Fiksuilla valinnoilla yli sähkökriisin
Fiksuilla valinnoilla yli sähkökriisin
Hämeenmaan myymälöissä asioidessaan saattaa havaita, että valaistusta on säädetty hieman hämyisämmäksi, tai että juomakaappeja ei jäähdytetä yhtä viileiksi, kuin ennen. Nämä pienet muutokset ovat esimerkkejä toimenpiteistä, joiden avulla Hämeenmaa satsaa energiatehokkuuteen entisestään osana yhteisiä energiansäästötalkoita.
Osuuskauppa Hämeenmaa on tehnyt aktiivista työtä fiksun energiankäytön eteen jo yli vuosikymmenen ajan. Vastuunkanto ympäristöstä ja ilmastosta onkin Hämeenmaalla keskeinen arvo, jonka merkitys korostuu osuuskaupan toiminnassa entisestään nyt vallitsevan energiakriisin aikana. Suurin osa Hämeenmaan toimista fiksun energiankäytön saralla ei kuitenkaan ole helposti silmin havaittavissa, vaikka taustalla tehdään isosti töitä.
- Olemme Hämeenmaalla jo vuosien ajan tehneet töitä energiatehokkuuden eteen. Otamme energiansäästämisen huomioon niin isoissa, kuin pienissä valinnoissamme. Juuri nyt meitä kaikkia tarvitaan yhteisiin energiansäästötalkoisiin. Me haluamme olla kärjessä tekemässä osamme, sanoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.
Energiansäästöä 540 maailmanympärimatkan verran
Osana S-ryhmää on Hämeenmaan tavoitteena olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuoden 2025 loppuun mennessä. Sähköntuotannon suhteen S-ryhmässä ollaan jo lähes omavaraisia kaupparyhmän omien tuulipuistojen ja aurinkopaneeleiden ansiosta. S-ryhmä onkin Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja.
Hämeenmaa omistaa noin neljänneksen koko S-ryhmän aurinkopaneeliverkostosta. Kuumina kesäkuukausina voidaankin merkittävä osa yksittäisen myymälän sähköstä saada suoraan sen katolta. Kokonaisuudessaan aurinkopaneelit kattavat noin kymmenyksen Hämeenmaan vuosittaisesta sähköntarpeesta. Energiamäärä on valtava: sillä esimerkiksi ajaisi sähköautolla maailman ympäri 540 kertaa.
- Hämeenmaalla on satsattu aurinkopaneeleihin jo vuodesta 2015 lähtien. Nykyisin niitä löytyy yli 40 toimipaikastamme. Ne ovat iso investointi, jolla on kuitenkin pitkäaikainen tuotto - noin 30 vuotta eteenpäin saamme puhdasta sähköä omilta katoiltamme, sanoo Hämeenmaan tekninen isännöitsijä Hannu Tauriainen.
Hämeenmaan uudet kiinteistöt suunnitellaan ja rakennetaan hyvin energiatehokkaiksi. Lisäksi viime vuosina on laajasti remontoitu vanhempia myymälöitä vähemmän energiaa kuluttaviksi. Uudistusten yhteydessä talotekniikka nykyaikaistetaan ja ilmanvaihto sekä kylmälaitteet uusitaan. Remontin jälkeen on myymälän kokonaisenergiankulutus noin puolet entisestä.
Hämeenlinnassa sijaitseva, uudenkarhea S-market Jukola on esimerkki erittäin energiatehokkaasta myymälästä. Kiinteistössä on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa mahdollisimman energiatehokas talotekniikka. Esimerkiksi myymälän valaistus toimii liiketunnistimilla: kaupan käytävillä valot himmenevät ja takatiloissa sammuvat kokonaan, kun niissä ei havaita liikettä.
Ei lämpöä (eikä kylmää) harakoille
S-market Jukolassa, kuten suurimmassa osassa Hämeenmaan myymälöitä ovat kylmälaitteet ovellisia. Se tekee niistä energiatehokkaita, sillä ovelliset kylmäkalusteet pitävät kylmän huomattavasti paremmin itsellään. Ovien lisäämisen ansiosta etenkin pienemmissä myymälöissä säästyy noin 35% energiaa entisiin verrattuna.
- Kylmälaitteet ovat myymälöidemme suurin sähkösyöppö. Ovelliset mallit säästävätkin energiaa huomattavasti, sillä niiden myötä yhden S-marketin energiansäästö vuositasolla on noin 80 000 kWh. Sillä määrällä sähköä saunoisi 16 000 kertaa, Hannu kuvaa säästömäärää, jota ovellisilla kylmäkalusteilla saavutetaan esimerkiksi Jukolassa.
Kylmälaitteiden viilennys tuottaa lämpöenergiaa, jonka myymälä ottaa takaisin hyötykäyttöön. Käytännössä esimerkiksi S-market Jukola lämpiää kylmälaitteista syntyvällä lauhdelämmöllä ja sen vuoksi myymälään ei tarvitse ostaa energiaa lämmitykseen lainkaan.
Pieniä muutoksia, isoja vaikutuksia
Osuuskauppa Hämeenmaan myymälöiden, ravintoloiden sekä ABC-liikenneasemien valaistus on viime vuosien aikana vaihdettu led-valoihin. Led-valaistus säästää 60% Hämeenmaan valaistuksen energiantarpeesta entiseen verrattuna, sillä niiden energiatehokkuus on hyvin korkea. Lisäksi ledit ovat pitkäikäisiä ja ympäristöystävällisiä.
Nyt valaistusta on säädetty useissa toimipaikoissa vielä noin kolmanneksen aiempaa pienemmälle, jotta energiaa voitaisiin nipistää talteen vieläkin paremmin. Yksittäinen myymälä voikin näin säästää vuositasolla jopa kahden sähkölämmitteisen omakotitalon lämmityksen verran energiaa. Koko osuuskaupan tasolla kyse on siis isosta säästöstä, vaikka muutos on käytännössä pieni.
Kiinteistöjen lämpötiloja alettiin optimoida Hämeenmaalla jo kymmenisen vuotta sitten fiksun energiankäytön vuoksi. Nyt myymäläkohtaisesti on tarkasteltu lämpötilojen laskumahdollisuuksia yhdellä asteella entisestään, osana S-ryhmän yhteisiä energiatalkoita. Yhden asteen lämpötilanlasku säästää lämmitysenergiaa noin 5% vuodessa.
- Hämeenmaalla myymälöiden lämpötiloja tarkasteltiin ja laskettiin jo vuonna 2013. Energiaa on vuositasolla säästynyt näin kohtuullisen iso määrä, sillä kulutustaso ei ole vajaassa kymmenessä vuodessa kasvanut, vaikka liiketiloja on enemmän. Olemme siis tarttuneet tässä asiassa tuumasta toimeen onneksemme jo hyvissä ajoin, Hannu kertoo.
- Lisäksi Hämeenmaan kiinteistöissä ohjataan ilmanvaihtokoneiden ilmamääriä minimi-ilmamäärälle valtakunnallisten sähkön huippukulutuspiikkien ajaksi, jotka osuvat yleensä aamukahdeksaan ja iltaviiteen, kuitenkin niin, että ilmalaatu pysyy hyvänä.
- Näillä teoilla haluamme pienentää sähkökulutustamme ja tehdä osamme, jotta tulevana talvikautena välttyisimme kaikki sähkökatkoilta, Olli Vormisto kiteyttää.