Liiketoimintakaupan on määrä toteutua vuodenvaihteessa 2024–2025.
– Autokaupan murros on ollut käynnissä jo useamman vuoden ja jatkuu edelleen. Nelipyörän vahvana strategisena tahtotilana on olla jatkossakin merkittävä autokaupan toimija. Tällä kaupalla Nelipyörä vahvistaa kasvuaan tulevina vuosina. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, jonka odotamme saavamme loppuvuoden aikana, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.
Eekoon toimitusjohtaja Juha Riikola toteaa, että toteutuessaan kauppa hyödyttää erityisesti eteläkarjalaisia asiakasomistajia.
– Alueen autokauppa säilyy S-ryhmässä, joten asiakasomistajamme saavat jatkossakin Bonusta ja etuja autokaupan huollosta ja varaosista. Ja kun luovumme autokaupasta, pystymme keskittymään jatkossa paremmin ydintoimintaamme. Nelipyörällä on paremmat resurssit ja mahdollisuudet kehittää Etelä-Karjalan alueen autokauppaa ja siten tuottaa entistä kilpailukykyisempiä palveluja myös Eekoon asiakasomistajille, sanoo Riikola.
Liiketoimintakaupan myötä Eekoon omistaman Autotalo Ripatin nykyiset 32 työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä Nelipyörän palvelukseen.
– Haluan toivottaa Ripatin henkilökunnan tervetulleeksi osaksi Nelipyörän hienoa ammattilaisporukkaa, Nelipyörän toimitusjohtaja Johan Lillbroända sanoo.
Autotalo Ripatin tämänhetkiset merkkiedustukset ovat Kia, Nissan, Peugeot, Opel, Citroën, Mitsubishi, Mazda, Suzuki, Subaru ja Isuzu. Autotalo Ripatista saa myös huolto-, varaosa- ja lisävarustepalveluja.
Hämeenmaalla on hyviä kokemuksia autokaupan laajentamisesta.
– Hämeenmaan ja KSO:n (Kymen Seudun Osuuskauppa) autokaupan liiketoiminnot fuusioitiin onnistuneesti vuodenvaihteessa 2020–2021, ja nykyisellä Nelipyörällä on täyden palvelun autotalot Lahdessa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Kouvolassa ja Kotkassa, kertoo Olli Vormisto.
Yhtiön vuoden 2023 liikevaihto oli noin 137 miljoonaa euroa, ja Nelipyörässä työskentelee noin 250 alan ammattilaista.
Juhlavuottaan viettävä Hämeenmaa julkaisi osavuosikatsauksensa keskiviikkona 31.7.2024. Osuuskaupan myynti kasvoi alkuvuoden aikana, edellisvuoteen verrattuna, 2,7 % ja oli yhteensä 724 miljoonaa euroa (1–6/2023: 705 M€). Vertailukelpoinen myynnin kasvu oli +3,6 %. Tulos heikkeni hieman vuoden takaisesta ja oli kesäkuun lopussa 16,4 miljoonaa euroa (1–6/2023: 18,6 M€).
– Kerroimme tammikuun lopussa laskevamme pysyvästi S-marketien hintatasoa. Hintojen lasku toteutettiin pienentämällä omaa katettamme. Tämä näkyy suunnitellusti tuloksen heikkenemisenä, kertoo toimitusjohtaja Olli Vormisto.
Kaikissa Hämeenmaan S-marketeissa laskettiin alkuvuodesta jopa 1 600 tuotteen hintaa. Kuudensadan tuotteen hinta laski yli 10 prosenttia.
Katso video, jossa toimitusjohtaja Vormisto kertoo Hämeenmaan vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon talouden avainluvuista ja kuluvan vuoden investoinneista:
Enemmän asiakasomistajia kuin koskaan aiemmin
120-vuotiaalla osuuskaupalla on keskeinen rooli Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Hämeenmaalla oli kesäkuun lopussa 173 591 asiakasomistajaa, enemmän kuin koskaan sen historian aikana. Yli 85 % alueen kotitalouksista on asiakasomistajatalouksia. Asiakasomistajille maksettiin tammi-kesäkuussa Bonusta noin 18,3 miljoonaa euroa, kun edellisvuoden vastaavana ajanjaksona Bonusta maksettiin noin 17,9 miljoonaa euroa.
Hämeenmaalla oli kesäkuun lopussa työsuhteessa 3 720 henkilöä. Kesätyöntekijöitä palkattiin tänä vuonna ennätykselliset yli 1 300.
Vahvemmat alkoholijuomat tulivat kauppoihin kesän alussa
Alkoholilain muutos tuli voimaan 10. kesäkuuta, minkä jälkeen vähittäiskaupat ovat saaneet myydä korkeintaan kahdeksanprosenttisia ja käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia.
Valikoima vaihtelee myymälöittäin, mutta laajimpaan eli Prisma-kokoluokkaan tuli muutoksen myötä yli 200 uutta juomatuotetta kymmeniltä eri toimittajilta. Tehtyjen tilajärjestelyjen ansiosta valikoimissa jatkaa myös jo aiemmin myynnissä olleita juomia lähes sama määrä kuin ennenkin.
Myydyimmät uusien, aiempaa vahvempien alkoholijuomien tuotealueet kesä-heinäkuussa 2024 ovat olleet valkoviinit ja vahvat oluet. Alkoholin kokonaiskysyntä on kuitenkin ollut laskusuhdanteinen. Alkoholittomien juomatuotteiden, niissäkin erityisesti viinijuomien, suosio on samaan aikaan jatkanut kasvuaan. Lyhyen aikavälin perusteella on vaikea arvioida, mille tasolle vahvempien alkoholijuomien myynti vakiintuu.
Suomen suurimmat ABC-latausasemat Kanta- ja Päijät-Hämeeseen
Hämeenmaa avaa loppuvuoden aikana ABC-latauksen ensimmäiset megawattien tehoiset asemat, kun Lahden Renkomäen, Heinolan, Forssan ja Hämeenlinnan Tiiriön ABC-latausasemia laajennetaan. Myös ABC Riihimäelle on suunnitteilla megawattien tehoinen latausasema. Asemia laajennetaan 20 uudella latauspisteellä ja asemien kokonaistehot nostetaan yli kahteen megawattiin eli 2 400 kilowattiin. Esimerkiksi Heinolan ABC-latausasemalla on uudistuksen jälkeen jopa 28 suurteholatauspistettä.
Rakenteilla olevan Prisma Orimattilan yhteyteen avataan ABC-latausasema keväällä 2025.
Isot investoinnit jatkuivat
Hämeenmaa on investoinut vahvasti alueelleen. Alkuvuoden aikana investointeja on tehty 29,6 miljoonalla eurolla, kun alkuvuonna 2023 investointeja tehtiin 17,3 miljoonalla eurolla.
Kanta-Hämeessä Prisma Forssa koki historiansa suurimman uudistuksen, kun myymälässä uusittiin käytännössä kaikki – laitteet, valikoima, palvelut ja henkilökunnan työpisteet. Uudistettu, moderni ja energiatehokas myymälä vastaa nyt yhä paremmin alueen asiakkaiden toiveisiin.
S-market Lopella tehtiin puolestaan merkittävä laajennusuudistus. Uudessa, 500 neliötä isommassa myymälässä asiakkaat kohtaavat entistä laajemmat palvelut ja tuotevalikoimat. Aiempaa suurempi myymälä myös työllistää useamman uuden vakituisen työntekijän. Laajennuksen yhteydessä kaikki liikkeen kylmäkalusteet uusittiin nykyaikaisiin ja energiatehokkaisiin malleihin.
Muita alkuvuoden 2024 toimipaikkauudistuksia Kanta-Hämeessä olivat Prisma Riihimäen ravintolamaailman uudistus, ABC Riihimäen ravintolauudistus sekä Rengon ja Läyliäisten Salen kylmälaiteuudistus. Lisäksi Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen yhteyteen avattiin uusi sähköautojen latausasema.
Päijät-Hämeessä ABC Renkomäen ja Heinolan ravintolat uudistettiin uuden konseptin mukaisesti. Myös S-market Sysmä ja Lahden Seurahuoneen Trattorian sisäpiha uudistettiin. S-market Tonttilassa tehtiin kylmälaiteuudistus. Lisäksi Nelipyörän rengashotellia laajennettiin Lahdessa.
Hämeenlinnan Vaakuna uudistuu täysin, Orimattila saa ensi keväänä Prisman
Myös loppuvuosi ja tulevat vuodet ovat Hämeenmaalle vahvaa investoimisen aikaa.
Kanta-Hämeessä Vanajaveden rannalla sijaitseva Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan uudistustyöt aloitetaan joulukuussa. Hotelli suljetaan uudistuksen ajaksi, ja uuden ajan Original Sokos Hotel Vaakuna avaa ovensa hotellivieraille jälleen kesällä 2025. Vaakunan kiinteistötekniikka uusitaan nykypäiväiseksi ja hotellin kaikki 123 huonetta, kokoustilat, ravintola, vastaanotto sekä muut yleiset tilat kunnostetaan täysin.
Humppilan Salessa ja Tammelan S-marketissa tehdään kylmälaiteuudistus.
Lisäksi Hämeenmaa suunnittelee uuden S-marketin rakentamista Hattulan Parolaan. Uudesta marketista on tulossa merkittävästi nykyistä isompi, laajemmalla valikoimalla ja palvelutarjonnalla.
Päijät-Hämeessä Orimattilan Prisman rakentaminen on edennyt hyvää vauhtia, ja uusi Prisma avataan asiakkaille keväällä 2025. Heinolan Tähtiniemeen kaavailtu Prisma on puolestaan askeleen lähempänä toteutumista: Heinolan kaupunginvaltuusto hyväksyi alueen kaavamuutoksen huhtikuun kokouksessaan. Päätöksestä on kuitenkin jätetty valitus Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.
Prisma Hollolan palvelutarjonta puolestaan laajenee tulevana syksynä, kun Lounasravintola Mänty avaa uuden toimipisteen Prisman tiloihin. Prisma Launeella Männyn toimipiste on palvellut asiakkaita jo vuoden 2022 alusta lähtien.
Toimipaikkauudistuksia tehdään laajalla rintamalla myös Päijät-Hämeessä. Sokos Lahden kosmetiikkaosaston uudistus on loppusuoralla, ja loppuvuoden aikana toteutetaan myös Sokos Lahden ravintolamaailman uudistus. Hollolan Salessa sekä Mukkulan ja Padasjoen S-marketissa tehdään kylmälaiteuudistus.
Prisma Orimattilan laajennus etenee aikataulussaan ja laajennuksen runkoa on jo nostettu pystyyn. Tällä hetkellä Prisma-hankkeen rakennustyöt ovat aktiivisessa vaiheessa.
Rakentaminen on monivaiheista – samanaikaisesti tehdään uutta ja uusitaan vanhaa täysin uudeksi. Uusi Prismakeskus valmistuu aikataulun mukaan kokonaisuudessaan vuoden 2025 pääsiäiseksi.
– Samalla kun teemme uutta ja uudistamme vanhaa, myös koko Prisman ympäristön piha-alueet ja etupysäköintialue muokataan täysin uusiksi. Tuleva kesä tulee olemaan rakentamisen täyteinen, kun uuden Erkonkaaren rakentaminen ajoittuu samalle ajalle meidän urakkamme kanssa, kertoo Hämeenmaan Kiinteistöt Oy:n kiinteistöjohtaja Ari Järvinen.
Uuteen Orimattilan Prismakeskukseen rakennetaan Prisman tilojen lisäksi vuokrattavaa liiketilaa 870 m2, jotka jakaantuvat viidelle vuokralaiselle. Orimattilan Prisman yhteydessä tulee olemaan Apteekki, Alko, Musti ja Mirri, Silmäasema sekä kahvila-konditoria Marenki.
– S-market Orimattila palvelee koko hankkeen ajan, tällä hetkellä rakennus- ja uudistustyöt eivät näy kaupassamme, joten meillä arki rullaa eteenpäin suhteellisen normaalisti. Odotamme koko porukka innolla uutta Prismaa, kommentoi S-market Orimattilan marketpäällikkö Jaana Virta.
Kerroimme tammikuussa tänä vuonna, että aloitimme Orimattilan S-marketin laajennuksen Prismaksi ja nyt kevään aikana laajennusremontti on päässyt kunnolla vauhtiin. Muutostyöt kaupan sisä- ja ulkopuolella kestävät koko vuoden, mikä vaikuttaa osin myös kaupassa asioimiseen.
– Muutos S-marketista Prismaksi on suuri, mutta tavoitteena on, ettei asiakkaille koidu turhan suurta vaivaa ja asiointi on väliajan sujuvaa, Järvinen taustoittaa, pyytäen asiakkailta ymmärrystä sekä innostusta uutta Prismaa kohtaan.
Lahden Sokoksen ensimmäinen kerros kokee mittavan uudistuksen kevään aikana, kun kauneuden osasto uudistetaan täysin. Uudistunut kauneuden osasto tulee palvelemaan asiakkaita entistä paremmin, kun jatkossa tuotteet ovat esillä kategorioittain. Uudistus alkaa viikolla 11 ja valmista on viimeistään 13.5. Sokos Lahti palvelee asiakkaitaan koko uudistuksen ajan normaalisti.
– Haluamme panostaa helppoon asiointiin meillä, tästä syystä näkyvin uudistus tulee olemaan kategoriatasoisiin esillepanoihin siirtyminen, jossa värikosmetiikka, eli meikit, ja ihonhoitotuotteet tulevat olemaan omilla alueillaan, Osuuskauppa Hämeenmaan tavaratalokaupan toimialajohtaja Saija Vuorinen kertoo.
Asiakkaille uudistunut Sokos näyttäytyy selkeämpinä esillepanoina ja uutena ilmeenä.
– Asiakkaamme tulevat ostamaan tiettyjä tuotteita, eikä niinkään tiettyä brändiä, joten tuleva muutos vastaa tähän erittäin hyvin, Vuorinen hehkuttaa.
Parempaa palvelua kaikenikäisille asiakkaille
Tavarataloissa kaikki uudistukset toteutetaan asiakaskokemuksen parantamiseksi. Uudistuksessa ykköskerrokseen tuodaan muun muassa itsepalvelukassat palvelukassojen yhteyteen asiointia helpottamaan.
– Uudistuksessa myös asiakkaille tarjoamamme kauneuden STUDIO-palvelut, esimerkiksi meikkauspalvelut, tulevat saamaan oman pisteen keskeiselle paikalle värikosmetiikan alueelle. Parannamme myös myymälän ja sokos.fi-verkkokaupan yhteistyötä tuomalla myymälään kosketuksella toimivan verkkokauppanäytön, josta asiakas voi selata myymälävalikoimaa täydentävää sokos.fi-valikoimaa, Vuorinen paljastaa uudistuksesta.
Uudistuneen Sokoksen kauneuden osaston avajaisia juhlitaan kesäkuun puolelle asti, jolloin Sokos Lahti täyttää 68 vuotta!
Seuraa Sokos Lahden uudistusta somekanavissamme. Tutustuthan myös Sokoksen verkkokauppaan osoitteessa www.sokos.fi.
Lisätietoja
Saija Vuorinen, toimialajohtaja, tavaratalokauppa, puh. 050 538 4738
Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.
Ennätykselliset Bonukset asiakasomistajille
Osuuskauppa Hämeenmaalla oli joulukuun 2023 lopussa 173 031 asiakasomistajaa (+ 3 147 edellisvuoteen verrattuna). Asiakasomistajien talouspeitto nousi ja oli vuoden lopussa 85,3 prosenttia. Bonuksia Hämeenmaan asiakasomistajille maksettiin vuonna 2023 ennätysmäärä, 36,6 miljoonaa euroa (2022: 33,7 milj. euroa).
Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää Hämeenmaan asiakasomistajia sekä varmistaa alueellisen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden. Toiminnan tuotto investoidaan asiakasomistajien eduksi kehittämällä palveluja, uusimalla toimipaikkoja ja maksamalla asiakasomistajille Bonuksia.
– Ydintehtävämme on varmistaa asiakasomistajillemme hyvät palvelut ja edulliset hinnat. Alueelle tehtävät investoinnit lisäävät vetovoimaa ja vahvistavat elinvoimaa, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.
Viime vuonna keskimäärin 25 193 Hämeenmaan asiakasomistajataloutta saavutti joka kuukausi täyden 5 prosentin Bonus-tason – osuus on kasvanut hyvin, sillä vuonna 2022 vastaava luku oli 23 033. Ylimmän tason saavuttaa 900 euron kuukausiostoilla. Keskimäärin Hämeenmaan asiakasomistajataloudet saivat viime vuonna 214 euroa Bonusta ja maksutapaetua ostoksistaan. Lisäksi osuuskauppa maksoi viime vuonna asiakasomistajilleen yhteensä lähes 1,7 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta.
Laskimme hintoja S-marketeissamme
Hämeenmaa laski tammikuun lopulla jopa 1 600 tuotteen hintaa S-marketeissaan. Kuudensadan tuotteen hinta laski yli 10 prosenttia.
Hintojen laskemisen mahdollisti osuuskaupan vakavaraisuuden vahvistuminen ja velan pois maksaminen.
– Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti palveluverkostomme rakentamiseen ja samalla vahvistaneet vakavaraisuuttamme. Nyt olemme maksaneet takavuosien velkamme pois, minkä ansiosta pystymme tuottamaan entistä parempia etuja kanta- ja päijäthämäläisille, Vormisto iloitsee.
Yksittäisten tuotteiden hinnat elävät kaupoissa jatkuvasti – niihin vaikuttavat sekä ulkoiset kustannustekijät että paikallinen kilpailutilanne. Edullinen hintataso sen sijaan pitää.
– Osuustoiminnallisena toimijana päätavoitteenamme on varmistaa kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso, ja siitä lupauksesta pidämme kiinni, sanoo Vormisto.
Xtra-tuotteiden hintoja on laskettu viimeisen noin vuoden sisällä kolmesti koko S-ryhmässä: Koko tuotesarjan hintaa laskettiin maaliskuussa 2023 ja vielä syyskuussa 2023 uudelleen noin sadan Xtra-tuotteen osalta. Tammikuussa 2024 laskettiin jälleen koko tuotesarjan hintaa.
Keskimäärin noin 2 000 euroa tulospalkkioita kokoaikaiselle työntekijälle
Hämeenmaa jakaa henkilöstölleen vuodesta 2023 ylimääräisen tulospalkkion, jonka suuruus on kokoaikaiselle työntekijälle jopa 1 200 euroa. Ylimääräinen tulospalkkio maksetaan normaalin tulospalkkion päälle, jonka piiriin koko Hämeenmaan henkilöstö kuuluu. Viime vuodelta maksettavat tulospalkkiot tulevat olemaan suuremmat kuin koskaan aikaisemmin: keskimäärin tulospalkkiot ovat yhteensä noin 2 000 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.
– Henkilöstöllä on merkittävä rooli menestyksessämme. Maksamme työntekijöillemme ylimääräisen tulospalkkion ystävänpäivänä, ja samalla juhlistamme Hämeenmaan 120-vuotista historiaa, Vormisto sanoo.
Hämeenmaan juhlavuosi näkyy läpi vuoden monin eri tavoin niin omalle henkilöstölle kuin osuuskaupan asiakasomistajille.
Myynti kasvussa – tulos historiallisen hyvä
Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli viime vuonna 1 448 miljoonaa euroa (2022: 1 362 milj. euroa). Osuuskaupan tulos ylsi historiallisen hyvään lukemaan: 53,0 miljoonaa euroa (2022: 42,5 milj. euroa).
Valtaosin tuloksen kasvua selittää useamman toimialan hyvä menestys: majoitus- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään 10 prosenttia edellisvuoteen nähden, ja marketkaupan myynti kasvoi 8 prosenttia. Autokaupan (Nelipyörä Oy) myynti kasvoi 18 prosenttia.
Tavaratalo- ja rautakaupassa myynnin lasku oli 18 prosenttia. Liikennekaupassa myynti laski 4 prosenttia, minkä taustalla on raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen putoaminen ja sitä seurannut polttonesteiden hintojen lasku.
Kymmenillä miljoonilla investointeja omalle alueelle
Hämeenmaa teki viime vuonna investointeja yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla Kanta- ja Päijät-Hämeeseen.
Uusi S-market Turenki avasi ovensa keväällä 2023. Sähköautojen latauspisteitä asennettiin ABC Heinolan, ABC Renkomäen, ABC Riihimäen, Prisma Riihimäen ja S-market Turengin yhteyteen. ABC-latausverkoston kaikki sähkö on uusiutuvista lähteistä.
Toimipaikkoja uudistettiin laajalla rintamalla: Päijät-Hämeessä uudistuivat Prisma Holman ravintolamaailma, S-marketit Renkomäki ja Metsäkangas, Salet Ersta ja Vierumäki (miljööuudistus) sekä ABC Nastola. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella tehtiin kylpyhuoneuudistukset. Kanta-Hämeessä uudistuivat Prisma Hämeenlinna, Prisma Forssan ravintolamaailman Buffa, S-market Iittala, Salet Ryttylä, Poltinaho ja Forssa, ABC:t Forssa ja Tiiriö sekä Emotionit Forssa ja Goodman.
Orimattilan Prisman rakentaminen alkoi, Hämeenlinnan Vaakuna uudistuu isosti
Orimattilan S-marketin laajennus Prismaksi aloitettiin tammikuun toisella viikolla. Kunnolla laajennusremontti pääsee vauhtiin huhtikuussa, ja myymälä laajenee asteittain kuluvan vuoden aikana. Tavoitteena on, että uusi Prisma Orimattila päästään avaamaan pääsiäiseksi 2025. Prisma Heinolan kaavoitustyö etenee.
Toimipaikkauudistuksia tehdään myös kuluvana vuonna laajalla rintamalla koko Hämeenmaan alueella.
Päijät-Hämeessä Sale Hollola sekä S-marketit Tonttila ja Padasjoki saavat uudet kylmälaitteet. ABC Renkomäen ja ABC Heinolan ravintolat saavat uudet ilmeet. Lahden keskustan Sokos-tavaratalon kosmetiikkaosasto uudistuu, samoin tavaratalon yhteydessä toimiva ravintolamaailma.
Kanta-Hämeessä Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan mittava uudistustyö on suunniteltu käynnistyväksi loppuvuodesta. Hotelli suljetaan remontin ajaksi. Tavoitteena on päästä avaamaan uudistettu Vaakuna keväällä 2025. Hotelli uudistetaan kokonaisvaltaisesti, ja muutos näkyy erityisesti Vaakunan sisätiloissa. Uudistuksen jälkeenkin hämeenlinnalaisessa järvihotellissa näkyy vahvasti paikallisuus, esimerkiksi paikallinen luonto ja käsityöläisyys. Prisma Forssaan tehdään alkuvuoden aikana kattava uudistus. S-market Loppi laajenee. Prisma Riihimäen ravintolamaailma ja ABC Riihimäen ravintola uudistetaan. S-market Tammela sekä Salet Humppila, Renko ja Läyliäinen saavat uudet kylmälaitteet.
Lisäksi sähköautojen latauspisteverkosto laajenee entisestään, kun Lahden Sykkeen ja Holman, Hollolan, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen yhteyteen rakennetaan uudet sähköautojen latausasemat.
Hämeenmaan muita vuoden 2024 investointeja ovat: rengashotellin avaaminen Lahteen, Luvian tuulipuistohanke (osana S-ryhmää) ja lisäosakkeiden ostaminen S-Pankista.
Aurinkovoiman suuri hyödyntäjä ja merkittävä yhteisöveron maksaja
Uusiutuvaa energiaa hyödynnetään merkittävissä määrin, sillä Hämeenmaa omistaa yli neljäsosan koko S-ryhmän aurinkopaneeliverkostosta. Aurinkopaneelit löytyvät 39 toimipaikkamme katolta, ja ne kattavat vajaan kymmenyksen koko osuuskaupan vuosittaisesta sähköntarpeesta. Toimipaikkavoimaloiden yhteenlaskettu tuotto riittäisi kattamaan esimerkiksi yhden Prisman vuosikulutuksen.
Olemme myös merkittävä yhteisöveron maksaja alueellamme: Vuonna 2023 maksoimme yhteisöveroja 9,3 miljoonaa euroa (2022: 7,0 M€) ja kiinteistöveroja 2,3 miljoonaa euroa (2022: 2,2 M€). Investoimme viime vuoden aikana 35,5 miljoonaa euroa paikallisten palvelujen kehittämiseen ja esimerkiksi energiatehokkuuteen.
HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuus keväällä Hämeenlinnassa ja Lahdessa
Hämeenmaalla on yli 300 paikallista ja alueellista tavarantoimittajaa ja tuottajaa kumppanina. Valikoimissamme on paljon lähitoimittajien tuotteita, ja teemme mielellämme yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme kiinnostuneita myös uusista paikallisista tai alueellisista kumppanuuksista. Suurelle osalle asiakkaistamme monet lähituotteet ovat tärkeä osa ostoskoria.
– Järjestämme huhtikuun alussa Hämeenlinnassa ja Lahdessa HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuudet. Tilaisuuksien tavoitteena on helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä sekä vahvistaa entisestään Hämeenmaan ja alueen lähitoimittajien yhteistyötä. Samalla voimme osaltamme edistää lähitoimittajien verkostoitumista toistensa kanssa, kertoo Vormisto.