Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla – ensimmäisen kvartaalin myynti +41 % edellisvuoteen verrattuna             


Nelipyörässä sekä uusien autojen että vaihtoautojen myynti on haastavassakin taloustilanteessa sujunut odotuksia paremmin.

18.04.2024

Nelipyörä Oy:llä on takanaan onnistunut alkuvuosi ja vuoden ensimmäinen kvartaali. Sekä uusien autojen että vaihtoautojen myynti on haastavassakin taloustilanteessa sujunut odotuksia paremmin. Kevättä kohti mennessä useimmiten autokauppa kiihtyy ja se näkyy myös Nelipyörässä.

– Vaihtoautojen myynti kasvoi alkuvuoden aikana ollen +11 % viime vuoteen verrattuna, mikä on erittäin hieno tulos, kun koko Suomen vaihtoautomarkkina on tällä hetkellä +6,9 %. Olemme siis voineet palvella asiakkaitamme erittäin hyvin sekä tarjoamaan heille autojen lisäksi oikeat palvelut, Nelipyörän myyntijohtaja Thomas Ljunggren kertoo.

Myös uusien autojen osalta kehityssuunta on oikea – viime vuoteen verrattuna uusia autoja on tilattu jopa +41,0 %, muun valtakunnan uusien autojen tilaussopimuskannan ollessa +14,5 %.

– Asiakkaat ovat löytäneet Nelipyörän tarjoamasta sopivia autoja kevättä kohti mentäessä, ja myyntimme on selkeästi vilkastunut edellisvuodesta. Uusien autojen myynti vilkastuu useimmiten kevätauringon kanssa kilpaa, Ljunggren kertoo.

Eniten hankitaan hybridejä ja sähköautoja – uutena ja käytettynä

Ladattavien hybridiautojen myynti on tuplaantunut Nelipyörässä vuoden takaiseen verrattuna. Kysyntään ovat vaikuttaneet niin hintojen alennukset, ympäristötietoisuuden lisääntyminen sekä design.

– Meiltä kysytään tällä hetkellä erittäin paljon hybridejä ja täyssähköisiä autoja, joilla on ulkonäköä, kokoa ja suorituskykyä – niin toiminnoiltaan kuin toimintamatkaltaan, Ljunggren taustoittaa.

Nelipyörässä nähdään, että tämän hetken vaihtoautomarkkinalla jokainen autoliike on samojen autojen perässä, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Samalla uusien autojen hinnat ovat laskeneet.

– Kun tähän yhtälöön lisätään ajankohtaiset, reippaat kampanjat, niin jossain vaiheessa näemme, että uuden auton ostaminen tulee kannattavammaksi kuluttajalle. Tässä voi verrata rahoituskuluja ja huoltokustannuksia keskenään, niin pian kuluttaja huomaa, että uusi auto onkin kannattavampi. Tämä näkyy meillä kysynnässä ja myynnissä, Ljunggren kertoo.

Autoala edelleen kovassa murroksessa – vanhoilla opeilla ei enää pärjää

Autoala muuttuu tällä hetkellä radikaalisti ja nopeasti. Markkinoille tulee uusia automerkkejä varsinkin Aasiasta, ja ihmiset haluavat ajokokemukseltaan sekä futuristisuutta että huoltovapautta, turvallisuutta ja pitkää toimintamatkaa – auton käyttövoimasta riippumatta.

Myös automyynnissä puhaltavat raikkaat tuulet, ja tätä muutosta johtavat autoalalle enenevissä määrin rohkeasti astuneet autoalan nousevat naiset.

– Myyjillä on käytössään samanaikaisesti useita eri kanavia, ja kiinnostus asiakkaasta ja hänen tarpeistaan korostuu entistä enemmän, Ljunggren taustoittaa.

Kyydissä on pysyttävä ja halu kehittää tulee olla kova, muuten kilpailussa ei pärjää. Tämä on todettu myös Nelipyörässä.

– Olemme kehittäneet toimintaamme niin, että meiltä asiakas saa autoiluun oikeastaan kaiken muun paitsi polttoaineen. Me myös myymme meille tulleet vaihtoautot, eikä meidän huollossamme katsota merkkiin, vaan kaikki huolletaan. Olemme myös avaamassa uutta rengashotellia Lahden alueelle, jolla sekin ruutu täytetään, Ljunggren paljastaa.

Lisätietoja

Thomas Ljunggren, myyntijohtaja, Nelipyörä, thomas.ljunggren@nelipyora.fi, 050 380 9010