Perheravintolasta Prisman kalatiskille

Johanna Kakko on työskennellyt toimialaloikkansa aikana pääasiassa Hollolan Prisman kalatiskillä, mutta pääsi aiemmin keväällä kokeilemaan myös muun muassa tuotteiden tilaamista ja hyllyttämistä sekä leipäosastolla työskentelyä.

Ravintolapäällikkö lähti avoimin mielin kohti uutta ja sai vastineeksi enemmän kuin odotti

Lahden keskustassa toimivan Coppa eateryn ravintolapäällikkö Johanna ”Jossu” Kakko oli yksi niistä Osuuskauppa Hämeenmaan omista työntekijöistä, jotka siirtyivät keväällä työskentelemään väliaikaisesti Hämeenmaan markettoimialalle. Tarkemmin sanoen Jossu lähti kokeilemaan, miten työ Prisma Hollolan kalatiskillä sujuu.

– Olen tykännyt kovasti Prismassa työskentelemisestä. Siirtyminen ravintolamaailmasta marketin kalatiskin taakse oli siinä mielessä helppo, että minulla on keittiötausta ja tunnen tuotteet, kertoo Jossu.

Marketissa käytössä olevien järjestelmien lainalaisuuksia hän joutui jonkin verran opiskelemaan, mutta uuden oppimisen innolla niihin perehtyminen sujui sutjakasti.

Näillä näkymin Jossu tekee Prisma-työvuoroja Hollolassa vielä heinäkuun loppuun saakka.

Asiakaspalvelija arjessa ja juhlassa

Ravintolaympäristössä Jossu kirjaimellisesti ui kuin kala vedessä: Hän kertoo, auttaa, suosittelee ja pistää hihat heilumaan – eli tekee hyvin pitkälti samaa, mitä marketin palvelutiskilläkin. Asiakaspalvelun ammattilainen tekee aina työtään sydämellä, on toimintaympäristö mikä tahansa.

– Sillä ei ole isoa merkitystä, missä ympäristössä asiakkaita palvelee, jos handlaa asiakaspalvelun ja tietenkin myös tykkää siitä, Jossu sanoo.

Hän jatkaa, että on myös tärkeää osata kysyä neuvoa tarvittaessa.

– Ravintola- ja markettyöskentelyssä samaa on ainakin se, että kiiretilanteita tulee samantyyppisesti ja molemmissa ympäristöissä pitää osata tehdä yhtä aikaa montaa asiaa, Jossu pohtii.

Ravintolassa nautinnot korostuvat, mutta myös marketista haetaan yhä enemmän esimerkiksi laadukkaita raaka-aineita, asiantuntevia ruokasuosituksia ja -vinkkejä sekä uusimpia trendejä.

”Sata kiloa oppeja reppuun”

Omalta niin sanotulta kotipihalta lähteminen kannatti siinäkin mielessä, että Prismasta on tarttunut matkaan kosolti uusia oppeja ja etenkin uudenlaista näkökulmaa omaan tekemiseen.

– Sain sata kiloa oppeja reppuun, kun lähdin pyörähtämään toisella toimialalla. Aina pitää olla avoimin mielin ja mennä sinne, minne tilanteet vievät, toteaa Jossu.

Hän mainitsee oppineensa ainakin sen, että kannattaa aina luottaa omaan osaamiseen muttei kuitenkaan pidä arastella kysyä, jos ei jotakin tiedä.

– Avoin asenne on kaiken A ja O. Kun oma asenne on lähtökohtaisesti hyvä, niin jo pelkästään sillä asiat lähtee alusta saakka sujumaan paremmin kuin huonolla asenteella.

Jossu kertoo olleensa erittäin ilahtunut siitä, miten avoimen vastaanoton hän ja muut Hämeenmaan toisilta toimialoilta marketkauppaan siirtyneet saivat keväällä.

– Markettyöntekijät olivat valmiita ottamaan ison määrän muun muassa meitä maralaisia marketiin, mikä oli upeaa ja samalla hieman hämmentävääkin. Heidän avoimuutensa yllätti ja ilahdutti; siitä kannattaa ottaa oppia!

 

 

HämeenOmaa osaamista

Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto käyttää monipuolisesti oman osuuskaupan palveluita.

Marketkaupan kiireviikot työllistivät yli toimialarajojen – yhteistyötä tekemällä vältettiin lomautuksia

Keväällä suuri osa Osuuskauppa Hämeenmaan omasta matkailu- ja ravitsemiskaupan henkilöstöstä siirtyi työskentelemään väliaikaisesti markettoimialalle – ja samalla turvaamaan Hämeen alueen omaa ruokahuoltoa. Myös Hämeenmaan ABC-toimialalta ja Sokos Lahdesta siirtyi työntekijöitä marketkaupan toimipaikkoihin.

– Toimialojemme välinen yhteistyö on sujunut äärettömän hyvin. Porukka lähti innolla uusiin työtehtäviin marketeihin. Myös myymälöistä saatu palaute on ollut erittäin hyvää, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto kertoo.

Tasapuolisuus vahvana arvona

Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialalta siirtyi eniten työntekijöitä, lähes 300. ABC-toimialalta ruokakauppaan siirtyi kuutisenkymmentä ja Sokos Lahdesta reilu kymmenen työntekijää.

– Koronapandemia aiheutti markettoimialalla ison kysynnän kasvun, ja alkuvaiheessa oli jopa tavarapulaa. Koronakevät piristi selvästi myös rautakauppaa. Samanaikaisesti hotellimme, pääosa ravintoloistamme ja kolme ABC-liikennemyymäläämme suljettiin, Olli taustoittaa.

Muiden toimialojen henkilöstö siirtyi marketkauppaan kahdessa erässä, jotta kaikki halukkaat saivat mahdollisuuden siirtyä työskentelemään sinne, missä työn määrä oli kasvanut.

– Olisimme voineet mennä helpommankin kautta, kuten siirtää pienemmän porukan pidemmäksi aikaa, mutta halusimme toimia tasapuolisesti kaikkia omia työntekijöitämme kohtaan. Se oli vähintäänkin kohtuullista; joustivathan työntekijätkin.

Marketeihin jää vielä loppukesän ajaksi työskentelemään joitakin kymmeniä ”omia, mutta vierailevia tähtiä”.

Sydämellä tehtyä työtä

Muutamissa Hämeenmaan omissa ravintoloissa ja isommissa ABC-ravintoloissa siirryttiin keväällä take away -malliin.

– Kokemukset take awaysta olivat hyviä ja osoittivat toimialojemme nopeaa kykyä reagoida uuteen tilanteeseen, Olli sanoo.

Ravintolatoimipaikkojen avaaminen mahdollistui kesäkuun alussa, joskin ainakin aluksi tietyin rajoituksin.

Hämeenmaan monitoimialaisuuden hyödyt ovat korostuneet poikkeusaikana.

– Olemme pystyneet tarjoamaan markettoimialaltamme töitä niille muiden toimialojemme työntekijöille, joilta työt loppuivat tai vähenivät merkittävästi koronan takia.

Olli kiittelee työntekijöiden joustavuutta ja nopeaa muutosvalmiutta.

– Esimerkiksi juuri henkilöstön joustavuuden ansiosta pystyimme välttämään keväällä lomautuksia.

Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi Hämeenmaa ei pysty työllistämään tänä kesänä yhtä paljon kesätyöntekijöitä kuin viime vuosina.

– Olemme työllistäneet vuosittain noin tuhat nuorta kesätyöntekijää, mutta tänä vuonna määrä jää pienemmäksi. Näillä näkymin palkkaamme kuitenkin reilut 300 nuorta tällekin kesäkaudelle, mainitsee Olli.

Hämeenmaan oma vahva arvoperusta on näkynyt ja myös korostunut poikkeusoloissa.

– Yhdessä olemme pärjänneet hienosti, ja yhteistyötä tekemällä pärjäämme varmasti jatkossakin. Monessa mielessä on menty jopa yli odotusten, ja töitä on tehty sydämellä. Jokainen hämeenmaalainen voi olla ylpeä omasta itsestään.

Butcherista Holman Prismaan

Butcherin Jampasta kertarysäyksellä kauppajampaksi

– Kun ravintolat menivät kiinni maaliskuun lopussa, tämä baarimikko pääsi harjoittelemaan uutta työtä marketmaailmaan, kertoo Lahden Butcher & Bankerin työntekijä Jami Tirronen.

Myyjän saappaisiin hypänneen baarimikon asenne on täyttä priimaa.

– Mulla oli aivan mahtava huhtikuu Holman Prismassa! Pääsin oppimaan monenmoisia juttuja ja juttelemaan ihmisten kanssa samalla, kun opettelin käyttämään kassaa ja perehtymään kassalaitteen pienimpiinkin saloihin. Välillä taisi tulla vähän sekoiltuakin, Jami nauraa.

Hänen mielestään uudet haasteet ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen ovat ehdottomasti enemmän mahdollisuus kuin uhka.

– Uuden homman äärelle pääseminen saa muhun vain lisää vauhtia!

Jami perehtyi kassatyöskentelyyn noin viikon ajan ennen kuin lähti kokeilemaan muita myymälän työtehtäviä. Kauppajamppa Tirronen ottikin kassatyöskentelyn lisäksi haltuunsa yhden, jos toisenkin osaston isossa hypermarketissa.

– Huolehdin heviosastosta ja kävin käyttötavarankin puolella ihmettelemässä, miten kukaan voi hallita kaikki marketkaupan jutut – mutta niin nämä alan ammattilaiset vaan näyttävät osaavan! Omaksi lempihommaksi muodostui kuormien purku, Jami kertaa ja jatkaa:

– Työpäivät ei ole koskaan menneet näin nopeasti kuin mitä ne marketissa meni. Muistin jopa pitää taukoja, vaikka kuulemani mukaan allekirjoittaneella saattoi jäädä muutama kahvitauko pitämättä, kun tavaranpurku vei miehen mennessään, Jami virnistää.

Melkoinen kauppajamppa tuo meidän Jami, vai mitä?

Kuormien purkamisessa ja tavaroiden hyllyttämisessä hän nautti eniten siitä, kun pääsi työskentelyn lomassa liikkumaan ja näkemään omin silmin, missä eri tuotteet isossa kaupassa sijaitsevat. Uusia taitojakin tarttui matkaan.

– Esimerkiksi oikeaoppinen hyllytys, marketkaupan koodiviidakko ja itselleni uudenlainen tapa priorisoida työtehtäviä tulivat viikkojen kuluessa tutuiksi.

Jami kehuu vuolaasti Holman Prisman tiimiä ja kiittelee, miten lämpimän vastaanoton sai marketissa.

– Iso kiitos heille siitä, kun ottivat meikäläisen niin hyvin vastaan. Oli ilo olla osa Prisma-yhteisöä!

Mara-maailmassa uraa luonut ”Butcherin Jamppa” toi Prismaan mukanaan muun muassa rennon tapansa lähestyä asiakkaita ja jutella heille niitä näitä.

– Olen tottunut höpöttelemään, ja sitä puoltani näytin myös Prisman asiakkaille. Ainakin osa asiakkaista piti tyylistäni, sillä eräskin asiakas totesi saaneensa minulta ”erityishyvää palvelua”, Jami hymyilee.

Toukokuussa Jami lomailee, rentoutuu ja nauttii loppukevään (toivottavasti) aurinkoisista päivistä.

– Katsotaan, mitä sen jälkeen tapahtuu. Voi olla, että minut vielä jossain vaiheessa nähdään marketissa!