Edut tutuiksi • Kortit kuntoon • Bonus ja edut puhelimeen

Asiakasomistajaneuvoja auttaa sinua asiakasomistajuuteen ja S-Pankkiin liittyvissä asioissa.

Katso lisää asiakasomistajaksi liittymisestä TÄÄLTÄ.

Asiakasomistajaneuvoja on tavattavissa seuraavissa toimipaikoissamme:

ti 18.1. klo 10-17  Prisma Riihimäki

ke 19.1. klo 9-16 S-market Heinola

ke 19.1. klo 9.30-16.30  S-market Goodman

to 20.1. klo 9.30 – 16.30 Prisma Laune

to 20.1. klo 9.30 16.30  Prisma Hollola

pe 21.1. klo 9-16  Prisma Syke

pe 21.1. klo 8.30-15.30  S-market Nastola

ma 24.1. klo 9.30-16.30  Prisma Laune

ma 24.1. klo 9.30-16.30  S-market Tervakoski

ma 24.1. klo 13-16.30  Sale Ryttylä

ti 25.1. klo 9-13  S-market Hirsimäki

ti 25.1. klo 13-16  Sale Karavaani

ke 26.1.  klo 9.30-16.30  Prisma Forssa

ke 26.1. klo 9-16  S-market Metsäkangas

to 27.1. klo 9-16  Prisma Syke

to 27.1. klo 9-16  Sokos Lahti

to 27.1. klo 9.30 – 16.30  S-market Lammi

pe 28.1. klo 9-16  S-market Sysmä

pe 28.1. klo 8.30-15.30  Prisma Syke

 

Pidätämme oikeuden neuvontavuorojen muutoksiin

Tervetuloa kuulemaan 10.11.2021 klo 12 Live-lähetykseen Osuuskauppa Hämeenmaan ja Päijät-Soten kestävän ravitsemuksen yhteistyöprojektista osana Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuotta.
Mitä on kestävä ravitsemus ja kuinka jokainen meistä voi tehdä kestäviä ruokavalintoja arjessaan? Millaisia havaintoja erilaisista S-mobiilin ravintolaskureista voi tehdä ja kuinka ostoskorin hiilijalanjälkeä pystyy tarkkailemaan? Entä mitä on luvassa jatkossa aiheen tiimoilta? Tämä selviää seuraamalla lähetystä!
Livelähetyksen vieraina ovat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johtava ravitsemusterapeutti Raisa Valve, Osuuskauppa Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, Päijät-Soten ravitsemusyksikön terveyden edistämisen ravitsemusterapeutti Anna Päätalo ja lahtelainen perheenäiti Miia Väisänen.
Livelähetykseen pääset täältä>>

S-mobiili on maksuton S-ryhmän kaupan ja S-Pankin palvelut sekä LähiTapiolan vakuutukset yhdistävä mobiilisovellus. Saat kaikki S-mobiilin palvelut käyttöösi S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tai toisen pankin verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, kun sinulla on tili ja verkkopankkitunnukset S-Pankissa.

Nyt sovelluksen käyttäjille Halloweenin SuperEtuja Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikkoihin 18.–31.10.

Prisma: Valitsemasi pukeutumisen tuote –30%. Max. 1 tuote / kuponki. Koskee vaatteita ja jalkineita.

S-market: Makeiskimara-makeissekoitus 1kg 2,90€  (norm. 4,99)

Sale: Remix bestis makeissekoitus 2€ (norm. 3,85)

Kodin Terra Hämeenlinna: Valitsemasi norm. hintainen tuote –15%. Max. 1 tuote / kuponki. Ei koske kylpytynnyreitä, toimitusmyyntituotteita eikä lahjakortteja. Ei voi yhdistää muihin kampanjoihin.

Emotion: Valitsemasi norm. hintainen tuote –25%. Ei koske lahjakortteja. Ei voi yhdistää muihin kampanjoihin.

Sokos Lahti: Valitsemasi norm. hintainen tuote –25% . Ei koske lahjakortteja, elintarvikkeita, postimerkkejä, lehtiä tai pokkareita. Ei voi yhdistää muihin kampanjoihin.

Amarillo Lahti ja Hämeenlinna: Lounas 9,90 € (11,90)

PizzaBuffa ja Beat Kitchen & Cafè: Pizza mukaan 8,90€ (10,90€)

NÄIN OTAT S-MOBIILIN KÄYTTÖÖSI >>

 

Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -piste palvelee Prisma Hämeenlinnan asiakkaita nyt uusissa, ajanmukaisissa tiloissa. Palvelupiste on siirtynyt parikymmentä metriä ja sijaitsee nyt Prisman pääkäytävän varrella muiden liiketilojen kanssa.

Palvelupisteessä asiakas voi hoitaa laajasti erilaisia pankkiasioita, kuten S-Laina- ja Visa-hakemuksia. Myös S-Etukorttiin liittyvät kiperät kysymykset hoituvat pisteessä sutjakasti. Ellei S-Etukorttia vielä lompakosta löydy, kannattaa asiakasomistajaksi liittyminen hoitaa kuntoon palvelupisteessä – asiakasomistajat saavat nimittäin rahanarvoisten etujen, kuten Bonuksen, lisäksi S-Pankin maksuttomat peruspankkipalvelut.

Hämeenlinnan S-Pankkipisteen palveluvastaava Hanna Helkiö-Lahti kertoo, että työyhteisössä on odotettu todella innokkaina uuden pankkipisteen valmistumista.

– Onneksemme kaikki saatiin valmiiksi juuri ajallaan! Uusi pankkipiste mahdollistaa nyt entistä paremman palvelukokemuksen asiakkaillemme ja myös meille palvelumyyjille. Uuden pisteen ulkoasu on hyvin raikas ja näkyvä, pankkimainen!

Nykyaikaisissa tiloissa on otettu huomioon monta seikkaa, jotka parantavat asiakaskokemusta entisestään.

– Erityisen paljon huomiota on kiinnitetty äänieristykseen ja asiakastilan mukavuuteen. Ensimmäisenä Hämeenmaan pankkipisteistä saimme erilliset asiointihuoneet, jolloin ympärillä oleva mahdollinen hälinä tai kiire ei pääse häiritsemään palvelutilannetta lainkaan, Helkiö-Lahti valottaa.

Uudessa palvelupisteessä pääsee asioimaan vuoronumerolla, mutta asiointia sujuvoittaa myös kätevä ajanvarausmahdollisuus. Aikoja pyritään lisäämään loppuvuoden aikana. Asiakas voi varata sopivan palveluajan osoitteesta: www.s-pankki.fi/fi/ajanvaraus

S-Pankkipiste palvelee maanantaista perjantaihin klo 10–17.

Lisätietoja: Asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, Osuuskauppa Hämeenmaa, puh. 050 542 3811

 

Lue lisää kampanjasta >>

S-mobiilin Omat ostot -palvelusta löytyvä hiilijalanjälkilaskuri kertoo tuoteryhmätasolla omaan todelliseen kulutusdataan perustuvan ostoskorin hiilijalanjäljen. Yhdessä Luonnonvarakeskuksen asiantuntijoiden kanssa kehitetty laskuri on kuluttajaystävällinen tapa tuoda ruokakorin ilmastovaikutuksia esille ja lähelle jokaisen omaa arkea.

Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on yli 10 000 kg CO₂e vuodessa. Ruoan osuus on siitä noin viidennes. (Lähde: Sitra.)

Väisästen nelihenkisen perheen ruokaostosten hiilijalanjälki on laskurin mukaan reilut 3 200 kg CO₂e vuodessa eli yhtä perheenjäsentä kohden laskettuna matalampi kuin suomalaisilla keskimäärin – kehitettävää kuitenkin löytyi.

Lisää kasvivoimaa arkeen

Väisästen ostoskorin suurinta ilmastokuormaa kantavat liha sekä maitotaloustuotteet ja kananmunat. Perhe on kuitenkin alkanut korvaamaan ruoanlaitossa yhä useammin maitopohjaisia tuotteita vastaavilla kasvivalmisteilla.

– Olemme lisänneet ruoanlaittoon kasvipohjaisia tuotteita, ja yllätyin positiivisesti, kun huomasin, että ne nousevat jo hiilijalanjälkilaskurissa esille. Tuli tunne, että hei, voimme oikeasti vaikuttaa myös yksilöinä ja perheinä, Miia Väisänen kertoo ilahtuneena.

– Minusta on ollut hienoa seurata, miten monta muutosta teidän perhe on jo onnistunut tekemään tämän vuoden aikana – esimerkiksi juuri kasvipohjaisten tuotteiden lisääminen omaan ruokavalioon. Ne tekevät hyvää paitsi ympäristölle, myös terveydelle, terveyden edistämisen ravitsemusterapeuttina Päijät-Soten ravitsemusyksikössä työskentelevä Anna Päätalo sanoo.

– Kaikki terveyttä ja hyvinvointia edistävät asian linkittyvät yleisesti ottaen hyvin yhteen, hän lisää.

Miia kertoo Annalle kokevansa ympäristö- ja vastuullisuusasiat tärkeiksi.

– Olen ilokseni huomannut, että esimerkiksi ympäristön hyvinvoinnista on puhuttu jo päiväkodissa. Nyt ekalle luokalle mennyt esikoisemme Kauko saattaa esimerkiksi alkaa puhua mikromuoveista, jos hän huomaa roskia luonnossa, Miia mainitsee.

Kestäviä ruokavalintoja ja hävikki minimiin

Sään lisääntyneet ääri-ilmiöt ovat saaneet Miian pohtimaan tulevaisuutta ja omaa toiminnan vaikutusta siihen.

– Sään ääri-ilmiöt herättävät huolta. Maailmassa ja Suomessakin on tapahtunut isoja juttuja. Mietityttää, millaisen pallon me jätämme lapsillemme. Miten voimme toimia mahdollisimman vastuullisesti?

Anna havainnollistaa Miialle, millä tavalla kestävä ravitsemus liittyy S-mobiilin hiilijalanjälkilaskuriin.

– Kestävän ravitsemuksen periaatteet linkittyvät läheisesti hiilijalanjälkilaskuriin ja siihen, miten voimme omalla toiminnallamme edistää itsemme ja ympäristön hyvinvointia kestävällä tavalla. Käytännössä meidän tulisi suosia ruokavaliossamme kasviksia, hedelmiä ja marjoja, täysjyväviljaa ja palkokasveja sekä vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Ja hävikin vähentäminen on merkittävässä roolissa, Anna sanoo.

Toisin sanoen: jos ostettu ruoka päätyy hävikkiin, ovat päästöt syntyneet turhaan.

– Mitä muuten ajattelet hävikistä teidän perheen osalta, Anna tiedustelee Miialta.

– Meillä ei tule kovin paljon ruokahävikkiä, onneksi. Pyrimme tekemään ruokaa sen verran, että kaikki tulee syötyä. Koen hävikin ihan kamalana asiana. Ylijäävän ruoan voi esimerkiksi pakastaa, jos kaikkea ei tule syötyä kerralla, pohtii Miia.

Uusin ajatuksin ruokakauppaan

Väisästen perheen ostoskorin hiilijalanjälkeä nostaa erityisesti liha, seuraavaksi eniten maitotaloustuotteet ja munat.

– Kun tutustuin laskuriin, mietin, miten meidän perhe saisi vähennettyä ostamiemme maito- ja lihatuotteiden määrää. Osan maitopohjaisista tuotteista olemme tosiaan jo korvanneet kauravalmisteilla ja lisänneet kasvisten sekä hedelmien syöntiä. Kun käymme kaupassa, niin annamme lasten valita heviosastolta itselleen mieluisia kasviksia ja hedelmiä, Miia sanoo.

– Eläinperäisten tuotteiden korvaaminen on aiempaa helpompaa kauppojen kasvaneiden valikoiman ansiosta. Esimerkiksi kaurakermat ja -maidot korvaavat tosi hyvin vastaavia maitopohjaisia tuotteita, nyökkää Anna.

Hän tiedustelee tapaamisen lopussa Miialta, herättikö hiilijalanjälkilaskuriin perehtyminen ja laskurista keskusteleminen kiinnostusta kokeilla uusia juttuja perheen ruoka-arjessa.

– Kyllä, aion heti seuraavalla kauppareissulla tutkia tarkemmin, millä tuotteilla voisimme korvata esimerkiksi lihavalmisteita ja maitopohjaisia jogurtteja ja siten pienentää perheemme ruokaostosten ilmastovaikutusta. Minua lämmittää ajatus, että voimme omilla valinnoillamme vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin – ja tietenkin myös omaan terveyteen, Miia hymyilee.

Lue myös aiemmin julkaistut artikkelit: Taskuvalmentaja palveluksessasi & Ostoskorin kotimaisuusaste yllätti nelihenkisen perheen äidin

 

Väisäsen perheen ja ravitsemusterapeutti Anna Päätalon tapaamiset liittyvät Osuuskauppa Hämeenmaan ja Päijät-Soten ravitsemusyksikön kestävän ravitsemuksen yhteistyöhön osana Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuotta.

Onko ostoslistalla sup-lauta tai riippumatto, haluaisitko herkutella jäätelöllä tai noutopöydän antimilla? S-mobiilin kesäkupongit auttavat kaikkiin! Lataa maksuton S-mobiilisovellus ja hyödynnä etukupongit!

🛒 PRISMA: Yhdestä käyttötavaratuotteesta -15 %. (Ei koske lahja- tai latauskortteja, tietokoneita, pelikonsoleita, puhelimia, tabletteja, polkupyöriä, kylpytynnyreitä, äly- tai urheilukelloja, televisioita tai isoja kodinkoneita. Ei voi yhdistää muihin kampanjoihin tai alennuksiin.)

🍦S-MARKET: Valio Fabriikki jäätelö 480 ml 3€ (norm. 4,89€)

🍊SALE: Pepsi Max 6 x 0,33 l tlk 2,50€ (norm. 3,98€)

👚SOKOS LAHTI: Normaalihintainen tuote -20% ( Ei koske lahjakortteja, elintarvikkeita, postimerkkejä, lehtiä tai pokkareita.)

💄 EMOTION: Normaalihintainen tuote -20%. (Ei koske lahjakortteja tai elintarvikkeita. )

🔨 KODIN TERRA HÄMEENLINNA: Valitsemasi tuote -15%. ( Ei koske kylpytynnyreitä, toimitusmyyntituotteita eikä lahjakortteja.)

🍕 PIZZABUFFA: Noutopöytäruokailu –15%

🍕 ABC LIIKENNEMYYMÄLÄT: Noutopöytäruokailu –15%

🍴 RAVINTOLAT: Ruokailusta –15%. Ei koske alkoholituotteita.

Tarkemmat tiedot ja ehdot luettavissa sovelluksessa. Kupongit vain S-mobiilissa. Kupongit ovat voimassa vain Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa 14.–20.6.2021.

Ruoan verkkokauppamme auttaa arjen ruokaostoksissa ja antaa sinulle aikaa asioihin, joilla on todellista merkitystä. Helpota arkeasi tilaamalla ostokset kotisohvalta, työpaikalta tai ihan mistä vain. Katso tällä hetkellä palvelevat myymälät alta.

PRISMA LAUNE

Tilaa ruokaostokset netissä ja nouda Prisma Launeen neuvonnan vieressä sijaitsevasta noutolokerikosta. Palvelun hinta 7,90€.

Osta ruokaa verkosta >>

PRISMA SYKE

Tilaa ruokaostokset netissä ja nouda Prisma Sykkeestä tai valitse kotiinkuljetus. Noutopalvelun hinta 7,90€, kotiinkuljetus 15,90€.

Osta ruokaa verkosta >>

PRISMA RIIHIMÄKI

Tilaa ruokaostokset netissä ja nouda Prisma Riihimäen noutolokerikosta. Palvelun hinta 7,90€.

Osta ruokaa verkosta >>

S-MARKET GOODMAN, HÄMEENLINNA

Tilaa ruokaostokset netissä ja nouda S-market Goodmanista tai valitse kotiinkuljetus. Noutopalvelun hinta 7,90€, kotiinkuljetus 14,90€.

Osta ruokaa verkosta >>

Arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, monipuolinen palveluvalikoima ja laaja palveluverkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää pian, kun äänestys Osuuskauppa Hämeenmaan edustajiston vaaleissa alkaa viikon kuluttua, maanantaina 26. huhtikuuta.

– Hämeenmaa on jäsentensä omistama yritys, jonka päätöksentekoon jäsenemme voivat ottaa monella tapaa osaa. Joka neljäs vuosi valittavan edustajiston rooli on merkittävä, sillä heidän tehtäviinsä kuuluvat muun muassa tilinpäätöksen vahvistaminen sekä hallintoneuvoston valinta. Lisäksi edustajistolla on tärkeä tehtävä toimia aktiivisena asiakasomistajien palautekanavana osuuskaupan johdon suuntaan, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä kertoo.

Vaaleissa 250 ehdokasta

Hämeenmaan edustajiston vaalien ehdokasasettelu päättyi maaliskuun alussa. Ehdokaslistoja ilmoitettiin 15, ja niillä on yhteensä 250 ehdokasta. Ehdokkaista peräti 35 kuuluu nykyiseen 45 henkilön edustajistoon.

– Suuri ehdokasmäärä kertoo asiakasomistajiemme halusta olla mukana vaikuttamassa omistamansa yrityksen toimintaan. Ehdokkaat ovat yleensä muutoinkin aktiivisia kansalaisia omilla alueillaan, Jaana Järvenselkä sanoo.
Ehdokaslistat on julkaistu tänään 19.4. Ehdokkaisiin pääsee tutustumaan ehdokasesittelypalvelussa osoitteessa https://vaalit.edita.fi/hameenmaa-ehdokasesittely/. Palvelussa on ehdokkaiden itsestään kirjoittamat kuvalliset esittelyt.

Äänestys verkossa tai postitse

Edustajiston vaaleissa voi äänestää joko sähköisesti tai postitse 26.4.–17.5.2021 välisenä aikana. Verkossa äänestäminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla. Vaihtoehtoisesti voi äänestää palauttamalla kotiin lähetetystä vaalipostista äänestyskupongin postitse sille tarkoitetussa palautuskuoressa. Äänestyslipuke ja äänestysohjeet postitetaan asiakasomistajille tämän viikon aikana.
Näissä vaaleissa äänioikeus on jokaisella vähintään 15-vuotiaalla, Hämeenmaan jäseneksi vuoden 2020 loppuun mennessä hyväksytyllä asiakasomistajalla.

– Asiakasomistajan kannattaa käyttää tätä vaikutusmahdollisuutta, onhan kyse hänen omasta osuuskaupastaan. Nyt on mahdollisuus äänestää edustajistoon ehdokasta, joka edustaa äänestäjälle tärkeitä asioita sekä välittää palautteita ja kehitysideoita edustajiston kokouksissa, Jaana Järvenselkä toteaa.
Nelivuotiselle kaudelle valitaan 45 edustajaa. Hämeenmaan edustajisto valitaan suhteellisella vaalitavalla. Kaikki ehdokkaat ovat jollain ehdokaslistalla. Ääni annetaan ehdokkaalle, mutta läpipääsyyn vaikuttaa sekä ehdokkaan itsensä saamat äänet, että koko ehdokaslistan äänimäärä. Vaalitulos julkistetaan 27.5.2021.

Äänestysohjeisiin ja ehdokkaisiin voi tutustua osuuskaupan vaalisivuilla www.hameenmaa.fi/vaalit.

Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, 050 542 3811

Lahtelainen Väisäsen perhe pääsi alkuvuodesta tutkailemaan S-mobiilin ravintolaskuria ravitsemusterapeutti Anna Päätalon kanssa. Nyt tarkastelun alle otettiin Väisästen ostoskorin kotimaisuus.

Useimmat meistä haluavat tietää, mistä ostamamme ruoka tulee. S-mobiilin kotimaisuuslaskurin avulla oman ostoskorin kotimaisuuden selvittäminen on aiempaa helpompaa: Omat ostot -palvelusta löytyvä laskuri tuo lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen ja näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa.

Väisäsen perheen ostoskorin kotimaisuusaste on lähes 70 prosenttia, kun tarkastelun kohteeksi otetaan Suomessa valmistetut tuotteet. Kotimaisuusaste laskee selvästi, kun pureudutaan hieman syvemmälle dataan.

– Meidän perheen ostamista tuotteista vain 28 prosenttia on valmistettu kotimaisista raaka-aineista, Miia Väisänen kauhistuu tutkiessaan laskurin lukuja.

– Näyttää siltä, että ainakin hedelmien ja vihannesten kohdalla meillä on petrattavaa, hän jatkaa.

Väisästen ostamista hedelmistä ja vihanneksista vain viisi prosenttia on täysin kotimaista alkuperää. Kalatuotteiden kotimaisuuden lähempi tarkastelu antaa samansuuntaisen tuloksen – ostoskoriin ei ole päätynyt kotimaista kalaa, vaikka yli kolmannes tuotteista onkin valmistettu Suomessa.

– Meillä menee paljon kurkkua ja tomaattia, mutta tähän aikaan vuodesta kotimaiset kasvikset ei ole kovin hyviä. Ja hedelmiä meillä ostetaan paljon varsinkin talvella. Esimerkiksi appelsiineja meillä on mennyt viime aikoina paljon, koska ne ovat olleet satokaudessa ja maistuvat siten tosi hyviltä, Miia sanoo.

Miia Väisänen ja Anna Päätalo ovat huomanneet kauppareissuillaan, etteivät kaikki heidän kotimaisiksi luulemansa tuotteet todellisuudessa ole olleetkaan kovin kotimaisia. Tuoteselosteiden tutkimisen lisäksi Miian ja Annan ostosvalintoja ohjaa mm. Hyvää Suomesta -merkki, joka myös Joutsenlippuna tunnetaan.

 

Suosiako sesonkia vai suomalaista?

Terveyden edistämisen ravitsemusterapeuttina Päijät-Soten ravitsemusyksikössä työskentelevä Anna Päätalo toteaa, että ostoskoriin päätyy suurella todennäköisyydellä myös ulkomaisia tuotteita, jos tykkää esimerkiksi juuri hedelmistä.

– Monet hedelmät tulevat ulkomailta. Kotimaisia marjoja saa kuitenkin talvisin aika hyvin myös pakastealtaista, joten ehkä niiden määrää voisi lisätä, Anna ehdottaa Miialle.

– Toisaalta sesonkikasviksiakin kannattaa suosia, hän jatkaa.

Toden totta: Satokausiensa aikana kasvikset ovat sekä maukkaimmillaan että edullisimmillaan. Satokauden aikana kasvatettuihin kasviksiin käytetään myös lähtökohtaisesti vähemmän ulkopuolista energiaa, kuten valoa ja lämpöä. Sesonkikasvikset tuovat lisäksi vaihtelua ja monipuolisuutta ruokavalioon.

– Vesimeloni on meillä kesäaikaan ihan ykkönen, lapsille varsinkin. Ja ostamme kesäisin paikalliselta tuottajalta mansikoita, jotka pakastamme. Pakastemarjoja emme ole juurikaan ostaneet, mutta ehkä sitäkin voisi miettiä, miettii Miia.

Monesta kaupasta saa mansikoita myös kesäsesongin ulkopuolella. Miian mies Tomi Väisänen ei kuitenkaan osta tai syö koskaan talvisin mansikoita ja vesimelonia.

– Ne ovat silloin kalliita ja pahanmakuisia, Tomi perustelee.

Tukea lähituottajille

Maitotaloustuotteiden kotimaisuusasteessa perhe sen sijaan yltää yli 70 prosentin lukemaan.

Ostoskassiin päätyneiden maito- ja piimäpurkkien osalta tulos on odotettu: Väisäset ostavat vain kotimaista maitoa ja piimää.

– Maitotuotteiden osalta olen kiinnittänyt ekstrahuomiota kotimaisuuteen, ja myös leipäosastolla olen etsinyt suomalaisia tuotteita, Miia kertoo.

Yli 90 prosenttia Väisäsen perheen S-ruokakaupoista ostamista leivistä on valmistettu Suomessa. Niistä lähes 80 prosenttia on kotimaisista raaka-aineista valmistettuja.

– Lapset tykkää Vaasan kauratyynyistä ja Tomppa Oululaisen alkuperäisistä jälkiuunipaloista, Miia mainitsee.

Miia suosii mielellään myös lähituotteita, koska kokee voivansa osoittaa siten tukensa oman alueen tuottajille.

– On hienoa ajatella, miten paljon voi itse vaikuttaa – varsinkin tällaisena aikana. Koen paikallisuuden ja kotimaisuuden tärkeiksi jutuiksi. Aion kiinnittää jatkossa yhä enemmän huomiota siihen, mistä tuotteet tulevat.

– Jos haluaa nostaa ostostensa kotimaisuusastetta, saa varsinkin aluksi varata tavallista enemmän aikaa kaupassa käymiseen. Kun tottuu ostamaan vaikka tiettyjä kotimaisia tuotteita, niin homma menee jo rutiinilla, Anna vinkkaa hymyillen.

 

Lue myös aiemmin julkaistu artikkeli: Taskuvalmentaja palveluksessasi

Väisäsen perheen ja ravitsemusterapeutti Anna Päätalon tapaamiset liittyvät Osuuskauppa Hämeenmaan ja Päijät-Soten ravitsemusyksikön kestävän ravitsemuksen yhteistyöhön osana Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuotta.