) toivoi, että alueellisia lähitoimittajatapaamisia järjestetään myös jatkossa. Kuva: Tommi Mattila

Seuraa trendejä, mutta älä juokse niiden perässä

Uusien yhteistyömahdollisuuksien luomisen, nykyisen yhteistyön syventämisen ja verkostoitumisen lisäksi lähitoimittajatapaamisten ohjelmassa oli useampi ajankohtainen puheenvuoro.

Lähitoimittajan puheenvuoron piti Viipurilaisen Kotileipomon Teppo ”Tepi” Ylä-Hemmilä. Hän kertoi lyhyesti yrityksen historiasta ja myös omasta tuotekehitysvastaavan roolistaan.

Viipurilainen Kotileipomo tekee yhteistyötä esimerkiksi useamman osuuskaupan kanssa. Paikallisuudella on kuitenkin erityisen iso merkitys Asikkalan Vääksyssä toimivalle perheyritykselle.

– Hämeenmaa on meille tällä hetkellä isoin kumppani. Paikallisuus on meille tärkeää, vaikka jakelupeittomme on paljon isompi kuin Hämeenmaan alue.

Tepi Ylä-Hemmilä antoi lähitoimittajille yhteisen vinkin.

– Kaikille yrittäjille on tärkeää olla utelias maailmaa kohtaan. Meidän pitää yrittää imeä kaikkia vaikutteita ja trendejä, mutta kaikkien trendien perässä ei välttämättä kannata juosta, koska harva trendi pysyy pitkään. Perusasioissa pysyminen voi olla järkevämpää. Esimerkiksi jos puhutaan leivän kaupallisuudesta: Tee ruis tai kaura, vehnä on siinä rajoilla. Jos laitat vehnän kanssa jotain muuta, niin sitten se toimii. Mutta jos laitat leipään siemeniä, sulta putoaa heti potentiaalisesta asiakaskunnasta lähes puolet pois.

Viipurilaisen Kotileipomon Teppo Ylä-Hemmilä piti tilaisuudessa lähitoimittajan puheenvuoron. Kuva: Tommi Mattila

Yhteistyöllä oma alue paremmin esille

MTK Hämeen tervehdyksen tapaamiseen toi jäsenpalvelukehittäjä Outi Kyöstilä. Hän puhui muun muassa siitä, mistä hämäläinen ruoka koostuu.

– Totta kai raaka-aineesta, tuotteesta ja sen jatkojalostamisesta, mutta myös osaamisesta ja kehittämistyöstä, jota me Hämeessä teemme. Meidän pitäisi olla ylpeitä omasta osaamisestamme ja tekemisestämme ja tuoda niitä kaikessa esiin.

Outi Kyöstilä pohti puheenvuorossaan myös, mitä voimme tehdä yhdessä hämäläisen ruoan menestymisen eteen.

Yhteistyön ja oman alueen osaamisen esille nostamisen tematiikkaa toi esille myös Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä. Hän kertoi kuulijoille Hämeenmaan eri tavoista nostaa lähitoimittajia ja lähituotteita esille viestinnässään ja markkinoinnissaan.

Kaikki lähtee kestävyydestä

LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntijan Pasi Rajan puheenvuoron aiheena oli Food Pilot Plant eli kasvipohjaisten tuotteiden kehitys- ja testausympäristö.

– Kestävyys on ydinajatus kaikessa tekemisessä, niin myös meillä.

LABin Lahden kampuksella toimiva kehitys- ja testausympäristö on paikka, jossa yritykset pystyvät tekemään pilotteja tai tuotekehitystyötä. Kesällä 2023 toimintansa aloittaneessa ympäristössä on tilaa noin 600 neliömetrin verran.

Vastuullisuuteen on monta näkökulmaa

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa puhui lähitoimittajille vastuullisuuden merkityksestä ruoan arvoketjussa kaupan näkökulmasta.

– Ihmiset ajattelevat vastuullisuudesta hyvin eri tavoin. Mikään näistä asioista ei ole mustavalkoinen, on monia erilaisia näkökulmia. Jollekin vastuullisuus on kotimaisuutta, jollekin luomua, jollekin päästöjä, jollekin ihmisoikeusasioita. Vastuullisuus on näitä kaikkia, mutta painotamme asioita eri tavoin.

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa puhui lähitoimittajille vastuullisuuden merkityksestä ruoan arvoketjussa kaupan näkökulmasta. Kuva: Tommi Mattila

Elomaa painotti, ettei taloudellista näkökulmaa voi unohtaa.

– Hyvä talous on aina pohjalla, kun jotain tehdään.

Nina Elomaa esitteli kuulijoille myös S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa ja kertoi tärkeimmistä tavoitteista.

Ruokatrendeissä näkyvät muun muassa hinta ja helppous

Hämeenmaan vastuullisuus- ja valikoimapäällikkö Niina Toivonen puhui lähitoimittajille ajankohtaisista ruoan kulutustrendeistä.

– Hinta on tällä hetkellä se, joka kuluttajaa erityisesti puhuttelee, samoin helppous. On paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan helppoudesta. Meillä on myös yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan siitä, että pystyvät kuluttamaan omien arvojensa mukaisia tuotteita.

Kuluvan vuoden ruokatrendeistä Toivonen nosti esille seuraavat: 1) hinta, 2) sekaruokavalion paluu, 3) hedelmien ja vihannesten uudelleen löytyminen, 4) valmisruokien suosion kasvu, 5) pakasteiden hyödyntäminen eli ns. pakasteapu ruoanlaitossa, 6) herkuttelu, 7) kansainvälisten makujen nousu ja 8) olen sitä mitä syön -ajattelu, joka korostuu etenkin nuoremmilla ikäryhmillä.

Niina Toivonen kertoi myös lähituotteen polusta osuuskaupan valikoimaan – joka useimmille kuulijoille olikin ennestään tuttu.

Hämeenmaan vastuullisuus- ja valikoimapäällikkö Niina Toivonen puhui lähitoimittajille mm. ajankohtaisista ruoan kulutustrendeistä. Kuva: Tommi Mattila

Finaalipaikkaan Hämeenmaan oikeutti koko henkilöstölle maksettava ylimääräinen tulospalkkio, jota osuuskauppa on maksanut jo neljättä vuotta peräkkäin työntekijöilleen.

Hämeenmaalaiset saavat vuosittain myös tavoitteisiin sidottua, työryhmäkohtaista tulospalkkiota.

Viime vuodelta Hämeenmaan kokoaikainen työntekijä sai tavoitteisiin sidottua tulospalkkiota keskimäärin 800 euroa, mikä nosti bonuksen kokonaismäärän jopa noin 2 000 euroon.

– Tausta-ajurina ja tavoitteena on, että henkilöstö on motivoitunutta, sitoutuneempaa ja asiakaspalvelu parempaa – se, että henkilöstö kokisi työnsä arvostetummaksi, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto toteaa Kauppalehdessä ystävänpäivänä julkaistussa artikkelissa.

Anna äänesi ja osallistu lahjakorttiarvontaan

Oikotien Vastuullinen työpaikka -yhteisö palkitsee vuosittain työelämän parhaan vastuullisuusteon. Suomalaiset äänestävät huhtikuun ja toukokuun alun aikana siitä, mikä ehdolla olevista työelämäteoista on heidän mielestään vastuullisin.

Voit äänestää mielestäsi parasta tekoa 5.5. asti Oikotien äänestyssivulla. Äänestämällä osallistut 100 euron arvoisen GoGift-lahjakortin arvontaan.

Kilpailun kolme parasta palkitaan torstaina 30.5. klo 9–10 Oikotien järjestämässä webinaarissa.

Näin kilpailun finalistit valittiin

Työntekijöiden ja työnantajien oli mahdollista ilmoittaa Oikotien sivustolla maaliskuun 2024 aikana tunnustuksen arvoisista työelämän vastuullisuusteoista. Oikotien raati valitsi ennätyksellisestä 46 ehdokkaan joukosta kymmenen erilaista vastuullisuustekoa eri toimialoilta ja erikokoisista organisaatioista.

Valitut kymmenen tekoa ovat monipuolisesti työelämän vastuullisuuteen vaikuttavia tekoja ja koskettavat ihmisiä joko paikallisesti tai yhteiskunnallisesti.

 

Lue myös:

https://hameenmaa.fi/news/osuuskauppa-hameenmaan-henkilostolle-yli-kolmen-miljoonan-euron-ylimaarainen-tulospalkkio/

Läyliäisten Salessa on käynyt kuhina viime aikoina, kun kylämyymälää on uudistettu lattiasta kattoon. Miljööuudistus on nyt valmis ja uudistuneen, uuden konseptin myymälän avajaisia vietetään 11.4.

– Olemme kaikki todella innoissamme uudistuneesta myymälästämme! Myymälän ilme muuttui aivan uudelle tasolle, se on entiseen verrattuna todella pirtsakka ja raikas, sillä värisävyt ovat vaaleita ja toisiinsa yhteensopivia. Selkeät yhtenäiset hyllypäädyt ja niissä käytetty mintun sävy luovat kivaa ryhtiä kaupan ilmeeseen. Suurta lisäarvoa ja helpotusta arkeen niin meille myyjille kuin asiakkaillekin tuovat uudet hyllyväliopasteet, Sale Läyliäisten vt. myymäläpäällikkö Roosa-Maria Malmivaara kertoo innostuneesti uuden kaupan avauksen kynnyksellä.

Tutut ja toimivat palvelut pysyvät, aukioloajat laajenevat kesää kohti

Miljööuudistuksessa Sale Läyliäisten myymälään saatiin lisää valikoimaa ja erityisesti tuoretuotteille saatiin kaivattua lisätilaa. Myös juomaosasto laajentui, mistä odotetaan hyvää palautetta.

– Siellä on nyt kesäjuomille hurjasti lisätilaa, ja muutenkin olemme panostaneet valikoimiin. Erityisesti kukkien sekä tuoreiden hedelmien ja vihannesten esillepanoon. Kesäpiha, kaasunmyynti ja vesipiste tarjoavat niin mökkiläisille kuin paikallisillekin lisäarvoa, jonka ansiosta ei tarvitse reissata kauemmas, Malmivaara hehkuttaa.

Kesän ajaksi Läyliäisten Salen aukioloajat laajenevat. Huhtikuun toiselta viikolta alkaen kauppa on auki maanantaista lauantaihin kello 22 asti ja sunnuntaisin kello 21 asti.

– Kesäisin meidän asiakasmäärämme kasvaa ja haluamme vastata asiakkaiden kysyntään mahdollisimman hyvin. Väkimäärä alueellamme lisääntyy kevätauringon kanssa kilpaa, Malmivaara kertoo.

Uusi myymälä aiheuttaa ilonpirskahduksia myös henkilökunnassa

Uudistunut Sale Läyliäinen on henkilökunnalleen edelleen timanttinen paikka olla töissä. Yhteishenki on käsinkosketeltava ja nyt uudet tilat ja ratkaisut tuovat työhön paljon kaivattua selkeyttä.

– Meidän henkilökuntamme on erittäin innoissaan uudistuksesta! Olemme kuulleet, että töihin on ihana tulla, kun kaikelle on paikkansa, ja asiakkaat ovat jo nyt antaneet positiivista palautetta ovista ja ikkunoista – ja sitähän on aina mukava ottaa vastaan, Osuuskauppa Hämeenmaan Sale Läyläisistäkin vastaava ryhmäpäällikkö Katri Lehtinen kertoo.

Sale Läyliäisissä pienen paikkakunnan ja myymälän tunnelma on omaa luokkaansa. Tästä – paikallisuudesta ja pilkkeestä silmäkulmassa – kertoo myös kaupan uusi paikallismerkki, jossa hymyilee peruna.

– Myymälän uusi paikallismerkki on aiheuttanut positiivisessa mielessä hymyjä niin henkilökunnassa kuin asiakkaissakin. Paikallismerkissä on hymyilevä peruna, sillä Loppi on tunnettu perunapitäjä ja tämä on myös suuri ylpeyden aihe asiakkaillemme, Malmivaara kertoo.

Sale Läyliäisen henkilökunta odottaa innoissaan kesäkaupan alkua, mikä onkin auringonpaisteesta päätellen aivan kulman takana.

– Koko Läykän Salen henkilökunta toivottaa kaikki asiakkaamme aurinkoisin mielin tutustumaan ja ostostelemaan uuteen, pirteään myymäläämme, Malmivaara iloitsee, samalla toivottaen kaikille oikein ihanaa kesää!

Katso Sale Läyliäisten ajankohtaiset uutiset, kampanjat, palvelut ja aukioloajat täältä: Sale Läyliäinen | Aukioloajat ja yhteystiedot | S-kaupat ruoan verkkokauppa

 

Lisätietoja:

Roosa-Maria Malmivaara, vt. myymäläpäällikö, p. 041 730 3390 / roosa-maria.malmivaara@sok.fi.

 

Prisma Forssa on kokenut historiansa suurimman uudistuksen, kun myymälässä uusittiin käytännössä kaikki lattiasta kattoon – laitteet, valikoima, palvelut, henkilökunnan työpisteet ja myymäläpohja. Uusi, moderni ja energiatehokas myymälä vastaa nyt paremmin alueen asiakkaiden toiveisiin. Uudistuneen myymälän avajaisia vietetään keskiviikkona 17.4.2024, ja koko kevään aikana luvassa on paljon tapahtumaa lapsille, nuorille ja aikuisille.

Uudistuksen kynnyksellä ryhmäpäällikkö Marko Leppänen on innoissaan – uudistus on onnistunut ja kaikki näyttää juuri siltä miltä pitääkin. Prisma Forssa on totisesti asiakkaitaan varten suunniteltu ja rakennettu moderni kokonaisuus.

– Nyt oli oikea aika päivittää koko myymälämme kerralla kuntoon, kaikki uudistettiin! Prismamme palvelut ja valikoima ovat asiakkaillemme parempia ja liikkeemme on aiempaa energiatehokkaampi, Leppänen kiteyttää.

Järkevöitetty myymäläpohja helpottaa asiointia

Prisma Forssan myymäläpohja on kokenut uudistuksen, ja miljöö on suunniteltu S-ryhmän viimeisimmän Prisma-konseptin mukaan, mikä sujuvoittaa asioimista jatkossa. Käyttötavarat ja päivittäistavarat löytyvät tutuilta paikoiltaan – uusimman konseptin mukaisesti.

Alkuvuoden aikana muun muassa makeisosasto uusittiin kauttaaltaan, kauneus ja hyvinvointi -osasto muutettiin uuden konseptin mukaiseksi, lastenmaailma rakennettiin täysin uudeksi, ja urheiluosaston valikoima laajeni huomattavasti aiempaan verrattuna.

– Uudistuksen aikana ja suunnittelussa otimme asiakastoiveita mahdollisimman paljon huomioon. Kasvatimme muun muassa valikoimaa siellä, missä sitä on toivottu, Prisma Forssan käyttötavarapuolesta vastaava myyntipäällikkö Satu Lehtonen luettelee innoissaan uudistuksesta.

Prisma Forssasta asiakkaat saavat jatkossa myös valmista ruokaa mukaan laajasta valikoimasta. Uusi sushipiste tarjoaa lämpimät aasialaiset ruoat, leipomosta saa herkkuhetkiin Jokioisten Leivän paikan päällä paistettuja munkkeja ja muita makeita, palvelutiskiltä täytettyjä patonkeja ja saapa kaupasta siellä valmistettua tuoretta pizzaakin.

– Näiden lisäksi avasimme käyttötavaraosastolle keräily- ja noutopalvelut helpottamaan asiakkaidemme arkea. Ostoksia voi tehdä prisma.fi-verkkokaupassa, Leppänen nostaa esiin.

Valikoimissa näkyvät myös paikalliset pientuottajat, joiden tuotevalikoimaa on kasvatettu entisestään.

– Kaupastamme löytyy nyt oma leipomo ja palvelutiskiltä runsas valikoima tuoreita ruokia. Olemme myös tuoneet kauppaan uusia tuotteita pientuottajilta. Näillä uudistuksilla pystymme paremmin vastaamaan myös erikoisempiin pyyntöihin – yli ketjuvalikoimien, monipuolisen asiakaskuntamme mukaan, Prisma Forssan päivittäistavara- ja palvelupäällikkö Henna Heinonen hehkuttaa.

Henkilökunnalle entistä paremmat työolot moderneilla ratkaisuilla

Prisma Forssan henkilökunta on ollut aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa uutta myymälää. Henkilökunnan innostuksen voi aistia myymälän käytävillä ja puheissa – moderni kauppa toi mukanaan esimerkiksi modernit työpisteet ja taukotilat.

– Uudistimme heti ensimmäisenä taukotilat, ja kaikki kassapöydät yhtä lukuun ottamatta ovat korkeussäädettäviä. Myyjät voivat asettaa työpisteensä siis oikealle korkeudelle, kuten moderneissa toimistoissakin on totuttu tekemään. Kaupassamme on myös muualla sähköistettyjä työpisteitä käytössä, Leppänen kertoo.

Henkilökuntaa on kiittäminen myös laajemmasta kukkaosastosta, siltä nimenomaan henkilökunnan toiveissa oli, ettei se ainakaan pienene. Tämä otettiin huomioon suunnitelmista ja nyt asiakkaat pääsevät nauttimaan entistä laajemmasta kukkasadosta tulevana keväänä ja alkukesästä.

Henkilökunnan työasut myös päivittyivät vastaamaan modernin työn tarpeita, mikä tekee työnteosta entistä turvallisempaa ja helpompaa.

– Tahdomme kiittää henkilöstöämme kovasta rypistyksestä – olette kaikki tehneet hienoa työtä ja nyt päästään nauttimaan toden teolla uudesta myymälästämme. Tämä on totisesti ollut koko Prisma Forssan yhteinen projekti, ja siksi tästä tulee niin hyvä! Meillä on hieno porukka töissä! Leppänen, Lehtonen ja Heinonen kiittelevät yhteisesti.

S-Pankkipiste uudistettiin samalla palvelemaan paremmin asiakkaitaan

Prisma Forssan yhteydessä toimiva S-Pankkipiste uusittiin myös kevään aikana uuden konseptin mukaiseksi. Asiakkaille uudessa ja isommassa S-Pankkipisteessä on viihtyisät, rauhalliset ja tyylikkäät asiointipisteet.

– Uudet tilat on suunniteltu toimiviksi niin asiakkaiden kuin henkilökuntammekin näkökulmasta. Puitteet pankkiasiointiin ovat nyt erittäin hyvin kunnossa, kertoo S-Pankin palvelupäällikkö Matti Maalehto.

S-Pankki Forssan Prisman yhteydessä palvelee asiakkaitaan maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin kello 10–17, tiistaisin vain ajanvarauksella. Käteispalvelut ovat avoinna maanantaisin ja perjantaisin kello 10–12.

Kevään tapahtumia Prisma Forssassa

Uudistuneen Prisma Forssan avajaisia vietetään keskiviikkona 17.4., jolloin Lettukeisari maistattaa asiakkaille herkullisia lettuja. Perjantaina 19.4. kello 10 alkaen järjestetään Palvipossupäivä.

Keväällä tapahtuu myös paljon muuta:

 

Tervetuloa tutustumaan uudistuneeseen Prisma Forssaan!

Lisätietoja

Marko Leppänen, ryhmäpäällikkö, puh. 044 076 4359, marko.leppanen@sok.fi

 

Prisma Riihimäen ravintolamaailma kokee mittavan uudistuksen huhtikuussa, kun ravintola uudistuu niin sisustukselta kuin tarjoamaltaan. Uudistusta tehdään 14.–24.4., ja uuden konseptin mukainen Pizza & Buffa sekä jälkiruokasirkus avataan asiakkaille suunnitelman mukaan 25.4. Tiloissa toimivat Hesburger sekä kahvila palvelevat asiakkaitaan koko uudistuksen ajan normaalin aukioloajoin.

Uuden konseptin mukainen ruokailuelämys

─ Ravintolan uudistuksella haetaan parempaa ja monipuolisempaa asiakaskokemusta tarjoamalla uusia ruokatuotteita ja palveluita sekä sisustuksellista muutosta. Uudistumisen tavoitteena on myös vastata asiakkaiden muuttuviin mieltymyksiin sekä pysyä kiinnostavana ja houkuttelevana kilpailijoiden keskellä, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Sanna Huovi.

Prisma Riihimäellä myös ravintolan sisustus uudistuu. Sisustusta uudistettaessa ravintolassa hyödynnetään muun muassa uusittuja kalusteita. Samalla ravintolan tilaan asennetaan biojätevaaka astianpalautuksen yhteyteen, jolla pyritään viestimään asiakkaille hävikin hallintaa.

─ Vastuullisuus on meille tärkeä arvo, muun muassa kierrätyskalusteilla tahdomme edistää kestävää kehitystä ja vähentää ympäristövaikutuksia, Huovi kertoo.

Vastuullisuus näkyvä teeman myös taistelussa ruokahävikkiä vastaan

Uudistuneen ravintolamaailman yksi huomiota herättävimmistä lisäyksistä on biovaaka, joka mittaa ruokailijoiden ruokahävikin määrän ja antaa ruokailijalle palautteen poisheitetystä ruoasta hymiöllä samalla viestittäen ruokahävikin määrän.

─ Biovaaka antaa meille tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon ruokaa jää yli, ja auttaa meitä tekemään parempia päätöksiä ruoanvalmistuksen määristä tulevaisuudessa, Huovi kertoo.

Biovaa’alla haetaan uutta lähestymistapaa hävikin hallintaan ja mahdollisuutta asiakkaillemme osallistua ympäriystävällisempään toimintatapaan.

Henkilökunta odottavaisin mielin uuden edessä

Prisma Riihimäen ravintolapäällikkö Joose Suonpään mukaan ravintolan toiminnallisuutta parannetaan, jotta se palvelee entistä paremmin niin asiakkaita kuin työntekijöitä.

─ Henkilökuntamme odottaa uudistusta innostuneena! He odottavat, että pääsemme avaamaan uudistetun ravintolamme. Myös ruuan tarjontaan kiinnitetään huomiota niin, että se tulee olemaan paremmin ja monipuolisemmin esillä, Suonpää hehkuttaa.

Uusi Pizza & Buffa avautuu asiakkaille 25.4., jolloin luvassa on avajaistarjouksia, herkullisia pizzoja sekä upea jälkiruokasirkus!

─ Saataville tulee lounasbuffet, arki-iltojen fiestabuffet ja viikonloppubuffet. Täydentävänä uutuutena meiltä löytyy monipuolinen, herkutteluun suunniteltu ja makeannälkäisille tehty Jälkiruokasirkus, Huovi vinkkaa.

 

Lisätietoja

Sanna Huovi, ryhmäpäällikkö, p. 0503478776, sanna.huovi@sok.fi

Joose Suonpää, ravintolapäällikkö, p. 0407484971, joose.suonpaa@sok.fi

 

Hämeenmaan asiakasomistajat päättivät maaliskuussa sähköpostiäänestyksellä Kannustajat-tuen jakautumisesta ohjelmaan ilmoittautuneiden kesken. Asiakasomistajat kannustivat yhteensä 15 539 äänen voimin, mikä on 4 557 ääntä enemmän kuin vuosi sitten.

Tänä vuonna Kannustajat-tukea jaetaan 41 eniten ääniä saaneelle toimijalle suhteessa heidän keräämiinsä ääniin. Näistä toimijoista jokainen saa vähintään 300 euroa ja enimmillään 3 000 euroa tukea.

– Asiakasomistajiemme arvot näkyvät äänestystuloksissa. Kannustajat-ohjelmassa erityisen hienoa on se, että lasten ja nuorten harrastamista ja hyvinvointia edistäviä alueellisia toimijoita tuetaan monipuolisesti, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä sanoo.

Päijäthämäläisistä toimijoista eniten ääniä sai Lahden ensi- ja turvakoti, 583 ääntä. Kanta-Hämeessä suurimman äänipotin keräsi Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti, 456 ääntä. Kumpikin toimija saa Kannustajat-tukea maksimimäärän eli 3 000 euroa.

Hämeenmaan koko toimialueella eniten ääniä sai Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri, joka toimii sekä Kanta- että Päijät-Hämeessä. Yhdistykselle annettiin yhteensä 752 ääntä, joten myös se saa täyden 3 000 euron tuen. Kannustajat-tuki ohjataan lasten luontokerhotoimintaan.

– Lämpimät onnittelut kaikille Kannustajat-tukea saaville toimijoille ja kiitos siitä arvokkaasta työstä, jota teette. Kiitos myös asiakasomistajatalouksiemme jäsenille hyvästä äänestysaktiivisuudesta, Järvenselkä kiittää.

Hämeenmaan Kannustajat-ohjelmassa tuen saajien määrä on rajattu lähtökohtaisesti niin, että kummassakin maakunnassa enintään 22 toimijaa voi saada tukea. Tämänvuotinen tasaväkinen äänestystulos tuotti kuitenkin pienen poikkeuksen rajaukseen ja lisäsi jaettavan tuen kokonaismäärää noin tuhannella eurolla 61 000 euroon.

– Päijät-Hämeessä sijoille 22 ja 23 äänestetyt toimijat saivat tismalleen saman äänimäärän, minkä vuoksi päätimme lisätä tuen määrää noin 1 000 eurolla. Kannustajat-tukea saa siksi poikkeuksellisesti 23 päijäthämäläistä toimijaa, kertoo Jaana Järvenselkä.

Kannustajat-tuen kokonaismäärä on tänä vuonna näin ollen 60 000 + 1 000 euroa.

Katso kaikki äänestystulokset.

Find the Look -kampanja on noteerattu laajemminkin: se pääsi finaaliin asti Suomen suurimman digitaalisen median kilpailun Tuloksellisin kampanja -kategoriassa.

AR-avusteinen, meikkilookien virtuaalisen testaamisen mahdollistava Find the Look on ainutlaatuinen tapa tuoda viimeisimpiä meikkitrendejä ja uusia tyylejä asiakkaiden omille kasvoille. Virtuaalitodellisuuteen toteutettu kokemus mahdollistaa viiden eri meikkilookin testaamisen siellä, missä milloinkin kuljet.

Find the Look -konseptin meikkilookit on valittu Metan tekemän trendikatsauksen pohjalta. Sokos Lahdessa työskentelevä meikkitaiteilija Annie Muukka loi dataa hyödyntäen viisi trendikästä meikkilookia, joista tehtiin Instagramissa käytettävät filtterit AR:ää hyödyntämällä.

– Rakastan meikkaamista ja kosmetiikkaa. Tämä projekti on varmasti yksi kruununjalokivistä urallani, se yhdistää monella tavalla osaamistani, Annie sanoo.

Suomen suurimman digitaalisen median kilpailun, Grand Onen, tulokset julkistettiin torstaina 21. maaliskuuta Grand One -gaalassa. Sokoksen Find the Look -kampanja ei ihan yltänyt palkintosijalle, mutta saavutti upeasti finaalipaikan Tuloksellisin kampanja -kategoriassa.

Virtuaalikonseptin pääkohderyhmänä nuoret

Ikoninen Sokos-brändi on vakiinnuttanut paikkansa kotimaisessa vähittäistavarakaupassa. Kosmetiikasta kiinnostuneet nuoret ovat kuitenkin olleet Sokokselle haastava kohderyhmä. Uudella konseptillaan ikoninen tavarataloketju lähti tavoittelemaan nuoria kuluttajia ja onnistuikin siinä.

– Find the Lookista on tulossa nyt keväällä jo neljäs versio, johon tuodaan taas uusimpia meikkitrendejä, kertoo Annie.

Sokoksen asiakaspalvelijat pystyvät kivijalkamyymälöissä auttamaan asiakasta löytämään uusia meikkityylejä ja -tuotteita testaamalla tuotteita asiakkaiden kasvoilla. Find the Lookissa on täsmälleen sama idea, mutta modernimmassa muodossa.

Kosmetiikkaosaston monitaituri

Nastolassa asuva Annie on työskennellyt vuoden ajan Osuuskauppa Hämeenmaan Sokos-tavaratalossa Lahdessa.

– Periaatteessa olen ihan tavan kosmetiikkamyyjä, mutta käytännössä teen aika lailla kaikkea kosmetiikan osastolla, Annie hymyilee.

Toden totta: Hän opastaa asiakkaita, tekee meikkejä ajanvarauksella ja työskentelee osana Sokos Lahden sometiimiä. Annie myös juonsi maaliskuun alkupuolella Kutsu kauneuteen -tapahtumaviikon Lahden Sokoksella. Kyseessä on kevään suurin kauneustapahtuma.

– Tämä oli nyt toinen kerta, kun pääsin juontamaan Kutsu kauneuteen -viikon, Annie sanoo.

Ehtymätöntä luovuuttaan hän pääsee hyödyntämään erityisesti silloin, kun suunnittelee uusia trendaavia lookeja Find the Look -konseptille.

– Tykkään tehdä erilaisia lookeja. Kolme päivää peräkkäin samassa meikissä on mulle jo tosi pitkä aika – sitten kyllästyn, Annie nauraa.

Värejä ja kosmetiikkaa rakastavaa meikkitaiteilijaa on varsin helppo uskoa.

Kosmetiikkamyyjä seisoo tuotehyllyn vieressä.

Annie Muukka opiskeli yliopistossa kahdeksan vuoden ajan mm. englannin kieltä ja kulttuuria, ruotsin kieltä, psykologiaa ja markkinointia ennen kuin ura kosmetiikan parissa alkoi toden teolla vetää puoleensa ja Annie kouluttautui alalle. ”Päivääkään en ole katunut!”

Testaa meikkitrendejä virtuaalisesti

AR eli Augmented reality tarkoittaa teknologiaa, jossa virtuaalinen sisältö liitetään osaksi oikeaa maailmaa AR-tuetun sovelluksen tai selaimen avulla.

Sokoksen helppokäyttöinen AR-meikkifiltteri tarjoaa ainutlaatuisen ja hauskan tavan testata trendikkäitä meikkityylejä omilla kasvoilla. Nappaat vain puhelimen käteen, avaat Instagram-sovelluksen ja olet valmis kokeiluun!

Sokoksen ja Emotionin Instagram-tileillä toimiva meikkifiltteri antaa inspiraatiota omaan meikkiin. Eri lookien toteutuksessa apuna ovat videotutoriaalit, jotka opastavat askel askeleelta onnistuneeseen lopputulokseen.

Lähde: sokos.fi

Osallistumme tänäkin vuonna Earth Hour -ympäristötapahtumaan ja ilmaisemme siten huolemme ympäristön tilasta ja luonnonkriisistä. Sammutamme toimipaikkojemme pyloneja eli korkeita valomainospylväitä tunnin ajaksi tulevana lauantai-iltana 23. maaliskuuta.

Noin 1,5 miljoonaa suomalaista ja sadat organisaatiot ympäri maata osallistuvat Earth Houriin vuosittain. Hämeenmaan toimipaikat ovat olleet mukana ilmastotempauksessa vuodesta 2012 lähtien.

– Aluksi olimme mukana sammuttaen tolppien valot muutamalla toimipaikalla vilkkaimpien liikenneväylien varrella, mutta nyt osallistumme entistäkin näkyvämmin melkeinpä kaikilla toimipaikoillamme, kertoo Hämeenmaan tekninen isännöitsijä Hannu Tauriainen.

Valomainospylväiden sammuttaminen on alusta alkaen toiminut näkyvimpänä symbolisena ratkaisuna. Pyloneita on toimipaikoistamme eniten Prismojen ja ABC-liikenneasemien yhteydessä.

– Pylonien sammuttaminen on hyvä tapa herättää tietoisuutta energiankulutuksesta ja ympäristön suojelemisesta, mutta on tärkeää, että se toimii myös inspiraationa pitkäaikaisiin ympäristöystävällisiin muutoksiin arjessa. On ollut hienoa huomata, että myös asiakkaamme ovat huomanneet tämän tekomme ja osanneet yhdistää tämän symboliikan tärkeään yhteiseen asiaan, ABC-ryhmäpäällikkö Sami Kovanen tuumaa.

Earth Hourin myötävaikutuksella on muun muassa suojeltu meriä ja metsiä eri puolilla maailmaa. Yksi keskeinen osa Hämeenmaan vastuullisuustyötä onkin luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja tukeminen: teemme ympäristövastuullisuusyhteistyötä muun muassa Vanajavesikeskuksen kanssa, tuemme vieraslajien poistotyötä ympäristöstä yhteistyössä Lahden Lions klubien kanssa ja toimimme Vesijärvisäätiön tukijana.

– Haluamme esimerkillämme rohkaista ihmisiä ilmastotyössä matalan kynnyksen toimintaan Earth Hour -ympäristötapahtuman yhteydessä. Tietoisuuden ja maailmanlaajuisen luonnonsuojeluun liittyvän keskustelun ylläpitäminen on meille merkityksellistä, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä toteaa.

Earth Hour (tunti maailmalle) on WWF:n organisoima maailmanlaajuinen tunnin pituinen ympäristötapahtuma ja kansanliike, jonka aikana ihmiset eri puolelta maailmaa sammuttavat valojaan symbolisena eleenä ilmaistakseen huolensa ilmastonmuutoksesta sekä luonnon monimuotoisuuden köyhtymisestä.