Talven aikana MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa on seurattu, kenen tuotteesta tulee seuraava menestystarina S-ryhmän ruokakauppoihin.
Kilpailun tulos juhlistaa paikallista osaamista, sillä kauden voittajaksi kruunattiin Kinnarin Tilan Terhi Kinnarin täysjyväkaura-ateriat.
”Meillä oli hieno tuote, johon uskoimme. Lähdimme menestymään ja voitimme – onhan se ihan parasta! Tämä on ollut yrityshistoriamme hienoin matka, ja sekin on vasta alussa”, iloitsee Kinnari.
Kinnarille kaurasta tehtyjen vaihtoehtojen tuominen suomalaisten ruokapöytään on sydämen asia. Hän on tehnyt kauraruokia tutuksi jo useamman vuoden ajan. Erityisesti hän innostuu kaurasuurimoista, joita voi käyttää ruoanlaitossa aivan riisin tapaan. Niiden tutuksi tuomisen myötä syntyi ajatus myös Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteesta, joka on täysjyväkaurasta tehty valmisruoka.
”Suomalaiset eivät vielä tunne kaikkia kauran käyttömahdollisuuksia. Kaurasuurimoita voi käyttää esimerkiksi laatikkoruokiin, salaatin lisukkeeksi tai lihapiirakkaan – siis aivan kuten riisiä, ja niillä on sama keittoaikakin. Kaura on terveellinen, ilmastoviisas ja edullinen elintarvike”, kehuu Kinnari.
Matkaansa Suomalainen menestysresepti -kilpailussa Kinnari kuvailee aikamoisena tunnemyrskynä. Tuotekehitystä tehdään tiukassa aikataulussa, mutta kilpailu tarjoaa siihen kaiken tarpeellisen avun ja tuen. Kinnari kehuu erityisesti kilpailun aikana tehtyjä asiakastestauksia, joilla on iso rooli tuotekehityksessä.
”Kaikki on mahdollista, jos on intohimo omaan tuotteeseen ja hyvä tuoteidea, silloin hakupapereiden pitäisi olla jo vetämässä Suomalainen menestysresepti -kilpailuun”, Kinnari kannustaa kilpailuun osallistumisesta haaveilevia.
Rohkeasti mukaan!
Finaaliin osallistui myös toinen hämäläisyritys, Viipurilainen Kotileipomo, jota edusti Teppo Ylä-Hemmilä Sitkas-tuorenäkkärillä.
Kilpailussa menestyminen vaati kokeneeltakin tiimiltä uutta ajattelua, valmistustavan muutosta ja uusia investointeja. Tuotteen alkuperäinen idea muutti muotoaan aivan kilpailun loppumetreillä, mikä aiheutti tiimille painetta. Matka kilpailussa oli kuitenkin tekemisen arvoinen.
”Kilpailu laittoi henkisen kovuuden testiin ja nahka paksuuntui, mistä on varmasti hyötyä tulevissa koitoksissa. Yksin tästä matkasta ei selviä, eli ammatillinen ja henkinen selkänoja on tärkeää olla olemassa.”
Tulevaisuuden suhteen Ylä-Hemmilällä on latu auki. Hän uskoo kilpailun avaavan mahdollisuuksia yritystoiminnalle ja vahvistavan leipomon kasvu-uraa. Hän kannustaa tarttumaan kilpailun tuomiin mahdollisuuksiin.
”Ennen kilpailua omaa ideaa kannattaa jumpata sen verran, että olet mahdollisimman itsevarma tuotteesi kanssa. Omasta ja brändin arvopohjasta ei kannata tinkiä, koska se auttaa kestämään tyrskyt. Matka kilpailussa on ikimuistoinen ja takuulla kaiken vaivan arvoinen”, kannustaa Ylä-Hemmilä.
Haku Suomalainen menestysresepti 2026 -kilpailuun on käynnissä. Ilmoita oma Menestysreseptisi mukaan kisaan täyttämällä hakulomake ja tekemällä lyhyt video. Hakuaika päättyy sunnuntaina 9.2.2025 klo 23:59.
Osuuskauppa Hämeenmaa onnittelee kilpailun voittajaa ja kaikkia finalisteja hienosta menestyksestä!
Yhteistyö lähitoimittajien kanssa on meille tärkeää
Hämeenmaa tekee paljon yhteistyötä lähitoimittajien kanssa, joita yhteistyökumppaneina on jo yli 300.
“Hämeestä löytyy hienoa osaamista. Olemme innoissamme, kun saamme lisää hämäläisiä huipputuotteita koko S-ryhmän hyllyille. Onnea kilpailun voittajalle ja kaikille finalisteille”, toivottaa Hämeenmaan marketkaupan valikoima- ja vastuullisuuspäällikkö Niina Toivonen.
Finalistituotteita tulee Prismojen, S-marketien ja Salejen valikoimaan finaalia seuraavana päivänä torstaina 30.1.2025. Tarkista oman lähikauppasi valikoima esimerkiksi S-ostoslista -sovelluksen avulla.
Kinnarin ja Ylä-Hemmilän lisäksi finaalikamppailuun ylsivät Silpa Kinnusen, Emilia Karttusen, Jack Mattssonin ja Teemu Koitton tuotteet.
Suomalaista menestysreseptiä etsittiin tällä kaudella jo kuudetta kertaa. S-ryhmän ideoimassa kilpailussa menestysreseptiä tuomaroivat ja kilpailijoita kannustivat ohjelman juontajanakin toimiva kokki Jyrki Sukula, Finlaysonin liiketoimintajohtaja Jukka Kurttila, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.