HämeenOmaa kestävää arkea

Teemme tavoitteellista työtä yhä kestävämmän arjen rakentamiseksi. Kannustamme myös asiakkaitamme kestäviin valintoihin omassa arjessaan; esimerkiksi S-mobiilin eri laskurit ovat oivia arjen sparraajia. Tavoitteenamme on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025

Yhdessä kohti parempaa paikkaa elää: kestävä arki rakentuu omista valinnoistamme

Osuuskauppa Hämeenmaa tekee vastuullisuustyötä yhdessä oman henkilöstönsä, asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Hämeenmaan toimipaikkojen arjessa ympäristöystävällisyys näkyy esimerkiksi energiaratkaisuissa, hävikin minimoimisena ja lähituottajayhteistyönä. Osuuskauppa haluaa edistää omalla toiminnallaan myös sitä, että sen asiakkaiden olisi yhä helpompaa tehdä vastuullisia valintoja omassa arjessaan: mm. S-mobiilin kotimaisuus-, hiilijalanjälki- ja ravintolaskuri ovat apuna tässä arjen vastuullisuustyössä.

Vastuullinen ajattelu korostuu yhä enemmän myös paikallisessa yhteistyössä. Tänä vuonna Hämeenmaa sai esimerkiksi mahdollisuuden lähteä yhteistyöhön vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi valitun Lahden kanssa. Yhteistyötä tehdään monella tasolla, ja sillä on merkittävä vaikutus niin Lahden asukkaisiin, alueeseen kuin laajemminkin ympäröivään yhteiskuntaan.

Osana S-ryhmää Hämeenmaalla onkin Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet: olla hiilinegatiivinen jo vuonna 2025.

 

Räätälöityjä annoksia

Yritysnäkökulmasta vastuullisuuteen kuuluu myös asiakaslähtöisyys, josta hyvänä esimerkkinä on Hämeenmaan Lahdessa toimiva hiiligrilliravintola Coppa eatery. Coppassa jokainen asiakas huomioidaan yksilönä. Pienet vieraat saavat Coppassa oman listan, tai halutessaan he voivat valita puolikkaan annoksen ravintolan á la carte -listalta. Sormiruokaakin on sitä kaipaaville tarjolla. Jos pikkuväen aika käy kesken ruokailun pitkäksi, löytyy Coppasta oma erillinen leikkipaikka lapsille.

– Meille on helppo tulla. Ruoka, ja myös henkilökunta, on helposti lähestyttävää, hymyilee vuoropäällikkö Anna Saikkonen.

Sanonnat ”moneen makuun” ja ”jokaiselle jotakin” ovat menettäneet ahkerassa käytössä hieman merkitystään. Coppan kohdalla niihin kuitenkin kiteytyy ravintolan asiakaspalvelun ydin.

– Asiakkailtamme tulee jonkin verran omia toiveita esimerkiksi lisukkeiden vaihtamisesta tai annoksen vegaaniseksi muokkaamisesta, Anna kertoo.

Keittiön puolella häärivä keittiömestari Mikko Ilmevalta toteuttaa asiakastoiveita muun keittiötiimin kanssa.

– Räätälöin annoksia asiakkaidemme henkilökohtaisten mieltymysten tai erityisruokavalioiden mukaan. Listan ulkopuolelta tulee viikoittain toiveita.

Kasvisruokailijat: vinkkejä kehiin

Coppa eateryn kasvisannokset ovat saaneet laajalti kiitosta herkullisuudestaan.

– Kasvisruokaa kysellään toistuvasti, ja mielellämme me sitä valmistammekin. Olisi kiva saada kasvisruokailijoilta itseltään enemmän vinkkejä siihen, millaisia kasvisannoksia he listalle toivovat, Mikko toteaa.

Coppa eateryn yksi suosituimmista kasvisannoksista, Coppan vege, on mukana Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden avajaisten ravintolatapahtumassa. Avajaisia juhlitaan ympäri Lahtea 15.–24. tammikuuta. Coppan lisäksi tapahtumassa on mukana muitakin Lahden keskustaravintoloita.

Vastuullisuustyö on kiinteä osa niin Coppan kuin muidenkin Hämeenmaan ravintoloiden arkea.

– Hävikin minimoiminen on yksi keskeisistä toimintaperiaatteistamme. Hyödynnämme kaikki raaka-aineet mahdollisimman pitkälle, ja lounaalla pyrimme hyödyntämään sesongin raaka-aineita, kertoo Mikko.

Sekä lounas- että á la carte -listalla on runsaasti kasvisvaihtoehtoja, ja ravintolan käyttämän lihan kotimaisuusaste on lähes 100 prosenttia. Lähituottajayhteistyö arvotetaan korkealle.

– Teemme mielellämme yhteistyötä paikallisten tuottajien kanssa. Esimerkiksi Salpausselän Kala ja Pekan Leipä ovat meidän lähituottajakumppaneitamme, Mikko sanoo.

Vastuullisuus on kasvava trendi myös viinien kysynnässä – ja tarjonnassa.

– Asiakasomistajaviinimme ovat luomua ja myös vegaanisia, samoin meidän talonviinimme, Anna kertoo.

Coppassa on lisäksi ollut pian vuoden verran käytössä ResQ-palvelu, josta saadut kokemukset ovat olleet kannustavia.

 

HämeenOmaa hyvän tahdon ruokaa

Paikallisten ruokakauppojen ja muiden tahojen elintarvikelahjoituksista kootaan jokaiselle apua tarvitsevalle monipuolisesti eri ruoka-aineita sisältävä ruokakassi.

Ruoka-avun tarve on kasvanut koronavuonna hälyttävästi Hämeenlinnan seudulla

Vuonna 2003 nykymuodossaan toimintansa aloittanut Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkosto vaikuttaa laajasti Hämeenlinnan seudulla. Verkostoon kuuluu viitisentoista paikallista yhteistyökumppania, joiden kanssa Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkosto lahjoittaa elintarvikkeita ja järjestää ruokailuja seudun vähävaraisille.

– Toimintamme ei silti ole vain ruoan jakamista tai muun ruoka-avun antamista, vaan haluamme huomioida apua tarvitsevat ihmiset kokonaisvaltaisesti – kohdata heidät omina itsenään aidosti ja lämmöllä, kertoo Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniatyöntekijä Timo Heikka.

Hänen lisäkseen Ruokajakeluverkoston keskeisiä toimijoita ja yhteyshenkilöitä ovat Markku Pantsar Hämeenlinnan Vapaaseurakunnasta sekä ruokajakeluverkoston strateginen asiantuntija Jari Nurmi.

– Ruoka-avun ohessa annamme kaikenlaista muutakin apua, esimerkiksi neuvontaa viranomaisasioissa, Jari mainitsee.

Monesta entisestä ruoka- ja taloudellista apua tarvitsevasta on tullut sittemmin ruoka-avun ja muun auttamisen vapaaehtoinen tai palkkatyössä toimiva.

Keskusvarasto kylmäsäilytettäville elintarvikkeille

Ruoka-avun tarvitsijoiden määrä on kasvanut kuluneen vuoden aikana huomattavasti koko maassa, eikä Hämeenlinnan seutu tee poikkeusta.

– Ennen koronakevättä alueellamme oli noin 1 000–1 500 avuntarvitsijaa viikossa. Poikkeusaikana antamaamme ruoka-apuun on turvautunut viikoittain keskimäärin 1 500–2 000 vähävaraista, sanoo Timo.

Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkosto jakoi viime vuonna yhteensä noin 35 000 kassillista ruokaa, jos myös ruokailuissa tarjottu lämmin ruoka lasketaan mukaan. Tänä vuonna ruokakasseja tarvittaisiin merkittävästi enemmän, mutta rajallisen kylmäsäilytystilan ja kuljetuskaluston vuoksi kasvaneeseen tarpeeseen ei pystytä täysimittaisesti vastaamaan.

– Paikallisilla yhteistyökumppaneillamme olisi antaa meille huomattavasti enemmän esimerkiksi maito- ja lihatuotteita, mutta emme tällä hetkellä voi juurikaan ottaa niitä vastaan, harmittelee Jari.

Ruokajakeluverkoston lähitulevaisuuden tavoitteena onkin saada omiin tarpeisiinsa riittävä kuljetuskalusto sekä logistinen keskus viileä- ja kylmätuotteiden säilytykseen. Laajennettu ruokajakelutoiminta vaatii toteutuessaan myös nykyistä suuremman, osaavan henkilöstön.

Keskusvarastoprojekti on ollut jo pidemmän aikaa suunnitteilla, mutta hankkeen muodossa se nytkähti eteenpäin nyt loppuvuodesta. Oman alueellisen logistiikkakeskuksen toiminta on tarkoitus saada vakiinnutettua vuoteen 2023 mennessä.

– Hankkeen toteuduttua pystymme vastaamaan paremmin huutavaan tarpeeseen. Logistisen keskuksen ansiosta voimme pian vastaanottaa myös kylmäkuljetusta ja -säilytystä vaativia elintarvikkeita, iloitsee Timo.

Osuuskauppa Hämeenmaa lahjoittaa myymälöistään ylijäävät, käyttökelpoiset elintarvikkeet hyväntekeväisyyteen. Lähes kaikilla osuuskaupan markettoimipaikoilla on lahjoituskumppani. Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkostolla on yhteistyösopimus yhdeksän Hämeenmaan markettoimipaikan kanssa.

– Yhteistyömme on ollut hyvää ja keskusteluyhteys avoin. Toivomme, että pystymme lisäämään entisestään omassa verkostossamme mukana olevien ruokakauppojen määrää, Timo sanoo.

Elintarvikelahjoituksille on lähes päivittäinen tarve. Verkostoon kuuluvat toimijat, esimerkiksi paikalliset seurakunnat, hakevat omien alueidensa marketeista useamman kerran viikossa elintarvikkeita avuntarvitsijoille annettaviksi.

400 jouluruokakassia

Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkosto on järjestänyt jo useampana vuonna Hämeenlinnan seudun vähävaraisille oman joulujuhlan.

– Tänä vuonna meidän oli tarkoitus järjestää vähävaraisten puurojuhla Hämeenlinnan torilla. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi emme kuitenkaan voi järjestää edes ulkojuhlaa, mutta jaamme Hämeenlinnan kirkolla 400 vähävaraiselle oman jouluruokakassin. Lahjoituskassien osalta teemme yhteistyötä Hämeenmaan kanssa, Timo, Jari ja Markku kertovat.

Hämeenmaa tukee taloudellisesti Hyvän Tahdon Ruokajakeluverkoston jouluista ruokakassitempausta.

– Se on meidän yhteinen hyvän tahdon ponnistuksemme, Timo hymyilee.

HämeenOmaa huolenpitoa

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone on Suomen hotelleista ensimmäinen, joka on ottanut käyttöönsä bakteerien ja virusten leviämistä ehkäisevän kotimaisen katalyysipinnoitteen.

”Trattorian pöydällä voisi suorittaa leikkauksen” – Lahden Seurahuoneen katalyysipinnoite torjuu viruksia ja bakteereja

– Esimerkiksi Trattoria-ravintolamme puupöydällä voisi puhtauden puolesta suorittaa leikkauksen. Katalyysipinnoitteen ansiosta pöydän pinta on erittäin steriili, Lahden Seurahuoneen vastaanottopäällikkö Mia Stenberg kertoo.

Nanoteknologiaan perustuva kotimainen innovaatio, katalyysipinnoite, on Nanoksi Finland Oy:n uudenlaista puhtautta tarjoava ratkaisu. Vastaavaa suojaa on käytetty muun muassa sairaaloissa, hoivakodeissa ja kouluissa.

– Koen, että olemme tässä asiassa aikaamme edellä muihin suomalaishotelleihin verrattuna, toteaa Seurahuoneen myyntineuvottelija Piia Juntunen.

Mia ja Piia sekä Seurahuoneen ravintoloissa vuoropäällikkönä työskentelevä Joni Lahtinen kokevat katalyysipinnoitteen lisänneen entisestään omaa turvallisuudentunnettaan.

– Pinnoite on yksi turvallisen työskentely-ympäristön osatekijöistä. Itse ainakin työskentelen Seurahuoneella erittäin hyvällä fiiliksellä, Joni sanoo.

Kestävä luonnontuote

Jopa 10 000 kilon voiman pyyhintää kestävä katalyysipinnoite suihkutettiin Seurahuoneen yleisimpiin kosketuspintoihin heinäkuussa.

– Käytännössä lähes kaikki, mihin omat työntekijämme ja vieraamme koskettavat, on suojattu näkymättömällä Nanoksi-pinnoitteella: ravintolapöydät ja -tuolit, kokoustuolit, käsinojat, terassikalusteet, kaiteet, ovenkahvat, hissinappulat, maksupäätteet, vastaanottotiski…, Mia, Piia ja Joni luettelevat.

Fotokalyyttinen Nanoksi-pinnoite muodostuu titaanioksidista, joka kemiallisen reaktion seurauksena luo käsiteltävälle pinnalle kestävän ja ihmisille sekä ympäristölle vaarattoman kalvon.

Samaa yhdistettä käytetään muun muassa jäätelössä, jogurtissa ja hammastahnassa.

Testatusti turvallinen vierailu

Katalyysipinnoite vaikuttaa pinnoilla kerrallaan yli vuoden, mutta sen toimivuutta testataan jo aiemmin ja jopa useampaan kertaan. Ensimmäisen kerran Seurahuoneen pinnoitteen tehoa testattiin syyskuun alussa.

– Kokonaisuudessaan mittaustulokset olivat osaltamme erinomaiset. Mittausten mukaan meillä päästään tällä hetkellä pintojen puhtaudessa paikoitellen jopa hieman paremmalle tasolle kuin leikkaussalissa, kertoo Mia.

Katalyysipinnoite desinfioi itsensä, kun siihen kohdistuu valoa. Pinnoite vaikuttaa hieman eri tavalla eri pinnoilla – riippuen siitä, millainen valo siihen kohdistuu. Lahden Seurahuoneella esimerkiksi hotellin oman aamiaissalin ja Trattoria-ravintolan pöytäpinnat saivat puhtausmittauksissa huippulukemat.

Kuten Seurahuoneen oma henkilökunta ja vieraat varsin hyvin tietävät, hienot hetket eivät ole sattumaa. Eivät etenkään silloin, kun on kyse työntekijöiden ja hotellivieraiden turvallisuudesta.

– Olen työskennellyt Seurahuoneella noin 11 vuoden ajan. Turvallisuuteen liittyvät asiat on hoidettu täällä aina hienosti, ja kyllähän Nanoksi-pinnoite lisää entisestään tunnetta siitä, että meistä huolehditaan, Mia hymyilee.

– Se, että tällaisena aikana investoidaan sekä oman henkilökunnan että hotellimme vieraiden turvallisuuteen, on iso satsaus tulevaisuuteen.

Perheravintolasta Prisman kalatiskille

Johanna Kakko on työskennellyt toimialaloikkansa aikana pääasiassa Hollolan Prisman kalatiskillä, mutta pääsi aiemmin keväällä kokeilemaan myös muun muassa tuotteiden tilaamista ja hyllyttämistä sekä leipäosastolla työskentelyä.

Ravintolapäällikkö lähti avoimin mielin kohti uutta ja sai vastineeksi enemmän kuin odotti

Lahden keskustassa toimivan Coppa eateryn ravintolapäällikkö Johanna ”Jossu” Kakko oli yksi niistä Osuuskauppa Hämeenmaan omista työntekijöistä, jotka siirtyivät keväällä työskentelemään väliaikaisesti Hämeenmaan markettoimialalle. Tarkemmin sanoen Jossu lähti kokeilemaan, miten työ Prisma Hollolan kalatiskillä sujuu.

– Olen tykännyt kovasti Prismassa työskentelemisestä. Siirtyminen ravintolamaailmasta marketin kalatiskin taakse oli siinä mielessä helppo, että minulla on keittiötausta ja tunnen tuotteet, kertoo Jossu.

Marketissa käytössä olevien järjestelmien lainalaisuuksia hän joutui jonkin verran opiskelemaan, mutta uuden oppimisen innolla niihin perehtyminen sujui sutjakasti.

Näillä näkymin Jossu tekee Prisma-työvuoroja Hollolassa vielä heinäkuun loppuun saakka.

Asiakaspalvelija arjessa ja juhlassa

Ravintolaympäristössä Jossu kirjaimellisesti ui kuin kala vedessä: Hän kertoo, auttaa, suosittelee ja pistää hihat heilumaan – eli tekee hyvin pitkälti samaa, mitä marketin palvelutiskilläkin. Asiakaspalvelun ammattilainen tekee aina työtään sydämellä, on toimintaympäristö mikä tahansa.

– Sillä ei ole isoa merkitystä, missä ympäristössä asiakkaita palvelee, jos handlaa asiakaspalvelun ja tietenkin myös tykkää siitä, Jossu sanoo.

Hän jatkaa, että on myös tärkeää osata kysyä neuvoa tarvittaessa.

– Ravintola- ja markettyöskentelyssä samaa on ainakin se, että kiiretilanteita tulee samantyyppisesti ja molemmissa ympäristöissä pitää osata tehdä yhtä aikaa montaa asiaa, Jossu pohtii.

Ravintolassa nautinnot korostuvat, mutta myös marketista haetaan yhä enemmän esimerkiksi laadukkaita raaka-aineita, asiantuntevia ruokasuosituksia ja -vinkkejä sekä uusimpia trendejä.

”Sata kiloa oppeja reppuun”

Omalta niin sanotulta kotipihalta lähteminen kannatti siinäkin mielessä, että Prismasta on tarttunut matkaan kosolti uusia oppeja ja etenkin uudenlaista näkökulmaa omaan tekemiseen.

– Sain sata kiloa oppeja reppuun, kun lähdin pyörähtämään toisella toimialalla. Aina pitää olla avoimin mielin ja mennä sinne, minne tilanteet vievät, toteaa Jossu.

Hän mainitsee oppineensa ainakin sen, että kannattaa aina luottaa omaan osaamiseen muttei kuitenkaan pidä arastella kysyä, jos ei jotakin tiedä.

– Avoin asenne on kaiken A ja O. Kun oma asenne on lähtökohtaisesti hyvä, niin jo pelkästään sillä asiat lähtee alusta saakka sujumaan paremmin kuin huonolla asenteella.

Jossu kertoo olleensa erittäin ilahtunut siitä, miten avoimen vastaanoton hän ja muut Hämeenmaan toisilta toimialoilta marketkauppaan siirtyneet saivat keväällä.

– Markettyöntekijät olivat valmiita ottamaan ison määrän muun muassa meitä maralaisia marketiin, mikä oli upeaa ja samalla hieman hämmentävääkin. Heidän avoimuutensa yllätti ja ilahdutti; siitä kannattaa ottaa oppia!

 

 

HämeenOmaa osaamista

Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto käyttää monipuolisesti oman osuuskaupan palveluita.

Marketkaupan kiireviikot työllistivät yli toimialarajojen – yhteistyötä tekemällä vältettiin lomautuksia

Keväällä suuri osa Osuuskauppa Hämeenmaan omasta matkailu- ja ravitsemiskaupan henkilöstöstä siirtyi työskentelemään väliaikaisesti markettoimialalle – ja samalla turvaamaan Hämeen alueen omaa ruokahuoltoa. Myös Hämeenmaan ABC-toimialalta ja Sokos Lahdesta siirtyi työntekijöitä marketkaupan toimipaikkoihin.

– Toimialojemme välinen yhteistyö on sujunut äärettömän hyvin. Porukka lähti innolla uusiin työtehtäviin marketeihin. Myös myymälöistä saatu palaute on ollut erittäin hyvää, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto kertoo.

Tasapuolisuus vahvana arvona

Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialalta siirtyi eniten työntekijöitä, lähes 300. ABC-toimialalta ruokakauppaan siirtyi kuutisenkymmentä ja Sokos Lahdesta reilu kymmenen työntekijää.

– Koronapandemia aiheutti markettoimialalla ison kysynnän kasvun, ja alkuvaiheessa oli jopa tavarapulaa. Koronakevät piristi selvästi myös rautakauppaa. Samanaikaisesti hotellimme, pääosa ravintoloistamme ja kolme ABC-liikennemyymäläämme suljettiin, Olli taustoittaa.

Muiden toimialojen henkilöstö siirtyi marketkauppaan kahdessa erässä, jotta kaikki halukkaat saivat mahdollisuuden siirtyä työskentelemään sinne, missä työn määrä oli kasvanut.

– Olisimme voineet mennä helpommankin kautta, kuten siirtää pienemmän porukan pidemmäksi aikaa, mutta halusimme toimia tasapuolisesti kaikkia omia työntekijöitämme kohtaan. Se oli vähintäänkin kohtuullista; joustivathan työntekijätkin.

Marketeihin jää vielä loppukesän ajaksi työskentelemään joitakin kymmeniä ”omia, mutta vierailevia tähtiä”.

Sydämellä tehtyä työtä

Muutamissa Hämeenmaan omissa ravintoloissa ja isommissa ABC-ravintoloissa siirryttiin keväällä take away -malliin.

– Kokemukset take awaysta olivat hyviä ja osoittivat toimialojemme nopeaa kykyä reagoida uuteen tilanteeseen, Olli sanoo.

Ravintolatoimipaikkojen avaaminen mahdollistui kesäkuun alussa, joskin ainakin aluksi tietyin rajoituksin.

Hämeenmaan monitoimialaisuuden hyödyt ovat korostuneet poikkeusaikana.

– Olemme pystyneet tarjoamaan markettoimialaltamme töitä niille muiden toimialojemme työntekijöille, joilta työt loppuivat tai vähenivät merkittävästi koronan takia.

Olli kiittelee työntekijöiden joustavuutta ja nopeaa muutosvalmiutta.

– Esimerkiksi juuri henkilöstön joustavuuden ansiosta pystyimme välttämään keväällä lomautuksia.

Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi Hämeenmaa ei pysty työllistämään tänä kesänä yhtä paljon kesätyöntekijöitä kuin viime vuosina.

– Olemme työllistäneet vuosittain noin tuhat nuorta kesätyöntekijää, mutta tänä vuonna määrä jää pienemmäksi. Näillä näkymin palkkaamme kuitenkin reilut 300 nuorta tällekin kesäkaudelle, mainitsee Olli.

Hämeenmaan oma vahva arvoperusta on näkynyt ja myös korostunut poikkeusoloissa.

– Yhdessä olemme pärjänneet hienosti, ja yhteistyötä tekemällä pärjäämme varmasti jatkossakin. Monessa mielessä on menty jopa yli odotusten, ja töitä on tehty sydämellä. Jokainen hämeenmaalainen voi olla ylpeä omasta itsestään.

Butcherista Holman Prismaan

Butcherin Jampasta kertarysäyksellä kauppajampaksi

– Kun ravintolat menivät kiinni maaliskuun lopussa, tämä baarimikko pääsi harjoittelemaan uutta työtä marketmaailmaan, kertoo Lahden Butcher & Bankerin työntekijä Jami Tirronen.

Myyjän saappaisiin hypänneen baarimikon asenne on täyttä priimaa.

– Mulla oli aivan mahtava huhtikuu Holman Prismassa! Pääsin oppimaan monenmoisia juttuja ja juttelemaan ihmisten kanssa samalla, kun opettelin käyttämään kassaa ja perehtymään kassalaitteen pienimpiinkin saloihin. Välillä taisi tulla vähän sekoiltuakin, Jami nauraa.

Hänen mielestään uudet haasteet ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen ovat ehdottomasti enemmän mahdollisuus kuin uhka.

– Uuden homman äärelle pääseminen saa muhun vain lisää vauhtia!

Jami perehtyi kassatyöskentelyyn noin viikon ajan ennen kuin lähti kokeilemaan muita myymälän työtehtäviä. Kauppajamppa Tirronen ottikin kassatyöskentelyn lisäksi haltuunsa yhden, jos toisenkin osaston isossa hypermarketissa.

– Huolehdin heviosastosta ja kävin käyttötavarankin puolella ihmettelemässä, miten kukaan voi hallita kaikki marketkaupan jutut – mutta niin nämä alan ammattilaiset vaan näyttävät osaavan! Omaksi lempihommaksi muodostui kuormien purku, Jami kertaa ja jatkaa:

– Työpäivät ei ole koskaan menneet näin nopeasti kuin mitä ne marketissa meni. Muistin jopa pitää taukoja, vaikka kuulemani mukaan allekirjoittaneella saattoi jäädä muutama kahvitauko pitämättä, kun tavaranpurku vei miehen mennessään, Jami virnistää.

Melkoinen kauppajamppa tuo meidän Jami, vai mitä?

Kuormien purkamisessa ja tavaroiden hyllyttämisessä hän nautti eniten siitä, kun pääsi työskentelyn lomassa liikkumaan ja näkemään omin silmin, missä eri tuotteet isossa kaupassa sijaitsevat. Uusia taitojakin tarttui matkaan.

– Esimerkiksi oikeaoppinen hyllytys, marketkaupan koodiviidakko ja itselleni uudenlainen tapa priorisoida työtehtäviä tulivat viikkojen kuluessa tutuiksi.

Jami kehuu vuolaasti Holman Prisman tiimiä ja kiittelee, miten lämpimän vastaanoton sai marketissa.

– Iso kiitos heille siitä, kun ottivat meikäläisen niin hyvin vastaan. Oli ilo olla osa Prisma-yhteisöä!

Mara-maailmassa uraa luonut ”Butcherin Jamppa” toi Prismaan mukanaan muun muassa rennon tapansa lähestyä asiakkaita ja jutella heille niitä näitä.

– Olen tottunut höpöttelemään, ja sitä puoltani näytin myös Prisman asiakkaille. Ainakin osa asiakkaista piti tyylistäni, sillä eräskin asiakas totesi saaneensa minulta ”erityishyvää palvelua”, Jami hymyilee.

Toukokuussa Jami lomailee, rentoutuu ja nauttii loppukevään (toivottavasti) aurinkoisista päivistä.

– Katsotaan, mitä sen jälkeen tapahtuu. Voi olla, että minut vielä jossain vaiheessa nähdään marketissa!