HämeenOmaa ABC-rakkautta

Jussi on Suomen vannoutunein ABC-fani – nämä teematavarat löytyvät hänen kotoaan

Jussi Kulonen on ammatiltaan verovirkailija, mutta sydämeltään intohimoinen ABC- ja Lada-harrastaja.

ABC-Jussinakin tunnetulla janakkalalaismiehellä on takataskussaan meriitti, jota on hankala päihittää: hän on ruokaillut Suomen jokaisella ABC-asemalla.

ABC-ketjun yhtenevä ilme ja tutut palvelut saavat Jussilta kiitosta.

– Vaikka menisin Suomen toisella puolella sijaitsevalle ABC:lle, olisivat valikoima ja ilme tuttuja. ABC-asemien monipuolisuus mutta samalla yhteneväisyys viehättävät. Tiedän varmuudella, mitä saan, Jussi taustoittaa syitä ABC-innostukselleen.

Hänen tarinansa ABC-asemiin tutustumisesta ja ihastumisesta alkaa Tampereelta, Lahdesjärven ABC:ltä.

– Kaverillani oli Tampereella tallipaikka, jossa kävimme korjailemassa Ladoja. Lähellä tallia oli Lahdesjärven ABC, josta haimme milloin mitäkin. Pian hoksasin, että oman kotinikin lähellä on samanlainen putiikki: Riihimäen ABC.

Vuonna 2008 avattu ja muutama vuosi sitten uudistettu Riihimäen ABC on Jussin oma lähi-ABC, tutuin ja tärkein. Jopa niin tärkeä, että Jussi pyysi uudistuksen yhteydessä liikennemyymälän ravintolan vanhoja kalusteita itselleen.

– Kotoani löytyy sekä ABC-aseman vanha pöytä että iso oranssi lamppu. Olen myös kerännyt vitriiniin ABC-fanituotteita.

Tosifani, voitaneen todeta.

Taukopaikkavertailua keskustelupalstalla

Vaikka ABC pääosassa loistaakin, on Ladoilla tässä tarinassa merkittävä sivurooli. Ilman Lada-harrastustaan ABC-Jussimme ei nimittäin olisi päätynyt aikoinaan vertailemaan Suomen eri huoltoasemia.

– Lada-harrastukseni alkoi jo 80–90-luvun taitteessa, mutta se taisi olla vuotta 2006, kun aloin liikkua enemmän harrastuksen perässä eri puolille Suomea. Aloin vertailla eri taukopaikkoja ja kirjoitin kuvallisia arvioita Lada-kerhon keskustelupalstalle, kertoo Jussi.

Ei kulunut kauaakaan, kun Janakkalan mies huomasi ABC-asemien tuntuvan eniten omilta.

– Muut vaihtoehdot jäivät kokonaan pois, ja jatkoin enää vain ABC-asemien vertailua.

ABC-innostus johti siihen, että Jussi tutustui paremmin myös osuustoimintaan ja asiakasomistajuuteen.

– Asiakasomistajuus ja osuustoiminta uppoavat itselleni ideologisesti hyvin. Nykyään jotkut jopa sanovat, että mulla on S-uskonto, Jussi virnistää.

Hän on ollut jo pitkään Osuuskauppa Hämeenmaan asiakasomistaja.

Kantapaikka Riihimäellä

Jussi vierailee ABC-asemalla useita kertoja viikossa.

– En mä ihan joka päivä ABC:llä käy – tosin kun heitän viikonloppuna vapaalle, niin syön yleensä kolme kertaa päivässä ABC-asemalla.

Jussin oma ”koti-ABC” on hänelle kaikista mieluisin.

– Melkein kuin kotiin tulisi, Jussi hymyilee.

ABC-konkari on ollut tyytyväinen liikenneasemilta saamaansa palveluun. Erityisen mukavaa hänestä on se, että tutummiksi tulleilla asemilla on usein vastassa tuttuja myyjiä – asiakkaitakin.

Sosiaaliselle ja aktiiviselle miehelle ABC:t ovatkin myös kohtauspaikkoja, joihin on hyvä sopia tapaamisia kavereiden kanssa.

Suomessa on kattava valikoima erityyppisiä taukopaikkoja, mutta Jussia ei muilla huoltoasemilla näy kuin pakon edessä.

– Hädän tullen voisin ehkä käydä muuallakin, jos yhtään ABC-asemaa ei olisi lähimaillakaan.

 

Etäostoksia omasta kaupasta

Renkolainen Jorma Laaksonen tilaa keskimäärin kerran kuussa tavaraa oman alueensa Kodin Terran verkkokaupasta ja noutaa ne autolla.

Jorma Laaksonen tilaa säännöllisesti Hämeenlinnan Kodin Terran verkkokaupasta: ”Multasormea musta ei kirveelläkään saa, mutta omakotitalossa riittää tekemistä”

Hämeenlinnan Rengossa asuva perheenisä on suosinut erityisesti nyt poikkeusaikana paikallisen rauta- ja ruokakaupan verkkokauppapalveluja.

Laaksonen asuu perheensä kanssa omakotitalossa, jossa tekeminen ei ihan heti lopu.

– Ostan karkeasti arvioiden keskimäärin kerran kuussa tavaraa Hämeenlinnan Kodin Terran verkkokaupasta. Kun asuu omakotitalossa, niin tekemistä riittää: aina jokin paikka vaatii fiksaamista, valmista ei tule koskaan.

Rakentaminen on kuitenkin Jorma Laaksoselle mieluista puuhaa, ja hän nikkaroisi enemmänkin, jollei lapsiperhearki veisi pääosaa vuorokauden tunneista.

– Lasten harrastukset menevät omien harrastusten edelle, Laaksonen hymyilee.

Puutarhan laitto ei renkolaista miestä houkuttele, vaikka omakotitaloasujan pihalla olisi tilaa luovuudelle.

– Multasormea musta ei kirveelläkään saa. Pihan voisi mieluummin vaikka asfaltoida kokonaan, vitsailee Laaksonen.

Hänen kotoaan on noin parinkymmenen kilometrin matka paikalliseen Kodin Terraan. Pääasiassa Jorma Laaksonen tilaa tarvitsemansa tuotteet verkkokaupasta ja noutaa ne sitten Terrasta.

– Ruuhkaisessa myymälässä kärryjen kanssa törmäily ei oikein nappaa, vaan mieluummin valitsen tuotteet rauhassa jo kotona.

Verkkokaupan chat-palvelu neuvoo tarvittaessa asiakasta.

Kätevä Kauppakassi

Jorma Laaksosen omakohtainen kokemus etäpalveluiden käytöstä on ollut positiivinen. Paikallisen Kodin Terran verkkokaupan lisäksi perhe hyödyntää viikoittain oman paikkakuntansa Kauppakassi-palvelua.

– Kauppakassi-palvelu on ollut tosi kätevä. Vaimo pistää palvelun kautta tilauksen sisään ja minä haen ruoat Goodmanin S-marketista.

Perhe tilaa ruoan verkkokaupasta yleensä työviikon päätteeksi.

– Välillä ollaan oltu niin laiskoja, että ollaan tilattu ihan kotiin saakka, Laaksonen tokaisee.

S-market Goodman on osa Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikkaverkostoa. Goodmanin Kauppakassin kotiinkuljetusalue kattaa myös Rengon pitäjän.

Hämeenmaalla on ruoan verkkokauppatoimintoja tällä hetkellä myös Prisma Riihimäessä sekä Lahden S-market Hennalassa ja S-market Sykkeessä, josta saa kotiinkuljetuspalvelun laajalle alueelle. Prisma Riihimäellä ja S-market Hennalassa ruoan verkkokauppaostokset voi hakea noutopisteeltä.

Turvallisemmin fiiliksin

Jorma Laaksonen on suosinut korona-aikana tavallista enemmän verkkokauppapalveluja.

– Kyllähän verkkokauppa-asiointi luo turvallisuuden tunnetta. Olen rajoittanut keväästä saakka omaa vapaa-ajan käyttöäni, esimerkiksi jättänyt menemättä massatapahtumiin. Plussaa on myös se, että kaikki heräteostokset jäävät pois kauppalaskusta!

Ruoan verkkokaupan palvelut ovat kasvattaneet selvästi suosiotaan poikkeusaikana. Laaksonen toivoo, että niitä saisi jatkossa laajemminkin Hämeenlinnan seudulla.

Sydän mukana asioimisessa

Kesäisin vespalla kauppareissut hoitava Antero Antin muistaa hyvin ajan, jolloin Artjärvellä oli vielä useita palveluita ja suhteellisen vilkas kauttakulkuliikenne. Nyt noista palveluista on jäljellä enää murto-osa, joten niistä kiinni pitäminen on erityisen tärkeää.

”Omalla lähikaupalla on tärkeä merkitys” – Antero Antin on asioinut Artjärven Salessa vuosikymmenten ajan

– Jos paikkakunnalla on oma kauppa, on sen palveluja käytettävä mahdollisimman paljon.

Artjärveläinen Antero Antin tietää, mistä puhuu: hän on nähnyt omin silmin, miten oman kylän kauppojen toiminta on vähitellen hiipunut.

– Tulin vaimoni kanssa tänne Artjärvelle vuonna -57, ja vuosina -57–60 Artjärvellä oli kaikkiaan 17 kauppaa. Nyt meitä palvelee Artjärven Sale.

Postinkin palvelut ovat poistuneet kylältä.

– On meillä yksi pakettiautomaatti. Tosin nyt, kun nettikauppaa on käyty ahkerasti, niin minäkin olen joutunut jokusen kerran hakemaan paketin Orimattilasta, kun meidän oma automaattimme on ollut täynnä, kertoo Antero.

Apteekki kylältä kyllä löytyy. Antero arvelee, että Artjärven väestörakenteella on ollut apteekkipalveluiden säilymiselle merkittävä vaikutus.

Sujuvaa asiointia

Antero Antin asioi suunnilleen kerran viikossa tutussa Sale-lähimyymälässään. Kauppamatkaa hänelle kertyy tarkalleen ottaen 2 kilometriä ja 650 metriä suuntaansa.

– Omalla lähikaupalla on tärkeä merkitys. Jos jotain loppuu, niin voi hakea saman tien täydennystä. Täältä saa peruselintarvikkeet – kaiken, mitä tällä iällä tarvitsee, toteaa Antero.

Hän laatii kauppalistan valmiiksi jo kotona ja listaa tuotteet lapulle siinä järjestyksessä, kun ne kaupassa tulevat vastaan – ellei tuotteen paikka ole vaihtunut.

– Sitä tulee joskus leikin päiten sanottua näille meidän omille myyjättärillemme, että mitä varten te menitte taas vaihtamaan tuotteen paikkaa, Antero hymyilee.

Vaikka kaikki tuotteet eivät ihan aina löydy omilta paikoiltaan, niin Antero pitää tutussa kaupassa asioimista sujuvana.

– Jos joskus joutuu menemään vieraaseen kauppaan, niin tulee käveltyä kilometri ennen kuin löytää hakemansa, hän virkkoo.

Anteron kauppalistalta löytyy aina muun muassa leipää, maitoa, vihanneksia ja nykyään myös kahvijogurtti.

– Vaimoni on niin ihastunut siihen. Myös Oolannin omenamehulaatikko on hyvä keksintö. Mehu on hyvänmakuista, joskin vaimolleni minä sitä pääasiassa vien – itselleni teen tuoppikaljan, Antero nauraa ja jatkaa pilke silmäkulmassa:

– Meillä on vaimon kanssa työnjako. Minä tuon kaupasta tavarat ja hän tarjoilee ne minulle pöytään.

Kohtaamisia kaupassa

Tätä nykyä Orimattilan kaupunkiin kuuluvalla Artjärvellä asuu suunnilleen 1 500 asukasta. Menneinä vuosikymmeninä luku oli jopa yli kaksinkertainen.

– Parhaimmillaan täällä on ollut noin 3 500 asukasta. Toki Artjärvellä on jonkin verran kesämökkejä, ja varmasti myös mökkiläiset käyvät meidän Salessa ja auttavat osaltaan kauppapalveluiden paikkakunnalla pysymistä.

Anterolla on ollut keskeinen rooli oman kylän toiminnassa. Hän on muun muassa ollut mukana pankki-, luottamus- ja metsästysseuratoiminnassa sekä toiminut pitkään opettajana – yhä edelleen hän törmää kylällä tämän tästä omiin vanhoihin oppilaisiinsa.

– Sen olen kokenut positiiviseksi, ettei yksikään vanhoista oppilaistani ole tullut nyrkit pystyssä vastaan. Välit ovat säilyneet, veistelee Antero.

Hän törmää entisiin oppilaisiinsa ja kylän muihin tuttuihin usein juuri kaupassa asioidessaan. Oman kaupan henkilökuntakin on tullut Artjärven miehelle hyvin tutuksi.

– Jos tänne tulee oudompi myyjätär, niin minä selvitän pian, kuka hän on. Jotkut sanovat sitä uteliaisuudeksi, mutta minä kutsun sitä mieluummin tiedonhaluksi.

Näin varmasti onkin; onhan Antero entinen opettaja.