Osuuskaupan edustajistoon kaivataan lisää nuorten ääntä


Osuuskaupan edustajiston kausi kestää kerrallaan neljä vuotta. Osuuskauppa Hämeenmaan nykyisen edustajiston kausi on loppusuoralla, ja asiakasomistajat valitsevat kevään osuuskauppavaaleissa uuden edustajiston Hämeenmaalle.

12.02.2025

Osuuskaupat ovat jäsentensä eli asiakasomistajien omistamia yrityksiä. Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimivalla Hämeenmaalla on yli 176 000 asiakasomistajaa, mutta kuinka moni heistä tietää, mitä edustajisto tekee ja miksi oman osuuskaupan edustajistosta kannattaa olla kiinnostunut?

– Edustajiston jokainen jäsen toimii asiakasomistajien äänenä tuoden terveiset Hämeenmaan johdolle, hallitusneuvostolle ja hallitukselle. Näin asiakkaiden tarpeet ja toiveet tulevat kuulluksi, Hämeenmaan edustajiston jäsen Rita Kannisto kertoo.

Lisää tietoa ja verkostoja

Hämeenmaan 45-jäseninen edustajisto kokoontuu sääntömääräisesti vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Edustajistolla on tärkeä tehtävä paitsi asiakasomistajien äänenä, myös osana osuuskaupan hallintoa. Edustajisto esimerkiksi vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja valitsee jäsenet osuuskaupan hallintoneuvostoon, jossa pääsee vielä edustajistoa syvemmin osallistumaan osuuskaupan päätöksentekoon.

– Olen saanut itselleni valtavan määrän mielenkiintoista tietoa osuuskaupan toiminnasta ja myös monia uusia tuttavuuksia, Kannisto sanoo.

Niina Varjo, joka myös on nykyisen edustajiston jäsen, kokee Kanniston tavoin saaneensa edustajistovuosiensa aikana ajankohtaista tietoa ja uusia verkostoja.

– Olen saanut mahdollisuuden verkostoitua yhteensä lähes sadan henkilön kanssa ja mahdollisuuden seurata Hämeenmaan kehitystä Päijät- ja Kanta-Hämeen alueella. Edustajistossa pysyy sopivasti ”kärryillä” esimerkiksi kauppatoiminnan trendeistä, Varjo toteaa.

”Vaikuttaminen on vuorovaikutteista”

Hämeenmaan asiakkuusjohtajan Jaana Järvenselän mielestä on tärkeää, että asiakasomistajien ajatukset, palautteet ja toiveet tulevat edustajiston avulla aidosti kuulluiksi.

– Edustajisto on jäsenten ääni osuuskaupassa. Se myös vastaa muun muassa siitä, että osuuskaupan toiminta noudattaa osuustoiminnan periaatteita.

Niin Rita Kanniston kuin Niina Varjonkin mielestä edustajisto on lisäksi oivallinen keskustelufoorumi.

– Kokouksissa tulee hyvin esille muun muassa tulevaisuuden kehittämistarpeet. Kaikkien edustajiston jäsenten on myös mahdollista ennen kokousta lähettää kirjallisesti kysymyksiä ja palautetta osuuskaupan johdolle, joka vastaa niihin kokouksessa. Minulla on tunne, että asiat kuullaan ja niihin suhtaudutaan vakavasti, sanoo Kannisto.

– Vaikuttaminen on vuorovaikutteista. Edustajiston kokouksissa on usein esillä toiveita, joita edustajat ovat esille nostaneet. Vuoropuhelu toimii hienosti, Varjo toteaa.

Nuorilla olisi paljon sanottavaa!

Osuustoiminta tukee ja vahvistaa alueellista elinvoimaa edistämällä paikallista työllisyyttä sekä taloudellista ja yhteisön hyvinvointia. Osuuskaupat tosin kaipaisivat lisää nuorten ajatuksia ja kehitysideoita, sillä esimerkiksi juuri edustajistoissa nuorten osuus on verraten pieni.

–  Nuorten äänen kuuluminen osuuskaupan edustajistossa toisi tuoreita näkökulmia ja edistäisi tulevaisuuden tarpeiden huomioimista, Järvenselkä uskoo.

Varjo ja Kannisto ovat samoilla linjoilla.

– Nuorten äänet ja edunvalvonta jäävät näkymättömiksi, vaikka me keski-iän ylittäneet yritämme pitää nuortenkin eduista huolta. On kuitenkin oltava realistinen ja nähtävä, että olemme aivan erilaisin ”nuorten näkemyksin” liikkeellä kuin he itse ovat, Varjo pohtii.

– Tämän päivän nuorilla olisi paljon sanottavaa vastuullisesta ja kestävästä tulevaisuudesta. Olisi upeaa saada heidän äänensä ja käyttäjäkokemuksensa kuuluville! summaa Rita Kannisto.

Hämeenmaan ehdokasasettelu käynnistyi 27.1.2025 ja jatkuu 3.3.2025 asti.

Lue lisää osuuskauppavaaleista.