Asiakaskokemus uudistetussa Hämeenmaan Salessa


Avaruuden tuntu sekä uudet värit ja valot – ne moni hollolalaisen Sale Kukkilan asiakkaista on pistänyt ensimmäisenä merkille lähikauppansa uudistuksesta. Sale Kukkila sai loppuvuodesta ensimmäisenä hämeenmaalaisena Salena uuden konseptin mukaisen raikkaan ilmeen. Miljööuudistuksen yhteydessä on ollut lisäksi hyvä hetki kehittää myymälän valikoimaa entistä osuvammaksi. Myymälän asiakkailta onkin tullut paljon positiivista palautetta – yksi tyytyväisistä on Sale Kukkilan vakioasiakas Olli Reijonen.

18.03.2022

Tutkija ja tuotekehittäjä Olli Reijonen heräilee kotonaan Kukkilassa kahvihammasta kolottaen, mutta huomaa, että kahvimaito on lopussa. Onneksi apu, nimittäin Sale Kukkila, on lähellä. Sale Kukkila oli Ollin vakiokauppa jo ennen sen remonttia, mutta uudistuksen myötä tulee Olli piipahtaneeksi siellä lähes päivittäin. Tänä aamuna hän on saapunut paikalle sekä ostoksille, että kertomaan asiakaskokemuksistaan uudistetussa Salessa.

– Asun tässä aivan lähellä ja tulen siksi tänne useimmiten kävellen. Mittasin kerran, että matkaa on 1600 askelta, Olli nauraa.

– Sen lisäksi, että tämä on lähellä, niin Salen pieni koko on kätevä. Myymälä on myös tuttu, joten tuotteet löytyvät hyllyväleistä helposti. Aikaa ei mene turhaan pyörimiseen. Täältä löytyy likimain kaikki mitä päivittäin tarvitsen, hän lisää.

Tuumintaa tuotevalikoimasta

Valtakunnallinen Sale-ketjun konseptipäivitys tulee muuttamaan kaikkien Sale-myymälöiden ilmeen. Saleihin tuodaan samalla myös uusia, arkea helpottavia palveluita ja paikalliseen makuun räätälöity tuotevalikoima. Kukkilassa on esimerkiksi laajennettu gluteenittomien leipomotuotteiden valikoimaa. Mutta mitä tuotteita päätyy Ollin ostoskoriin nyt, kun ne ovat entistäkin paremmin esillä? Hän kaivaa taskustaan ostoslistan.

– Itse käyn täällä useimmiten sellaisilla pienillä kaapintäydennysostoksilla. Tänään listalla lukee kahvi, maito, banaani, rusinat, ja ”safka”, Olli luettelee.

– Safka voisi tänään olla lohipastaa, mikäli hyllystä löytyy kylmäsavulohta, hän lisää.

Olli kertoo asioivansa Sale Kukkilassa useimmiten aamupäivisin, niin sanotun toisen aamupalansa jälkeen, kun alkaa olla aika ajatella lounasta. Hän mainitsee, että tykkää ostaa hiukan parempia juustoja.

– Se on tässä uudistuksessa ollut tosi hyvä, että tuli näin paljon lisää kylmäkaappitilaa. Sehän mahdollistaa heti vähän laajemmat tuotevalikoimat. Esimerkiksi juusto-, ja leikkelevaihtoehdot ovat runsastuneet ja sen myötä täältä saa joitain erikoisempiakin juustoja, joista pidän. Mutta voisi niiden valikoimaa kyllä vielä lisääkin kasvattaa. Sitten tarvitsisi vielä harvemmin ajella isoon markettiin, Olli virnistää.

– Voisin tässä itse asiassa samalla esittää yhden toisenkin asiakastoiveen – tänne voisi tuoda valikoimiin lisää spesiaalioluita. Erityisesti laadukkaita ykkös-, ja kakkosoluita, Olli ehdottaa.

Sale Kukkilan myymäläpäällikkö Birgit Kauhanen kertookin, että myymälässä otetaan paljon asiakastoiveita vastaan. Myymälän valikoiman päivitys on jatkuvaa työtä ja ajankohtaisia tuotetrendejä kuulostellaan herkällä korvalla.

– Saamme usein toiveita erilaisista kasvipohjaista tuotteista. Asiakkaat toivovat myös tiettyjä tee, – ja kahvimakuja. Monilla asiakkaillamme on kotieläimiä ja he esittävätkin toiveita erilaisista eläintenruoista, Birgit luettelee.

Asiakastoiveet pyritään aina mahdollisuuksien mukaan täyttämään, vaikka ihan jokaista toivetuotetta ei pienen myymälän valikoimiin pystytäkään järjestämään.

Uusi miljöö asiakkaan silmin

Olli nappaa mukaansa Salessa uudenlaisen kärryn, johon saa laitettua kaksi ostoskoria, ja lähtee kulkemaan tottuneesti Sale Kukkilan käytäviä ostoslistansa kanssa. Hän nappaa käteensä leipäpussin lukeakseen sen kyljestä tuoteselosteen. Se onnistuukin hyvin, sillä uudessa Salessa valoa riittää.

– Värimaailma on kondiksessa ja erityisesti valaistus on hyvä. Näkee ilman silmälasejakin lukea pientä tekstiä. Se on tärkeää tässä iässä. Nimittäin oikeasti joissain kaupoissa valaistus on liian heikkoa minun silmilleni. Täällä näkee lukea, Olli toteaa.

Uudistetun energiaa säästävän valaistuksen lisäksi on Salen tuttu punakeltainen värimaailma siirtynyt takavasemmalle ja sitä komistaa nyt aiempaa harmonisemmat sävyt. Muutoksella halutaan korostaa selkeää ja inspiroivaa tunnelmaa sekä luoda mielikuvia laadukkuudesta.

Birgit kertoo, että Sale Kukkilan asiakkaat ovat olleet uudistuksesta täpinöissään ja remontin aikaan he elivät ihanasti mukana uudistuksessa kommentoiden sitä matkan varrella.

– Meillä käy paljon vakioasiakkaita, kuten Olli. Moni on sanonut, että nyt on tosi freshiä ja nykyaikaista, että on kuin tulisi uuteen kauppaan. Olen ihan samaa mieltä, Birgit iloitsee.

Kiitos Sale Kukkilan henkilöstölle

Keräillessään ostoksia kärryynsä Olli harvoin kaipaa henkilökunnan apua, sillä kuten mainittu, hän tietää mistä mitkäkin tuotteet löytyvät. Mutta mikäli hän apua tarvitsee, niin asiakaspalvelu on aina erinomaista. Esimerkiksi myyjänä Sale Kukkilassa työskentelevä Kirsti Christensen saa Ollilta kiitokset.

– Täällä henkilökunta on tullut minulle tutuksi ja toisin päin. Se onkin yksi pienen paikallismyymälän plussista, Olli sanoo.

– Nykyään avaamme myymälämme jo varhain aamulla kello 6.30, ja tietyt asiakkaat tulevat ostoksille jo silloin. On mukavaa, kun tutut kasvot saapuvat kassalle ja toivotellaan toisillemme huomenet hymyssä suin ja vaihdetaan toisinaan kuulumiset, Birgit kertoo.

Mutkaton asiakassuhde huokuu myös tilanteessa, jossa Olli saapuu ostoksineen kassalle ja yritämme ottaa kuvituskuvaa tätä juttua varten. Kuvaaja Aku pyytää Ollia ja Birgitiä toimimaan, kuten normaalissakin kassatilanteessa, mutta tavallista paljon hitaammin. Olli ja Birgit heittäytyvät tilanteeseen ja asioiminen käy verkkaisesti kuin hidastetussa filmissä, molempien nauraessa ääneen.

Haastattelun jälkeen käyn vielä kurkkaamassa, onko myynnissä kylmäsavulohta. Ja onhan sitä. Olli saa lohipastansa.

Juttu on julkaistu alunperin Hämeenmaan henkilöstölehti Hämiksessä maaliskuussa 2022.