Hämeenmaa liikkuu -kampanja rohkaisee osuuskaupan työntekijöitä liikkeelle maalis-toukokuussa. Osuuskaupan 120-vuotisjuhlavuoden innoittamana kampanjassa on käytössä perinteiset pahviset liikuntakortit. Kortin täyttämällä ja palauttamalla Hämeenmaan työntekijä osallistuu sähköjopon arvontaan.

Hämeenmaa liikkuu -kampanjan tavoitteena on saada osuuskaupan henkilöstö liikkumaan matalalla kynnyksellä: 1.3.–15.5. käynnissä oleva kampanja ei aseta tiukkoja rajoituksia sille, miten työntekijän pitää liikkua, jotta voi osallistua.

– Olen todella iloinen siitä, että työnantajamme mahdollistaa tällaisen hyvinvointikampanjan. Liikkumattomuus on työterveysnäkökulmasta ikuisuusteema, ja liikkuminen tuo hyvää vastapainoa työnteolle, työfysioterapeutti Tuomas Aro toteaa.

Liikunta lisää ja vahvistaa tutkitusti hyvinvointia erityisesti fyysisesti kuormittavissa tehtävissä.

– Joskus kuulee sanottavan, että vapaalla ei tarvitse liikkua, kun tekee fyysistä työtä. Haluamme murtaa tätä ajattelua. Tutkimusten ja työhyvinvoinnin ammattilaisten mukaan liikunta tukee hyvinvointia ja parantaa työkuntoa myös fyysisesti kuormittavissa töissä, sanoo henkilöstöjohtaja Minnastina Miettinen.

Hämeenmaa tukee henkilöstönsä liikkumista myös hyvän Epassi-edun avulla. Juhlavuoden kunniaksi työntekijä voi saada jopa kaksi kertaa 120 euroa ja käyttää sen esimerkiksi liikuntaharrastukseen.

Tavoitteena 11 000 tuntia liikuntaa

Monipuoliseen liikkumiseen kannustava kampanja huokuu osuuskaupan 120-vuotisjuhlavuoden perinteistä hehkua.

– Juhlavuoden innoittamina päädyimme perinteiseen liikuntakorttiin puhelinsovelluksen sijaan, HR-asiantuntija Silja Lindroos kertoo.

Hämeenmaalla on 3 300 työntekijää, ja kampanjan tavoitteena on saada kokoon 1 100 palautettua korttia. Aktiivinen liikkuminen kannattaa, sillä liikuntakortin kokonaan täyttäneiden ja palauttaneiden työntekijöiden kesken arvotaan kesäkuussa sähköjopo.

Jos kaikki kortit palautuvat kokonaan täytettynä, tarkoittaa se yhteensä noin 11 000 tuntia liikkumista – muodossa tai toisessa!

Kevään kampanjalle on suunniteltu jatkoa loppuvuodesta. Ajatuksena on, että kehon liikuttamisen lisäksi käännetään katsetta mielen hyvinvointiin.

– Ihminen on kokonaisuus, ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu sekä kehon että mielen hyvinvointi. Liikkumalla kerää itselleen myös mielen voimavaroja, Minnastina Miettinen sanoo.

Perinteiset Salpausselän kisat järjestetään jälleen 1.–3.3.2024. Yli satavuotinen kisainstituutio kokoaa yhteen maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn kansainväliset tähdet kilpailemaan maailmancupin pisteistä. Ja lauantain kruunaa perinteinen ilotulitus!

Tarjoamme asiakasomistajille perjantain aluelipuista –5€ alennuksen. Edun saa käyttöön lippukaupasta koodilla Hameenmaaxsalppuri24

TÄSTÄ LIPPUKAUPPAAN >>

Ostaessa lippua perjantain kohdalla aluelipuissa löytyy Hämeenmaa Aluelippu, kun painaa avaa ja kirjoittaa tuon koodin (Hameenmaaxsalppuri24 ), niin alennetut liput tulevat saataville.

 

Hämeenmaan lasten talviolympialaisissa hiihdetään sunnuntaina 18.2.2024 klo 10.30 – 13.30.

Tapahtumapaikkana on Ahveniston moottorirata. Osallistuminen on maksutonta. Kaikki osallistujat palkitaan maalissa!

Ilmoittaudu 12.2.2024 mennessä täältä>>

Tapahtuman järjestävät Hämeenlinnan Hiihtoseura ja pääyhteistyökumppani Osuuskauppa Hämeenmaa.

Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Ennätykselliset Bonukset asiakasomistajille

Osuuskauppa Hämeenmaalla oli joulukuun 2023 lopussa 173 031 asiakasomistajaa (+ 3 147 edellisvuoteen verrattuna). Asiakasomistajien talouspeitto nousi ja oli vuoden lopussa 85,3 prosenttia. Bonuksia Hämeenmaan asiakasomistajille maksettiin vuonna 2023 ennätysmäärä, 36,6 miljoonaa euroa (2022: 33,7 milj. euroa).

Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää Hämeenmaan asiakasomistajia sekä varmistaa alueellisen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden. Toiminnan tuotto investoidaan asiakasomistajien eduksi kehittämällä palveluja, uusimalla toimipaikkoja ja maksamalla asiakasomistajille Bonuksia.

– Ydintehtävämme on varmistaa asiakasomistajillemme hyvät palvelut ja edulliset hinnat. Alueelle tehtävät investoinnit lisäävät vetovoimaa ja vahvistavat elinvoimaa, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.

Viime vuonna keskimäärin 25 193 Hämeenmaan asiakasomistajataloutta saavutti joka kuukausi täyden 5 prosentin Bonus-tason – osuus on kasvanut hyvin, sillä vuonna 2022 vastaava luku oli 23 033. Ylimmän tason saavuttaa 900 euron kuukausiostoilla. Keskimäärin Hämeenmaan asiakasomistajataloudet saivat viime vuonna 214 euroa Bonusta ja maksutapaetua ostoksistaan. Lisäksi osuuskauppa maksoi viime vuonna asiakasomistajilleen yhteensä lähes 1,7 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta.

Laskimme hintoja S-marketeissamme

Hämeenmaa laski tammikuun lopulla jopa 1 600 tuotteen hintaa S-marketeissaan. Kuudensadan tuotteen hinta laski yli 10 prosenttia.

Hintojen laskemisen mahdollisti osuuskaupan vakavaraisuuden vahvistuminen ja velan pois maksaminen.

– Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti palveluverkostomme rakentamiseen ja samalla vahvistaneet vakavaraisuuttamme. Nyt olemme maksaneet takavuosien velkamme pois, minkä ansiosta pystymme tuottamaan entistä parempia etuja kanta- ja päijäthämäläisille, Vormisto iloitsee.

Yksittäisten tuotteiden hinnat elävät kaupoissa jatkuvasti – niihin vaikuttavat sekä ulkoiset kustannustekijät että paikallinen kilpailutilanne. Edullinen hintataso sen sijaan pitää.

– Osuustoiminnallisena toimijana päätavoitteenamme on varmistaa kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso, ja siitä lupauksesta pidämme kiinni, sanoo Vormisto.

Xtra-tuotteiden hintoja on laskettu viimeisen noin vuoden sisällä kolmesti koko S-ryhmässä: Koko tuotesarjan hintaa laskettiin maaliskuussa 2023 ja vielä syyskuussa 2023 uudelleen noin sadan Xtra-tuotteen osalta. Tammikuussa 2024 laskettiin jälleen koko tuotesarjan hintaa.

Keskimäärin noin 2 000 euroa tulospalkkioita kokoaikaiselle työntekijälle

Hämeenmaa jakaa henkilöstölleen vuodesta 2023 ylimääräisen tulospalkkion, jonka suuruus on kokoaikaiselle työntekijälle jopa 1 200 euroa. Ylimääräinen tulospalkkio maksetaan normaalin tulospalkkion päälle, jonka piiriin koko Hämeenmaan henkilöstö kuuluu. Viime vuodelta maksettavat tulospalkkiot tulevat olemaan suuremmat kuin koskaan aikaisemmin: keskimäärin tulospalkkiot ovat yhteensä noin 2 000 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Henkilöstöllä on merkittävä rooli menestyksessämme. Maksamme työntekijöillemme ylimääräisen tulospalkkion ystävänpäivänä, ja samalla juhlistamme Hämeenmaan 120-vuotista historiaa, Vormisto sanoo.

Hämeenmaan juhlavuosi näkyy läpi vuoden monin eri tavoin niin omalle henkilöstölle kuin osuuskaupan asiakasomistajille.

Myynti kasvussa – tulos historiallisen hyvä

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli viime vuonna 1 448 miljoonaa euroa (2022: 1 362 milj. euroa). Osuuskaupan tulos ylsi historiallisen hyvään lukemaan: 53,0 miljoonaa euroa (2022: 42,5 milj. euroa).

Valtaosin tuloksen kasvua selittää useamman toimialan hyvä menestys: majoitus- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään 10 prosenttia edellisvuoteen nähden, ja marketkaupan myynti kasvoi 8 prosenttia. Autokaupan (Nelipyörä Oy) myynti kasvoi 18 prosenttia.

Tavaratalo- ja rautakaupassa myynnin lasku oli 18 prosenttia. Liikennekaupassa myynti laski 4 prosenttia, minkä taustalla on raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen putoaminen ja sitä seurannut polttonesteiden hintojen lasku.

Kymmenillä miljoonilla investointeja omalle alueelle

Hämeenmaa teki viime vuonna investointeja yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla Kanta- ja Päijät-Hämeeseen.

Uusi S-market Turenki avasi ovensa keväällä 2023. Sähköautojen latauspisteitä asennettiin ABC Heinolan, ABC Renkomäen, ABC Riihimäen, Prisma Riihimäen ja S-market Turengin yhteyteen. ABC-latausverkoston kaikki sähkö on uusiutuvista lähteistä.

Toimipaikkoja uudistettiin laajalla rintamalla: Päijät-Hämeessä uudistuivat Prisma Holman ravintolamaailma, S-marketit Renkomäki ja Metsäkangas, Salet Ersta ja Vierumäki (miljööuudistus) sekä ABC Nastola. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella tehtiin kylpyhuoneuudistukset. Kanta-Hämeessä uudistuivat Prisma Hämeenlinna, Prisma Forssan ravintolamaailman Buffa, S-market Iittala, Salet Ryttylä, Poltinaho ja Forssa, ABC:t Forssa ja Tiiriö sekä Emotionit Forssa ja Goodman.

Orimattilan Prisman rakentaminen alkoi, Hämeenlinnan Vaakuna uudistuu isosti

Orimattilan S-marketin laajennus Prismaksi aloitettiin tammikuun toisella viikolla. Kunnolla laajennusremontti pääsee vauhtiin huhtikuussa, ja myymälä laajenee asteittain kuluvan vuoden aikana. Tavoitteena on, että uusi Prisma Orimattila päästään avaamaan pääsiäiseksi 2025. Prisma Heinolan kaavoitustyö etenee.

Toimipaikkauudistuksia tehdään myös kuluvana vuonna laajalla rintamalla koko Hämeenmaan alueella.

Päijät-Hämeessä Sale Hollola sekä S-marketit Tonttila ja Padasjoki saavat uudet kylmälaitteet. ABC Renkomäen ja ABC Heinolan ravintolat saavat uudet ilmeet. Lahden keskustan Sokos-tavaratalon kosmetiikkaosasto uudistuu, samoin tavaratalon yhteydessä toimiva ravintolamaailma.

Kanta-Hämeessä Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan mittava uudistustyö on suunniteltu käynnistyväksi loppuvuodesta. Hotelli suljetaan remontin ajaksi. Tavoitteena on päästä avaamaan uudistettu Vaakuna keväällä 2025. Hotelli uudistetaan kokonaisvaltaisesti, ja muutos näkyy erityisesti Vaakunan sisätiloissa. Uudistuksen jälkeenkin hämeenlinnalaisessa järvihotellissa näkyy vahvasti paikallisuus, esimerkiksi paikallinen luonto ja käsityöläisyys. Prisma Forssaan tehdään alkuvuoden aikana kattava uudistus. S-market Loppi laajenee. Prisma Riihimäen ravintolamaailma ja ABC Riihimäen ravintola uudistetaan. S-market Tammela sekä Salet Humppila, Renko ja Läyliäinen saavat uudet kylmälaitteet.

Lisäksi sähköautojen latauspisteverkosto laajenee entisestään, kun Lahden Sykkeen ja Holman, Hollolan, Hämeenlinnan ja Forssan Prismojen yhteyteen rakennetaan uudet sähköautojen latausasemat.

Hämeenmaan muita vuoden 2024 investointeja ovat: rengashotellin avaaminen Lahteen, Luvian tuulipuistohanke (osana S-ryhmää) ja lisäosakkeiden ostaminen S-Pankista.

Aurinkovoiman suuri hyödyntäjä ja merkittävä yhteisöveron maksaja

Uusiutuvaa energiaa hyödynnetään merkittävissä määrin, sillä Hämeenmaa omistaa yli neljäsosan koko S-ryhmän aurinkopaneeliverkostosta. Aurinkopaneelit löytyvät 39 toimipaikkamme katolta, ja ne kattavat vajaan kymmenyksen koko osuuskaupan vuosittaisesta sähköntarpeesta. Toimipaikkavoimaloiden yhteenlaskettu tuotto riittäisi kattamaan esimerkiksi yhden Prisman vuosikulutuksen.

Olemme myös merkittävä yhteisöveron maksaja alueellamme: Vuonna 2023 maksoimme yhteisöveroja 9,3 miljoonaa euroa (2022: 7,0 M€) ja kiinteistöveroja 2,3 miljoonaa euroa (2022: 2,2 M€). Investoimme viime vuoden aikana 35,5 miljoonaa euroa paikallisten palvelujen kehittämiseen ja esimerkiksi energiatehokkuuteen.

HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuus keväällä Hämeenlinnassa ja Lahdessa

Hämeenmaalla on yli 300 paikallista ja alueellista tavarantoimittajaa ja tuottajaa kumppanina. Valikoimissamme on paljon lähitoimittajien tuotteita, ja teemme mielellämme yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme kiinnostuneita myös uusista paikallisista tai alueellisista kumppanuuksista. Suurelle osalle asiakkaistamme monet lähituotteet ovat tärkeä osa ostoskoria.

– Järjestämme huhtikuun alussa Hämeenlinnassa ja Lahdessa HämeenOmaa-lähitoimittajatilaisuudet. Tilaisuuksien tavoitteena on helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä sekä vahvistaa entisestään Hämeenmaan ja alueen lähitoimittajien yhteistyötä. Samalla voimme osaltamme edistää lähitoimittajien verkostoitumista toistensa kanssa, kertoo Vormisto.

Osuuskauppa Hämeenmaa täyttää tänä vuonna 120 vuotta! Juhlavuotemme kunniaksi järjestämme paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa tapahtumia asiakasomistajille. Tältä sivulta löydät tulevat tapahtumamme. Tapahtumien lista täydentyy pitkin vuotta.

Mistä kaikki alkoi?

Osuustoiminta otti ensiaskeleensa vuonna 1844 Englannissa Rochdalen kaupungissa, jossa kankaankutojat perustivat ensimmäisen toimivapohjaisen osuustoiminnallisen yrityksen.

Suomalaisen osuustoiminnan syntysanat kerrotaan lausutun Hattulassa professori Hannes Gebhardin toimesta. Hän kutsui koolle Pellervo-Seuran perustavan kokouksen vuonna 1899, ja näin aate oli virallisesti rantautunut Suomeen.

Vaikeat vuodet toivat muutoksia – ja yhtenäistymistä

Sota ja sen jälkeiset vuodet olivat vaikeita, luonnollisesti myös osuuskaupoille. Miesten lähteminen sotaväkeen vaikutti myymälöiden hoitoon, ja ankara säännöstely muutti kaupan roolin säännöstelyä toteuttavaksi jakelijaksi.

1950-luvulle tultaessa s-ryhmäläinen osuustoiminta oli noussut keskeiseksi suomalaiseksi vaikuttajaksi. Osuuskaupoilla oli merkittävä rooli jälleenrakennustyössä, tavarapula alkoi helpottaa, ja myymälöiden valikoimat monipuolistuivat.

Vuonna 1941 perustettu Lahden Seudun Kauppakunta todisti ylpeänä, kun Suomen toinen Sokos-tavaratalo, tavaratalo Valtakulma, avattiin Lahdessa vuonna 1956.

Maalta muuton kiihtyessä osuuskauppojen asema alkoi muuttua hankalaksi, sillä moni osuuskauppa eli maaseutumyymälöiden varassa. S-ryhmässä lähdettiin muodostamaan yhden talousalueen käsittäviä alueosuuskauppoja perinteisten pitäjäosuuskauppojen tilalle.

1970-luvun loppuun mennessä suurin osa Päijät-Hämeen osuuskaupoista oli fuusioitunut Lahden Seudun Kauppakuntaan ja vuonna 1979 osuuskaupan nimeksi tuli Päijät-Hämeen Osuuskauppa, johon viimeiset paikalliset osuuskaupat liittyivät 1980-luvun aikana. Kanta-Hämeessä osuuskaupat fuusioituivat Etelä-Hämeen Osuuskauppaan.

Hämeenlinnaan saatiin tavaratalo, ja EHO:kin aloitti hotelliliiketoiminnan. Molemmissa osuuskaupoissa ryhdyttiin myös harjoittamaan autokauppaa ja laajennettiin huoltamoliiketoimintaa. Erityisesti panostettiin majoitus- ja ravitsemiskauppaan.

Lahdessa merkittäviä tapahtumia olivat Suomen ensimmäisen Rosso-ravintolan avaaminen vuonna 1978 ja ravintola El Toron avaaminen vuonna 1981 ravintola Maakunnan tiloihin.

Vaikeista vuosista menestykseen

Vuoden viimeisenä päivänä 1992 Etelä-Hämeen Osuuskauppa ja Päijät-Hämeen Osuuskauppa muodostivat Osuuskauppa Hämeenmaan.

Hotelleista, maatalouskaupasta ja autokaupasta luovuttiin, ja erityiseksi kehittämiskohteeksi otettiin päivittäistavarakauppa ja S-market-ketju. Myymälöitä laitettiin kuntoon SOK:lta saadun pääomalainan turvin, ja vähitellen osuuskaupan suunta kääntyi.

Taloudellisen tilanteen kohentuessa toimiala- ja palvelukirjoa voitiin jälleen kasvattaa. 2000-luvulla Hämeenmaa palasi majoitus- ja autokaupan toimijaksi.

Viimeinen paikallisista osuuskaupoista, Lammin Osuuskauppa, fuusioitui Hämeenmaahan vuonna 2010.

120 vuotta osuustoimintaa – paremmin kuin koskaan aikaisemmin

Osuuskauppa Hämeenmaa juhlii 120-vuotista taivaltaan koko ensi vuoden henkilökunnan, asiakkaiden ja sidosryhmien hyväksi. Tänään olemme suurempi kuin koskaan, takavuosien velat on pääosin maksettu ja liiketoimintamme on hyvällä tasolla.

Globaalin pandemian, taloudellisen epävakauden ja energiakriisin jälkeen osuuskauppamme on edelleen elinvoimainen, toiminta-alueemme suurin yksityinen työnantaja, ja asiakkaillemme kattavan palveluvalikoiman ja halvan ruokakorin takuuvarma toimija.

Toiminta-ajatuksemme – palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille – sekä vastuullinen arvopohja ovat pysyneet mukana koko matkan.

 

Paljon onnea Osuuskauppa Hämeenmaa!